Behöver hjälp med PIC16F690 blockschema
-
Behöver hjälp med PIC16F690 blockschema
Behöver hjälp med att para ihop programmen, i den här bilden http://img836.imageshack.us/img836/2719/blockuc.png , med rätt PIC-resurs och bara lyckats lösa en del av den (tror jag). Är verkligen trött på den här uppgiften nu och om ni inte vill ge svar så kanske ni kan ge tips?
Någon som kan hjälpa mig med denna snälla?
Någon som kan hjälpa mig med denna snälla?
Re: Behöver hjälp med PIC16F690 blockschema
Hjälpa med vad?
Vad är det som är problemet?
Var lite mer specifik så får vi se...
Vad är det som är problemet?
Var lite mer specifik så får vi se...

-
Man ska para ihop programmen med de PIC-resurser från listan. T.ex. så jag har svarat UART i "ekar tecken från PC:ns tangentbord".
-
Vi brukar inte lösa skoluppgifter här.
Speciellt om du inte ens kan beskriva vad det
är du undrar över, då verkar du ha större problem.
Bara för att jag är nyfiken, hur ser själva frågan/uppgiften ut ?
Speciellt om du inte ens kan beskriva vad det
är du undrar över, då verkar du ha större problem.
Bara för att jag är nyfiken, hur ser själva frågan/uppgiften ut ?
-
Ni behöver inte lösa den åt mig, bara något som kan hjälpa mig på traven.
Här har du hela frågan längst ner i sidan http://www.ict.kth.se/courses/IL131V/ag ... NA-020.htm jag har löst alla uppgifter utom den sista som jag nu suttit med i 2 dagar.
Här har du hela frågan längst ner i sidan http://www.ict.kth.se/courses/IL131V/ag ... NA-020.htm jag har löst alla uppgifter utom den sista som jag nu suttit med i 2 dagar.
Senast redigerad av TheHandOfGod 1 december 2012, 19:09:05, redigerad totalt 1 gång.
-
Okej tack, den manualen har jag gått igenom lite innan och mina svar är baserade därifrån men jag får ändå fel svar. Vore riktigt schysst om någon bara kan peka ut nått fel av mina svar, ni behöver inte komma med det rätta svaret http://img836.imageshack.us/img836/2719/blockuc.png
Jag tycker uppgiften är lite konstig och säkert baserad på vad läraren sagt på en lektion men en analog signal från en potentiometer skall kopplas till en ingång, hur många ingångar har du och vilka tar en analog signal?
Sen skall mäta tid verkligen kopplas till oscialltorn? De brukar man nog ha en annan ingång som fångar pulser till.
Sen skall mäta tid verkligen kopplas till oscialltorn? De brukar man nog ha en annan ingång som fångar pulser till.
Interrupt vid knapptryckning: OK, en möjlighet. Det finns en möjlighet mer på PORTB, kolla databladet.
Styra blinkhastighet med potentiometer: Tänk på vad du får ut från ett potentiometer.
Eka tecken: OK
Minnas efter spänningsbortfall: OK
Enbitomvandlare: OK
Följa pulsgivaren: Denna är lite knepig, om det menas en 2-fas pulsgivare tycker jag att en funktion på PORTB vore rätt.
Mäta frekvens: Fel.
Styra motors varvtal: OK, kan finnas ytterligare en möjlighet, beroende på motortyp.
Styra blinkhastighet med potentiometer: Tänk på vad du får ut från ett potentiometer.
Eka tecken: OK
Minnas efter spänningsbortfall: OK
Enbitomvandlare: OK
Följa pulsgivaren: Denna är lite knepig, om det menas en 2-fas pulsgivare tycker jag att en funktion på PORTB vore rätt.
Mäta frekvens: Fel.
Styra motors varvtal: OK, kan finnas ytterligare en möjlighet, beroende på motortyp.
-
Tack så mycket för båda svaren, jag har kommit fram till att AD styr blinkhastigheten och bytt ut INT-pin på "interrupt vid knappavtryckning" mot INT-on-change PORTB. Jag är lite fundersam dock om det är EEPROM eller FLASH som är svaret till "kom ihåg efter spänningsbortfall" eftersom båda kan ju göra det jobbet? 

Senast redigerad av TheHandOfGod 1 december 2012, 22:41:48, redigerad totalt 1 gång.
Vad brukar man använda flashminnet till först och främst?
Och vad ska man då ha EEPROM.et till?
Och vad ska man då ha EEPROM.et till?
-
Ja okej då, flashminne kan man skriva information till så det är väl EEPROM som kan komma ihåg efter spänningsbortfall