Hjälp att laga en EHX Holy Grail (reverbpedal)
- PoorCadaver
- Kontakt:
Hjälp att laga en EHX Holy Grail (reverbpedal)
Köpte nyligen en trasig Electro Harmonix Holy Grail reverbpedal som jag tänkte laga för att det är kul. Fick den igår och stötte genast på patrull...
Felet är att signalen går igenom i bypassläge (dock mer basigt än cleant) och när effekten är ON lyser dioden med det kommer inte ut något ljud.
Säljaren berättade att han fått uppgiften att en komponent har gått sönder p g a att något med strömförsörjningen gått fel. Jag mätte på orginaladaptern som följde med och den gav nästan 16V output! Den här pedalen är byggd för 9V så något har uppenbarligen hänt där. So far so good tänkte jag. Jag hittade en komponent (R10 3,3k) som brunnit (Bild 3 & 4) så jag lödde bort den och ersatte med en ny (Bild 5). Kortet har nästan bara SMD-komponenter men visst borde det fungera lika bra med "vanliga" komponenter? Kopplade in den och felet var som förut.
Om man googlar på problemet finner man att det är ett typfel hos den här modellen. Den pajar så fort det blir något knas med strömmen eftersom den inte har dioden vid strömjacket som bryter vid fel polaritet. Alla träffar man får visar att R1 4,7 ohm har brunnit och att man bara behöver byta den mot en vanlig 1W-resistor så ska det fungera. Min R1 såg dock ganska fin ut.
Man kunde ev skymta en liten brun fläck på ena kanten så jag lödde bort även denna. Tyvärr hade jag inget motstånd med motsvarande värde, så jag tog det närmsta jag hade nämligen 10 ohm. Vet inte effekten på denna. När jag nu kopplade in strömmen började förstärkaren tjuta, typ en sinuston som var ganska hög. Vad beror detta på? Bytte tillbaks till orginalmotståndet och då blev det som förut igen.
Har någon här någon idé om vad felet kan bero på? Jag har beställt 1W 4,7 ohm som jag ska testa men det dröjer nog ett tag innan jag får dem så jag tänkte kolla med er under tiden!
Felet är att signalen går igenom i bypassläge (dock mer basigt än cleant) och när effekten är ON lyser dioden med det kommer inte ut något ljud.
Säljaren berättade att han fått uppgiften att en komponent har gått sönder p g a att något med strömförsörjningen gått fel. Jag mätte på orginaladaptern som följde med och den gav nästan 16V output! Den här pedalen är byggd för 9V så något har uppenbarligen hänt där. So far so good tänkte jag. Jag hittade en komponent (R10 3,3k) som brunnit (Bild 3 & 4) så jag lödde bort den och ersatte med en ny (Bild 5). Kortet har nästan bara SMD-komponenter men visst borde det fungera lika bra med "vanliga" komponenter? Kopplade in den och felet var som förut.
Om man googlar på problemet finner man att det är ett typfel hos den här modellen. Den pajar så fort det blir något knas med strömmen eftersom den inte har dioden vid strömjacket som bryter vid fel polaritet. Alla träffar man får visar att R1 4,7 ohm har brunnit och att man bara behöver byta den mot en vanlig 1W-resistor så ska det fungera. Min R1 såg dock ganska fin ut.
Man kunde ev skymta en liten brun fläck på ena kanten så jag lödde bort även denna. Tyvärr hade jag inget motstånd med motsvarande värde, så jag tog det närmsta jag hade nämligen 10 ohm. Vet inte effekten på denna. När jag nu kopplade in strömmen började förstärkaren tjuta, typ en sinuston som var ganska hög. Vad beror detta på? Bytte tillbaks till orginalmotståndet och då blev det som förut igen.
Har någon här någon idé om vad felet kan bero på? Jag har beställt 1W 4,7 ohm som jag ska testa men det dröjer nog ett tag innan jag får dem så jag tänkte kolla med er under tiden!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 23 januari 2013, 23:05:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
- Klas-Kenny
Re: Hjälp att laga en EHX Holy Grail
Börja med att helt enkelt koppla in den till lagom spänning med strömbegränsning till labbagg och sen är det bara att ta fram multimetern och följa från ingång och se hur långt matningen finns så får man lite att gå på.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Har bytt strömförsörjningen till en 9V 500mA som pedalen vill ha och det var den jag använde när jag gjorde testerna. Tyvärr var det länge sedan jag lärde mig felsöka kretsar på det viset och jag har ingen aning vilka spänningar som ska vara vart...
