NiMH laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

NiMH laddare

Inlägg av Chrille »

Skulle behöva bygga en laddare för NiMH batterier. Det kommer att vara ett paket med 10 stycken R20 batterier på 1,2V 9000mA som ska seriekopplas.
Jag har kollat runt lite på nätet och hittat några olika mer eller mindre avancerade laddare.
Är det någon som har en bra ritning eller länk till en bra laddare?
Har aldrig byggt en laddare förut så jag har ingen vidare koll på vad som fungerar bra eller inte.
Senast redigerad av Chrille 14 augusti 2005, 10:34:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Beroende på om du skall snabbladda dom eller ladda dom under ca 16 timmar, så kan det blir avancerat eller mycket enkelt.

Skall du snabbladda dom under 1- 2 timmar så behövs det elektronik som detekterar både det ena och det andra för att inte överladda dom och att avbryta laddningen precis när dom är full laddade. Skall du däremot inte snabbladda dom kan det räcka med en mycket enkel krets som genererar en konstant ström.

Jag har tyvärr inget schema till någon av typerna i huvudet eller på datorn just nu men om du kollar på databladet till en LM317 så har jag för mig att du kan hitta något exempel på en enkel konstantströms generator byggd runt en sådan.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Det är så klart bra om den laddar fort men det är inte alls något krav jag har. Skulle det kanske kunna gå att få ner tiden till någon stans mellan 2-16 timmar?
Jag kollade runt en del på Maxims sida och dom verkar ha en del färdiga IC-kretsar. Borde inte en sådan kunna ladda batterierna rätt hyfsat?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hallå!

Jag har en "mascot 9315" som laddar med 1,7A max 10celler. Den kollar delta-V och byter automatisk till underhållsladdning osv. Använd ca 10-15ggr

Den är mycket starkare än vad jag tycker är bra för minna 2000mAh batterier. Jag behöver något svagare.

Troligen laddar den dinna batterier (om dom är helt tomma) på ca 7 timmar. Den är din för 100kr + frakt från stockholm.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Laddaren ska ingå i en annan konstruktion så jag kan inte använda mig av en färdigköpt produkt annars skulle det vara smidigt.
Skriv svar