Varvräknare optisk?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerdboy123

Varvräknare optisk?

Inlägg av Nerdboy123 »

Hej på er! Kan börja med att berätta att jag är ny här på forumet!
Och nu till min ide!
drar den lite kort, ni kan läsa mer om det här.http://www.sweclockers.com/forum/141-en ... st12966884
fick tipset att rådfråga er lite mer elektronikkunniga här! mer hårdvara på sweclokers ;)
Jo jag har då en 40hk yamaha, 2cylindrig. Och jag saknar varvräknare på den och när jag köpt mig en Raspberry Pi fick jag en superbra ide att använda den som varvräknare.
som ni kan läsa i Sweclockerstråden har det kommit massa olika förslag på hur jag kan göra.
optisk givare på svängjhulet
nånting som mäter induktans på kabeln till tändstiften.
nånting som mäter impulserna direkt från tändstiften.
mäta voltdippen mellan batteriet och motorn varje gång stiften tänder.
analysera motorljudet.

hur jag än gör kan Raspberryn bara ta emot 5Volt.
Tror ni att ni kan hjälpa mig lite här?
Enklaste lösningen behöver inte vara den bästa! har ni fler ideer är det bara kasta dom på mig!
tack på förhand :)

Edit: Allting måste kunna drivas av ett 12volts marinbatteri!
kom ihåg fel, det va tydligen 2cylindrar inte 3.
Senast redigerad av Nerdboy123 8 december 2012, 22:08:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Varvräknare optisk?

Inlägg av MNorrgren »

Vore det inte enklast att plocka signalen från en av tändkablarna alt tändspolen? Alltså lägga en liten slinga med sladd runt tändkabeln? Detta genererar en liten puls som sedan förstärks med lämpligt förstärkarsteg?

Alternativ är att använda en hallsensor med magnet. Magneten sätt fast på svänghjulet el liknande, hallsensorn sätts precis bredvid när magneten far förbi.
Nerdboy123

Inlägg av Nerdboy123 »

Är det inte riskabelt att sätta en magnet på svänghjulet? fick den idén idag jag också men vet inte om det är risk att obalansen skapar farliga vibrationer?
Om vi säger att jag lindar en kabel runt en tändkabel, hur kan jag göra för att få min Pi att räkna ut varvtalet? måste jag först ha signalen genom en mikroprocessor eller tror ni jag kan leda signalen rakt in i Pi:n och göra ett program som räknar ut varvtalet?
helst skulle jag nog vilja ha en givare på svänghjulet, känns som om man får lättast signal från motorn då.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Först måste du hitta ett ställe där du kan få pulser som motsvarar varven. Ofta har svänghjulet inbyggda magneter för att ge ström från sig, antingen direkt i tändspolen eller till ett 12V system eller liknande. I de fall behöver man enbart en avkänning av magnetfältet och saken är biff med den del.

Sedan var det mätningen. Seniorlemuren har ett projekt där han mäter RPM och det är precis vad du behöver - men varför du ska ha det till Hallonpajen vet jag inte, finns det någon speciell anledning? Kolla http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=61323
Nerdboy123

Inlägg av Nerdboy123 »

Hittade den här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... hallsensor och det blir nog så jag använder mig av den. just nu verkar det som smidigaste lösningen :) med den borde jag kunna mäta varje gång en magnet på svänghjulet gör ett varv eller hur? och om det nu sitter säg 5 magneter på svänghjulet är det väll bara att göra så programmet räknar alla signaler och delar dom på 5?
Hallonpajen ska jag ha för att jag hade tänkt ha en typ 4" skärm som jag tänkte ha varven, hastighet och sånt på. hade även tänkt se om det går att fixa en gps dongel att sätta i hallonet så att jag kan få ut min position på ett sjökort, markera trevliga fiskeställen etc på :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Denna givare använder jag i min varvtalsmätare. Funkar utmärkt är mindre och "lite" billigare.
Nerdboy123

Inlägg av Nerdboy123 »

SeniorLemuren, jag har läst lite i din tråd, förstår inte så mkt ^^
vad har du för motorer? och vart har du fäst hallsensorn?
anledningen till att jag vill ha den andra är flera.
Den har en fästannordning, den kommer med 0.5m långa kablar, jag har hittat exakta speccs på den. blev tipsad till den där sensorn på sweclockers också men hittar inget datablad på den där man kan Hz och volt etc.
visst den är dyr men jag har råd att lägga ut lite :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag vore som du TS Då skulle jag köpa en Tiny Tach för $40 och tycka att gångtidsmätaren var guldet.