- Klas-Kenny
Börja med att följa ifrån DC-jacket, då borde du komma till typ en säkring vilken det såklart ska vara samma spänning efter, sen borde det komma någon eller några dioder på ett eller annat vis, bör vara i runda slängar samma spänning där, kanske minus någon 0,7V om det sitter någon i serie, sen skulle jag gissa på lite kondingar och en spänningsregulator av något slag, innan den borde det vara samma och efter den något annat..
Bara gissningar dock, vet inte alls hur det ser ut på apparaten i fråga men typ så brukar det vara på olika apparater.
Bara gissningar dock, vet inte alls hur det ser ut på apparaten i fråga men typ så brukar det vara på olika apparater.
Kolla matningsspänningarna, som sagt var. Följ från DC-jacket och inåt som Klas-Kenny säger.
Du bör ha +5V efter någon regulator på kortet. U2 skulle kunna vara en 7805 kanske? Svårt att se på bilderna.
Datablad för effektprocessorn.
Du bör ha +5V efter någon regulator på kortet. U2 skulle kunna vara en 7805 kanske? Svårt att se på bilderna.
Datablad för effektprocessorn.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Hedervärt at ta hand om prylar som andra bara vill kasta. Det är mycket som slängs i lättja!
Hoppas att du löser problemet.
Hoppas att du löser problemet.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Vet inte heller vad U2 är, kan kolla det när jag kommer hem från jobbet. Kan U2 ha gått sönder? Hur ser man det?
På sånna här kretsar sitter det i regel aldrig några säkringar. Det brukar bara finnas en diod som kollar polariteten, men det har blivit populärt först på senare tid. Avsaknaden av den dioden är antagligen en av anledningarna till att kretsen är paj.
På sånna här kretsar sitter det i regel aldrig några säkringar. Det brukar bara finnas en diod som kollar polariteten, men det har blivit populärt först på senare tid. Avsaknaden av den dioden är antagligen en av anledningarna till att kretsen är paj.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Idag kom komponenten R1 så jag bytte ut den men utan resultat. Har kollat upp U2, det är en L7805CV. Har hittat databladet men kan inte riktigt utläsa hur strömmarna ska gå. När man haft strömmen inkopplad bara en liten stund blir den riktigt riktigt varm. Ska den bli det? Det känns inte riktigt rätt...
- Klas-Kenny
På en 7805'a så har du ben nr1 som ingång, dvs. där ska det vara i princip samma som matningsspänningen, på ben nr3 har du utgången och där ska det alltså vara 5V.
Att den blir väldigt varm tyder på att det är kortslutning eller så efter den, men eftersom att de har inbyggt temp-skydd så stänger de av sig när de blir för varma, dvs. inget exploderar eller så. Så min gissning är att du kommer att mäta upp nära 0V på 7805'ans utgång.
MEN, en 7805'a ska klara upp till 30V in, så den borde ha skött sig även om den fått 16V in, och där med borde inget efter den ha skadats av det... Tror i så fall mer på typ polvändning.
Att den blir väldigt varm tyder på att det är kortslutning eller så efter den, men eftersom att de har inbyggt temp-skydd så stänger de av sig när de blir för varma, dvs. inget exploderar eller så. Så min gissning är att du kommer att mäta upp nära 0V på 7805'ans utgång.
MEN, en 7805'a ska klara upp till 30V in, så den borde ha skött sig även om den fått 16V in, och där med borde inget efter den ha skadats av det... Tror i så fall mer på typ polvändning.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Mätte igår (innan jag postade inlägget) men jag kommer inte ihåg exakt vad jag fick, men det var typ 7V in och kanske 3V ut. Mittenbenet 0V. Ska mäta igen, men om det är de lite lägre spänningarna, kan man säga något utifrån det?
Kortslutning eller polvändning alltså? Med polvändning, menar du ingångsströmmen? Det borde inte vara det eftersom den (enligt förra ägaren) plötsligt slutade fungera. Eller tänker du på något annat?
