Jag är inte jättebra på elektronik men har väl lite allmän kunskap. Har nu under ett par dagar försökt få till en termostatstyrning men det vill inte fungera för mej. Nogranheten är inte så kinkig, om det slår på ett par grade upp eller ner från börvärde på 85grader så räcker det. Det jag har fått för mej att göra är att styra en kylfläkt på en bil via ett vanligt NTC-motstånd.
Jo, jag vet att det finns färdiga givare för sånt men det är inte ett alternativ av olika anledningar.
Först provade jag med en vanlig spänningsdelare en 5v1 zenerdiod och ett 5v relä. Det ville sig inte alls.
Då testade jag med en OP90. Men jag får för små diffar i spänning för att få den att slå om.
NTCt som jag måste använda ligger på 230ohm vid 85grader, 190ohm vid 90grader och 262 ohm vid 80grader.
Det jag har gjor är egentligen bara att jag har satt två spänningsdelare på ingångarna och mätt på utgången (obelastad). Men jag får inte Op:n till att slå om. om jag lyfter av spänningen helt från + eller - på OPn så slår den om, men inte annars.
Kan det vara så att jag får för små diffar för att OPn ska upptäcka det? Kan jag förstärka dom isf? eller finns det rent av ett enklare sätt att lösa mitt problem?
Att Byta NTCt/givaren är inte ett alternativ då den sitter synligt på en öppen motor och måste vara tidsenlig till utseendet