Bygga en smidig frigolitskärare m värme för mycket frigolit?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
holpers

Bygga en smidig frigolitskärare m värme för mycket frigolit?

Inlägg av holpers »

Hej

Jag skulle behöva bygga ett verktyg som kan skära cellplast / Frigolit.

Att bara skära frigoliten rakt av med en glödtråd är säkert enkelt men jag behöver dessvärre skära spår i form av ett U i skivorna.

U - spåret skall vara 2 cm brett och 2 cm djupt
Det kommer bli ett antal spikraka spår på 8 meter samt "kurvor" med en diameter på 30cm.
Detta täbnkte jag få till genom att dra verktyget längs skenor samt några runda mallar.
Alltså behöver verktyget vara smidigt att hantera.

Eftersom det bör gå snabbt kan jag inte ha en för tunn tråd eftersom den kommer gå av massa gånger. En tjock tråd hänger inte heller så mycket gissar jag. Den måste ju hålla U-formen hela tiden.

Jag har hittat en Kanthaltråd (som tydligen inte skall avge giftiga ångor) på 0,6 mm. 5.5Ohm/m
Funderade på en laptop transformator. Jag bör väl hålla mig till 12 eller 18 volt för att undvika dödsfall om jag får en stöt :shock: .

Som ni kanske gissat är jag inte helt hemma på den här typen av elektronik så ni får gärna hjälpa mig. Eller om någon redan har ett sånt verktyg jag behöver som vill sälja/hyra ut det så är det också ett alternativ.

Smarta idéer till rimlig kostnad och passande för mitt behov?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Bygga en smidig frigolitskärare m värme för mycket frigo

Inlägg av Icecap »

0,6mm är INTE en tjock tråd! Tar du ett antal parallellt och tvinnar dom lagom (inte för mycket) kan de däremot hålla formen.

Spänningen ska dock ner ganska kännbart då motståndet blir så lågt, någon 18V ville det aldrig bli tala om i vilket fall som helst.

Exakt vilken spänning och ström är svårt att sia om, det beror på längden, antar trådar (= effektiv diameter), skärhastighet osv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad tråden består av påverkar inte huruvida du får otrevliga gaser. Det är uppvärmningen av plasten som orsaker det.
holpers

Inlägg av holpers »

Nja, fast jag läste någon annanstans att en vanlig ståltråd innehöll zink som gjorde att den avger zinkångor när den hettas upp som kan ge zinkförgiftning och zinkfrossa?

Googlade lite på det och ville helst inte chansa.
http://www.occmed.uu.se/metal/zn3.html

Tänker använda gasmask oavsett så jag slipper frigolitångorna också.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Fjäderstål 2-3mm hade kunnat funka bra + du ska ju bara upp i 300 grader eller nått. Optimala borde att ha en temperatursensor och reglera effekten efter den.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror du måste upp _mycket_ tjockare än 0,6mm för att kunna hålla en stabil U-form... tror att du snarare ska leta efter heating ribbons (brukar gå att få upp till kanske 1mm tjocklek och 3-4mm bredd)

Kanthal har sådana ribbons i materialet nikrothal 80 tillexempel.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kanthal finns som stripe också...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

holpers: Möjligen om du har en galvad tråd, men då ska du överhetta den ganska duktigt. Ska du dessutom påverkas av det måste du inhalera röken.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Kanske du skulle ta och bocka till en tunn remsa av en plåtbit till U-form?
Försök få den mekaniskt stabil men ändå tunn för lägsta uppvärmnings-ström tack vare låg tvärsnittsarea.
Vidare måste materialet som plåtremsan är fäst i tåla en del värme, men helst inte kyla den allt för mycket.
Fästena/hållaren för U-remsan kan vara gjord av ledande material/metall, bara det är i formhalvor som i sin tur skarvas ihop av ett isolerande material.