Kortslutning eller polvändning alltså? Med polvändning, menar du ingångsströmmen? Det borde inte vara det eftersom den (enligt förra ägaren) plötsligt slutade fungera. Eller tänker du på något annat?
Låter eventuellt som om någonting efter regulatorn är trasigt och drar alldeles för mycket ström, men det är lite svårt att säga utan mätvärden. Skriv ner dem nästa gång du mäter 
Är det något annat på kortet som blir varmt förutom U2?
Är det något annat på kortet som blir varmt förutom U2?
- PoorCadaver
- Kontakt:
Ska mäta upp det igen när jag kommer hem. Har för mig att processorn blev lite varm också men det var inte så våldsamt.
Kom på en annan grej som är fel. Pedalen är true bypass men ändå så blir signalen "basig" och mullrig när pedalen är av. Kan detta vara pga något som är fel?
Kom på en annan grej som är fel. Pedalen är true bypass men ändå så blir signalen "basig" och mullrig när pedalen är av. Kan detta vara pga något som är fel?
- PoorCadaver
- Kontakt:
Tja, tillbax igen!
Nu har jag fått tag på en likadan pedal som faktiskt fungerar så nu kan jag jämföra!
Ang. spänningen över 7805:an så är den helt ok, pinne 1 har 9V, pinne 2 0V och pinne 3 5V.
Däremot hittade jag något annat som inte stämmer. På den fungerande pedalen har jag en spänning på ca 2,6V på pinne 1 och 2 på en krets som heter 18ADLMV358M, men på den trasiga är det ca 0,6V. Så någonstans försvinner strömmen... Men vart?
Det är IC:n som sitter vid pottens mittenpinne.
Tyvärr har jag inte hittat något kretsschema...

Nu har jag fått tag på en likadan pedal som faktiskt fungerar så nu kan jag jämföra!
Ang. spänningen över 7805:an så är den helt ok, pinne 1 har 9V, pinne 2 0V och pinne 3 5V.
Däremot hittade jag något annat som inte stämmer. På den fungerande pedalen har jag en spänning på ca 2,6V på pinne 1 och 2 på en krets som heter 18ADLMV358M, men på den trasiga är det ca 0,6V. Så någonstans försvinner strömmen... Men vart?
Det är IC:n som sitter vid pottens mittenpinne.
Tyvärr har jag inte hittat något kretsschema...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Hjälp att laga en EHX Holy Grail (reverbpedal)
Jag trodde det var "äkta", dvs helt mekanisk bypass på den här pedalen, men så verkar det inte vara,
förutsatt att ingen GND-bana är av någonstans...
Kan du ta en bild så att man ser bypass-brytarens undersida, så man även kan se alla färger på sladdarna?
(Behöver veta var på kretskortet som alla de sladdarna sitter.
"18ADLMV358M" heter nog i själva verket något annat.
Synd att inte den senaste bilden var skarpare och större så jag kunde kolla det.
(Dina andra bilder är för övrigt riktigt bra.
)
Nu vet jag inte vad just den här 7805 är av för märke,
men de brukar ge en stadig 5V ut även om man ökar spänningen en hel del.
(Har provat med flit några gånger.)
L7805CV klarar 1,5A. Men kortet är inte designat med tanke på en sådan hög ström.
(De borde isåfall ha monterat en kylfläns eller åtminstone låtit chassit vara kylfläns.)
Av samma orsak så är förmodligen inte transistorn(?) Q1 placerad där (bakom spänningsregulatorn) för att få ut mer ström.
Den ser förresten ut att sitta med mittenbenet mot GND. (Lite svårt att se så jag är inte 100% säker på det.)
Jag går vidare:
Du bytte alltså R1 (4,7 ohm) mot 10 ohm. Det är lite svårt att säga om det var ett ok värde.
Sådär låga värden kan vara till att begränsa/mäta ström t.ex.
En del har dem som säkring, andra har dem som en slags "försiktig" sladd.
(Det blir för lång text att förklara orsaken.)
Att sätta 2,2k istället för 3,3k på R10 kan ha varit för lite.
R10 fungerar som spänningsdelare ihop med R8.
(Ett sorts "filter"/pullup/pulldown i det här fallet, eller hur man ska beskriva det. Någon kan säkert förtydliga.)
Kretsen U4 över Crystal-chippet är ett EEPROM-minne. 24LC640 i SOIC-kapsel.
