Hur funkar egentligen en LED-ljusslinga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Apan

Hur funkar egentligen en LED-ljusslinga

Inlägg av Apan »

Hej!

Har genom åren avverkat en mängd ljusslingor och investerade därför förra säsongen i en LED-slinga. Äntligen ska jag slippa alla problem trodde jag, i min enfald visar det sig nu.

När jag kopplar in den lyser nu bara den första fjärdedelen, resten är mörk. Problemet är att man inte kan byta ut lampor, alltså vill jag hoppas att inte nån lampa är trasig utan nåt i själva slingan. Nu uppstår dock problemet med hur jag ska felsöka detta. Hur fungerar egentligen en slinga rent tekniskt?

Från uttaget går det två tvinnade trådar. Efter ca 2 meter (ännu ingen lampa) går sladdarna in i nån form av gren och ut kommer nu tre tvinnade sladdar. Dessa fortsätter hela vägen till slutet, med ett antal lampor inkopplade längs vägen, där de går in i en slags kork och slingan tar slut.

En okulärbesiktning ger att det inte är något brott på sladden. Vad jag kan se är dock att en av trådarna har lossnat från den avslutande korken. Kan detta vara mitt problem?

Jag är oerhört tacksam för all tänkbar hjälp!

/Joakim
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Apan 5 december 2012, 21:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Hur funkar egentligen en LED-ljusslinga

Inlägg av PeterH »

Hej och välkommen till forumet.

Du får gärna ladda upp lite bilder som bättre visar det du beskriver (det finns bilkduppladdningsfunktion direkt i forumet).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Är där ingen trafo vid uttaget?
Apan

Inlägg av Apan »

PeterH skrev:Hej och välkommen till forumet.

Du får gärna ladda upp lite bilder som bättre visar det du beskriver (det finns bilkduppladdningsfunktion direkt i forumet).
Såklart! Nu finns det bilder upplagda också.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och den sladd som är av är definitivt anledningen till problemet.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Och rent logiskt kan den ju bara vara kopplad till de andra två, så det är nog ett lättlöst problem. Rent teoretiskt kan det sitta någon diod eller nåt där, men det verkar högst osannolikt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte alls säkert att den ska vara ansluten till något.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I eftertankens kranka blekhet kan jag nog hålla med danei.

Men de slingor brukar vara kopplat så att ett antal LED sitter i serie i grupper, sedan är de grupper parallellkopplade. Inte perfekt och faktisk rakt av dåligt men så är det likaväl.

Felet måste alltså orsakas av ett brott i ledningen någonstans och det rör sig sannolikt om en dålig lödning vid en LED, det är ju där de skarvas.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om du har en multimeter bör du kunna sticka nålar genom plasten på trådarna och mäta upp var spänningen försvinner... :)
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Renoverade själv mina slingor för en vecka sedan. Det var uppenbarligen inte alls en investering för all framtid med LED.

Problemet är att benen på lysdioderna innehåller järn och rostar... Min slinga var transparent så det syntes ganska tydligt vilka lysdioder som kunde misstänkas. Dra i sladdarna till varje lysdiod och se om någon lossnar. Sen kan man välja om man vill vara seriös och byta/löda om lysdioden eller som jag gjorde helt enkelt klippa bort de defekta och skarva i stället.

Edit: Kan också vara ett kabelbrott. Råkade ut för det på en slinga som är väldigt lik din.
Apan

Inlägg av Apan »

Tack för alla svar! Om jag försöker reda ut de svar jag fått så blir det:

1. Det kan bero på den lösa sladden i änden, men det är inte alls säkert.
Hur kan jag veta om det är problemet? Är det bara att koppla ihop alla tre sladdar och se vad som händer?

2. Det kan vara en trasig lampa. Just nu har jag ingen multimeter (trasig) så det blir svårt att hitta det antar jag?

3. Det kan vara kabelbrott. Också svårt att hitta antar jag utan multimeter?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror att du kortsluter slingan om du kopplar ihop alla ledare.
Trasiga dioder är inte sannolikt.
Avbrott vid en diod är nog troligast.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Nej, det är ju slutändan så felet är ganska säkert inte där.
2: Mycket tveksamt! En LED som är trasig kan döda en slinga på kanske 6-7 LED, sedan skulle resten av slingan fungera. Min trafo till min slinga ger ut 24Vac, det motsvarar 6-7 st LED per slinga.
3: Mycket stor sannolikhet men multimeter är ingen större hjälp där.

Min <teori> är att felet är mellan den sista LED som fungerar och den första som inte fungerar. Vid kabelbrott kan det oftast avslöjas vid att dra i ledningarna, är det avbrott inne i ledningen kommer isoleringen oftast att ge sig, dra inte för hårt bara för då kommer det kabelbrott!

Men jag är rimligt säker på att det är en lödskarv inne i plasten vid LED'nas ben som det har släppt.
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

På min slinga så var det flera dioder som var oxiderade in i kapseln så de kan nog vara sönder, men då lär det nog vara avbrott också, eller saknas ben på lysdioden.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag tänker vara lite motvals och tycka att en slinga inte borde ha en oansluten ledare i änden.

Har ritat lite på hur en seriekopplad slinga med tre ledare skulle se ut, går sådär, men oavsett så känns det knepigt att en ledare ska hänga i luften sådär..
Skriv svar