Sen bultar du fast tjock koppartråd (minst 2,5kvmm kanske såpass som 10kvmm) mellan plåten och spänningskällan, försök hålla kabeln så kort som möjligt, fäst matningskabeln nära den värmeskärande delen av U-remsan för minsta förluster.

För att värma spektaklet krävs säkert en 20-50A med väldigt låg spänning typ 1-3V.
Jag brukar köra med en toroidtransformator som har stort centrumhål, sen lindar jag helt sonika en egen lindning tills tillräcklig utspänning erhålles. För varje extra varv ökar utspänning/utströmmen något.
Tänk på att linda tillräckligt många kardeler parallellt i trafo'n så inte din lindning blir för het.

Lämplig transformator är kanske på ca 150VA

Du kanske kan experimentera med någon överbliven elkabel / högtalarkabel (försök hitta kabel med tunn isolering) och trä igenom att antal varv och kolla utspänningen. Blir det "fullt" i hålet men du känner att det är på rätt väg kan du gå över på lackad kopparwire.
OBS! låt inte den(transformatorn och lindningar) bli varmare än att du kan hålla den, annars finns det risk att lacken/isolering smälter och du får totalkortis i din trafolindning. Ev. fläktkyl men tänk på att djupt inne i lindningen kan det vara mycket varmare.

Lämna lite utrymme för termomätning, typ använd ugnstermometer om du vill ha lite koll på innertempen i inre lagren om du lindat på mycket och paketet börjar kännas varmt.
Kan ev. finnas termosäkring inbäddad i transformatorn som löser ut om det blir för varmt, då måste man oftast demontera HELA transformatorn och linda om den (ett j***la jobb med toroider)
holpers

Inlägg av holpers »

Vilka bra svar. Självklart skall jag ju ha ett band ist för en tråd.
Håller Kanthal formen bäst av de material som är tänkbara?
Krävs mindre ström för att hålla den varm än t.ex. andra material?

Som du säger PaxMax blir det ett handtag som isoleras och sedan enligt din idé tjocka koppartrådar till strömkällan.

I övrigt vill jag ha en enkel konstruktion eftersom jag inte är så vass på elektroniken.
Hoppades kunna utgå från antingen ett 12V batteri från typ skruvdragaren eller en laptoptransformator.

Kan ju även tänka mig att köpa en transformator för detta om det är nödvändigt.
Att linda en själv vill jag undvika.

Vart kan man hitta Kanthal ribbons? Hittar inga på Elfa eller Ebay. bara trådar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rostfritt ville nog vara ett bättre val skulle jag tycka. Kanske ett blad från ett bladmått?

Spänningar rör sig om ett fåtal volt och därmed många Ampére.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

När jag skar kanaler för VP-rör i frigolitisolering tog jag en remsa kopparplåt och böjde till den till ögla och skruvade fast den i en spets på en lödpenna.

/// Marcus
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Det var ingen dum ide :)
kanske man kan ha en lödkolv i var ände av remsan.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

2x2 cm, 8 meters raka och sedan böjar. Låter precis som vattenburen golvvärme.

Ett förslag utan både zinkfrossa och skadliga plastångor.
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/gene ... d/i234413/

Protte
holpers

Inlägg av holpers »

Jo, har testat färdiga skivor också på ett annat våningsplan. Det skiljer dock rätt mycket pengar samt att skär jag slingorna själv kan jag bestämma vart de ska gå exakt. Det är inte helt lätt att pussla med de färdiga skivorna heller, de stämmer inte alltid överens med hur rummet ser ut och vart slingorna kommer in. Kan man lägga ut hela frigolitgolvet och sedan skära spåren snabbt med en frigolitskärare sparar jag många tusenlappar samt en massa svordommar kanske?

Tyckte i alla fall att det är värt att testa en idé, vem vet det kanske funkar klockrent.

Tror ni att det funkar med en riktigt bra lödkolv och en platt metallbit i en ögla?
Måste jag testa i morgon. Tänkte att lödkolven var för klen för att hålla värmen när man drar skäret 20 meter.
Skriv svar