Pericom 7800 Terminal. Felsökning - Videoproblem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ZnaxQue
Kontakt:

Pericom 7800 Terminal. Felsökning - Videoproblem?

Inlägg av ZnaxQue »

Igår vart man på ETA och det var som alla andra år man varit där, jävligt skoj! Kul att snacka med folk, se vad för galna prylar som auktioneras ut, och rota i komponentbaren. :)

Kom bland annat över en Pericom terminal för en tia med "grafikfel" som jag snarare skulle kalla för videofel:
Bild
Bild

:EDIT:
Baksidan:
http://binatech.se/joel/downloads/Bak.png

Terminalen i sig verkar funka felfritt, men videosignalen är inte riktigt rätt. :humm: Då jag inte är helt haj på videogenerering så vet jag inte heller vilken av videodelen som är kass. Video verkar "inverterad"? Som ses på bilden så kan man se skannlinjerna, eller vad man ska kalla det, vad orsakar det?

Det sitter även en "Interlace Board" vid videokortet:
Bild

Videokortet:
Bild
Bild

Här har ni två högupplösta bilder av de två korten som skjuts in i slitsar på baksidan av detta monströsa ting:
http://binatech.se/joel/downloads/B1_Graphics_Board.jpg
http://binatech.se/joel/downloads/B2_Logic_Board.jpg

Någon här som har en hint om vad som kan vara kasst? Vilken del av videojoxet ska man inrikta felsökningen mot? Jag frågar inte efter exakt vilken IC som är trasig, utan mer vilken del av videogenereringen som strular. Skulle underlätta i felsökningen då det är ett hyffsat stort antal kretsar på de två insticks-korten! Jag har än så länge inte hittat något service-schema vilket gör allt ännu svårare, men inte omöjligt!
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Pericom 7800 Terminal. Felsökning - Videoproblem?

Inlägg av MiaM »

Jag börjar med ett sidospår:

Uppe till vänster på ena "storkort-bilden" så verkar det sitta ett laddningsbart batteri (för inställningarna) som verkar se "snöigt" ut på högersidan. Ta bort batteriet innan det läcker såpass att det förstör kretskortet.

Vad gäller bilden så kan det vara fel på i stort sett vad som helst i signalkedjan mellan sista digitala steget fram till bildrörets katod. Som tur är så är den signalkedjan ofta rätt kort.

Oscilloskop är nog nästan ett måste, men man kan kanske se lite med multimeter.

Ränderna är så kallade återgångslinjer, de beror på att bilden inte är helt släckt under tiden som elektronstrålen sveps tillbaka från nederkanten till överkanten.

Det kan vara så att nån provat att justera upp ljusstyrkan "för mycket" så att ränderna syns, för att kompensera för svag kontrast.

Den svaga kontrasten kan bero på något fel på drivelektroniken, men den kan också bero på att bildröret är kass. Kass bildrör brukar dock yttra sig i form av dålig skärpa oftare än enbart kass ljusstyrka.

Ett tips är att bildrören sånär som på grönfärgen är samma som används i gamla svartvita tjock-tv, så om du vill söka på nätet efter vilka spänningar på röret som gäller så kan du lika gärna söka på info om svartvita tv i ungefär den storleken. Jag skulle tro att du får en vettig utgångspunkt om du hittar valfritt schema på en svartvit TV med samma pinout på kontakten bakpå bildröret.

OBS! Se upp för att det är en del riktigt farliga spänningar i en tjock-tv/tjock-skärm!

Tips: Kolla också först att du faktiskt kan använda terminalen till något, d.v.s. koppla serieporten på den (ev. med nollmodem) mot någon dator eller liknande och se att den pratar vanlig serieport och helst t.ex. vt100-kompatibla styrkommandon. Om det skulle vara så att den kör nåt suspekt synkront protokoll (för att köra mot IBM eller nån annan "stordator") så skulle jag nog faktiskt starkt överväga att skrota den (eller ge bort till nån annan som vill ha den).
Skriv svar