Hallsensorer finns ju också i Cykeldatorer, kanske någon även visar varv. Då har du det du vill ha för en hundring!

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=23742
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nerdboy123 skrev:SeniorLemuren, jag har läst lite i din tråd, förstår inte så mkt ^^
vad har du för motorer? och vart har du fäst hallsensorn?
anledningen till att jag vill ha den andra är flera.
Den har en fästannordning, den kommer med 0.5m långa kablar, jag har hittat exakta speccs på den. blev tipsad till den där sensorn på sweclockers också men hittar inget datablad på den där man kan Hz och volt etc.
visst den är dyr men jag har råd att lägga ut lite :)
Mjaa. Inget ont menat men kan du inte hitta ett datablad på ATS177 så ska du nog hålla dig till helt färdig prylar. :)
Nerdboy123

Inlägg av Nerdboy123 »

Hittade ett data blad, första träffen på google, men det stod ingenting om Hz:en i det och inte vad den hade för volt på signalerna. såg ut som det "riktiga" databladet så orkade inte söka mer efter det.
Lasp, har kollat på dom där tidigare men ingenting som intresserar mig iom att jag ska koppla allting till min Raspberry.
bättre då att köpa bara en givare att sedan koppla till en mikroprocessor och sedan till Raspberryn
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Varför ska du koppla givaren till en mikroprocessor och sedan till Raspberryn? Matar du givaren med 5 V så får du ju ut en fyrkantsvåg med amplituden 5 V vars frekvens motsvarar varvtalet (om du använder 1 magnet), som du kan mata in i en port på Raspberryn direkt.
ATS177.jpg
Edit: Om hallonpajens ingång är 3,3 volt så kanske man behöver en spänningsdelare före inporten. ATS177 går bara att använda ner till 3,5 volt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 9 december 2012, 14:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Problemet är väl om Hallonpajen kan mäta frekvens. Jag tror inte att den innehåller en sådan hårdvarafunktion.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

11,5 min in på denna video visar man varvtalsmätning av en motor med en hallonpaj.
Nerdboy123

Inlägg av Nerdboy123 »

Hallonets gpio går på 3.3V och tanken med en mikroprocessor var om man använde någon annan sorts givare, typ en som mätte induktans, och använda den för att rensa signalen och sen stannade iden kvar^^
går ju att plocka bort den för signalen in på den borde ju vara samma som ut. det är väll om man kan ha den för säkerhetsskull. om givaren skulle skicka för hög signal så dör mikroprocessorn istället för Hallonet men det finns ju andra, bättre sätt att göra det på.
men SeniorLemuren, hur har du fäst din givare? kan inte komma på något vettigt sätt att fästa den du länkade =/ och vad är det du mäter? en magnet eller kuggaR?
Nerdboy123

Inlägg av Nerdboy123 »

SeniorLemuren skrev:Varför ska du koppla givaren till en mikroprocessor och sedan till Raspberryn? Matar du givaren med 5 V så får du ju ut en fyrkantsvåg med amplituden 5 V vars frekvens motsvarar varvtalet (om du använder 1 magnet), som du kan mata in i en port på Raspberryn direkt.
ATS177.jpg
Edit: Om hallonpajens ingång är 3,3 volt så kanske man behöver en spänningsdelare före inporten. ATS177 går bara att använda ner till 3,5 volt.
tänkte testa med ATS177.
som det ser ut nu kommer jag driva hallsensorn med samma batteri som går till motorn. borde jag då ha en spänningsregulator mellan givaren och batteriet? och ska jag isf gå ner till 5v? eller är det lika bra att ligga kvar på 12v?

har även läst på lite om hallsensorer och om jag förstått det rätt så varierar Output beroende på hur stark magnetism som påverkar sensorn. har jag förstått det rätt?

Entill anledning till att ha en microprocessor innan hallonet är att det är lättare för hallonet att hantera en textfil samtidigt som den gör annat. iom att jag även ska ha hallonet till att visa sjökort med gpsfunktion så kanske inte processorkraften räcker till att göra alla saker samtidigt. om den däremot bara får en textfil från en mikroprocessor borde den kunna hantera allting samtidigt.
Skriv svar