Hjälp med konstruktion EMG

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kennycartman

Hjälp med konstruktion EMG

Inlägg av kennycartman »

Hej allesammans.
Helt ny på forumet så ursäkta min okunskap.
Jag skulle behöva hjälp med konstruktions idéer kring mätning av strömstyrka i muskulatur, sk. EMG.
Tanken är att vid normal strömstyrka från muskulatur ej utlösa larmsignal.
Vid tex medvetandeförlust, förlust av muskeltonus, alltså strömstyrka i muskulatur utlösa alarmsignal.
Önskan är om gångbart en så liten komponent som möjligt.
Väldigt tacksam med all hjälp som kan fås.

MVH.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Hjälp med konstruktion EMG

Inlägg av PeterH »

Välkommen till forumet!

Våra medlemmar brukar gärna vilja veta hur och till vad olika prylar skall användas till, speciellt då det är konstruktionshjälp som sökes. Kommer denna pryl att användas kommersiellt? Finns det produkter att tillgå på marknaden? Vilka kunskaper besitter du (när det kommer til el/elektronik)? Vad får det kosta?

Om du vill ha konstruktionshjälp med en färdig lösning så kan du kanske få hjälp mot betalning, dom som har kunskaperna vet också att ta betalt. Vissa prylar kräver olika godkännanden och säkerhetstester, exempelvis CE-märkning får du räkna en kostnad på ca: 50.000-100.000:-

Har du några länkar till sidor som beskriver proceduren underlättar detta också, jag vet inte riktigt vad du är ute efter men jag kan redan nu säga att dom flesta i detta forum är skeptiker till det som inte kan mätas och förklaras på ett vetenskapligt sätt :vissla:

Lycka till med ditt projekt.

Edit: hittade lite info på wikipedia och då detta verkar vara produkter för medicinskt bruk så kommer med all säkerhet en hel radda certifieringar och tester att krävas.
kennycartman

Inlägg av kennycartman »

Ursäkta igen, inte önskan att väcka misstankar eller skepsis.
Sensorn är tänkt att kunna utlösa en mekanisk komponent.

Jag har själv letat febrilt efter komponenter och kommit fram till att jag sannolikt behöver en aktiva transistor för att kunna mäta den blygsamma styrka som muskulatur avger vid rörelse.
Vad jag inte riktigt fått kläm på är hur jag löser problemet efter sensorn.
Jag behöver hjälp hur jag gör och vad jag behöver för komponenter för att lösa detta.
Antar att visst lättare program behöver skrivas för att kunna få detta att fungera, är detta svårt?

Just denna komponent med denna funktion har jag ej funnit på nätet så jag tänkte försöka lösa det själv med lite hjälp.
Kortfattat önskar jag bigentligen bara hjälp med vad som behövs för att få detta att fungera.

Länkar lite info om EMG men dessa apparater är väldigt komplexa och har massor med funktioner.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tror du tjänar på att köpa färdigt... exempelvis denna

Du skriver att du inte vet hur du skall lösa problemet efter sensorn, betyder det att du har löst hur du ska göra med sensorn? Har då något schema, skiss eller bild för denna?

Du har fortfarande inte svarat på mina frågor, vad har du för kunskaper gällande el/elektronik? Om du inte kan någon elektronik eller programmering kan det bli ett svårt projekt. Du kommer mest troligt inte att få ett färdigt schema/byggbeskrivning, du måste nog klara det mesta själv men kan få svar på direkta frågor som du ställer dom som en direkt fråga.
Skriv svar