Där ska det finnas 5V mellan pin 4 och 8. (Pin 4 med hålet strax under är GND.)
EEPROM-kretsen har en pinne (nr 3) som styr skrivskyddet av dess statusregister.
Den pinnen är kopplad till R10 vars andra ände är ansluten till GND.
Att R1 och R10 var stekta tycker jag pekar ännu mer på att något blivit knasigt med signaljorden.
Jag skulle kunna tänka mig att det blivit en potentialskillnad mellan spänningsmatningens GND och in/ut-gången.
(Kan bli så om man råkar plugga in en AC-adapter och även har en till effektpedal inkopplad med korrekt nätadapter.
Eller t.ex om gitarrförstärkaren inte är jordad, så det ligger halva nätspänningen mellan förstärkaren och effektpedalens GND.)
Jag är lite orolig för EEPROM-kretsen...
Du råkar inte ha ett oscilloskop?
Förresten, får du någon form av reverb-ljud ur den?
Du skulle även kunna kontakta Electro Harmonix. De är trevliga och duktiga.
förutsatt att ingen GND-bana är av någonstans...
Kan du ta en bild så att man ser bypass-brytarens undersida, så man även kan se alla färger på sladdarna?
(Behöver veta var på kretskortet som alla de sladdarna sitter.
"18ADLMV358M" heter nog i själva verket något annat.
Synd att inte den senaste bilden var skarpare och större så jag kunde kolla det.
(Dina andra bilder är för övrigt riktigt bra.
Nu vet jag inte vad just den här 7805 är av för märke,
men de brukar ge en stadig 5V ut även om man ökar spänningen en hel del.
(Har provat med flit några gånger.)
L7805CV klarar 1,5A. Men kortet är inte designat med tanke på en sådan hög ström.
(De borde isåfall ha monterat en kylfläns eller åtminstone låtit chassit vara kylfläns.)
Av samma orsak så är förmodligen inte transistorn(?) Q1 placerad där (bakom spänningsregulatorn) för att få ut mer ström.
Den ser förresten ut att sitta med mittenbenet mot GND. (Lite svårt att se så jag är inte 100% säker på det.)
Jag går vidare:
Du bytte alltså R1 (4,7 ohm) mot 10 ohm. Det är lite svårt att säga om det var ett ok värde.
Sådär låga värden kan vara till att begränsa/mäta ström t.ex.
En del har dem som säkring, andra har dem som en slags "försiktig" sladd.
(Det blir för lång text att förklara orsaken.)
Att sätta 2,2k istället för 3,3k på R10 kan ha varit för lite.
R10 fungerar som spänningsdelare ihop med R8.
(Ett sorts "filter"/pullup/pulldown i det här fallet, eller hur man ska beskriva det. Någon kan säkert förtydliga.)
Kretsen U4 över Crystal-chippet är ett EEPROM-minne. 24LC640 i SOIC-kapsel.
Där ska det finnas 5V mellan pin 4 och 8. (Pin 4 med hålet strax under är GND.)
EEPROM-kretsen har en pinne (nr 3) som styr skrivskyddet av dess statusregister.
Den pinnen är kopplad till R10 vars andra ände är ansluten till GND.
Att R1 och R10 var stekta tycker jag pekar ännu mer på att något blivit knasigt med signaljorden.
Jag skulle kunna tänka mig att det blivit en potentialskillnad mellan spänningsmatningens GND och in/ut-gången.
(Kan bli så om man råkar plugga in en AC-adapter och även har en till effektpedal inkopplad med korrekt nätadapter.
Eller t.ex om gitarrförstärkaren inte är jordad, så det ligger halva nätspänningen mellan förstärkaren och effektpedalens GND.)
Jag är lite orolig för EEPROM-kretsen...
Du råkar inte ha ett oscilloskop?
Förresten, får du någon form av reverb-ljud ur den?
Du skulle även kunna kontakta Electro Harmonix. De är trevliga och duktiga.
- Retroperra
- Kontakt:
Re: Hjälp att laga en EHX Holy Grail (reverbpedal)
Om U5 ska matas med 3.3V så bör det sitta en regulator efter 7805an.
Försök att följa 3.3 ledaren bakåt och se var den tar vägen.
Försök att följa 3.3 ledaren bakåt och se var den tar vägen.