Fråga Halogenstrålkastare med PIR
Fråga Halogenstrålkastare med PIR
Köpte mig en billig liten halogenstrålkastare med rörelsesensor som jag fäst på förrådsväggen. Har svurit mig till förbannelse över att skiten inte lirar som den ska
. Lampan lever sitt egna lilla liv och tänds av sig själv sporadiskt. Har justerat och vinklat men utan resultat. Nu undrar jag om det är skillnad på PIR och PIR om jag nu köper en dyrare strålkastare? Har någon någon erfarenhet av det? Är PIR känslig för radiostörningar,har trådlösa tempgivare inom en 3 meters radie. Dom sänder ju på intervall.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Fråga Halogenstrålkastare med PIR
Har du kraftig vegetation i närheten? Då det blåser så tänds lampan eller hur? Har samma strul och problemet är buskar som rör sig i vinden som tänder lampan. Så detta med PIR och dess funktion kan man ju ifråga sätta helt klart.
Jag har ett träd som står ett par meter ifrån förrådet
. Hade inte en aning om att PIR reagerar på ex buskar och träd som säker är det som tänder min halogen. Hade för mig att PIR reagerar på kroppsvärme? Då är det ju värdelöst med PIR på en normal trädgårdstomt om lite löv och grenar rör sig i synfältet för PIRen 
Operation
Strictly speaking, individual PIR sensors do not detect motion; rather, they detect abrupt changes in temperature at a given point. As an object, such as a human, passes in front of the background, such as a wall, the temperature at that point will rise from room temperature to body temperature, and then back again. This quick change triggers the detection. Moving objects of identical temperature will not trigger a detection.
Wikipedia
Operation
Strictly speaking, individual PIR sensors do not detect motion; rather, they detect abrupt changes in temperature at a given point. As an object, such as a human, passes in front of the background, such as a wall, the temperature at that point will rise from room temperature to body temperature, and then back again. This quick change triggers the detection. Moving objects of identical temperature will not trigger a detection.
Wikipedia
- tecno
- Kontakt:
Jag har tre såna strålkastare, bara en av dessa jävlas med just att den reagerar för rörelser i buskaget iofs så ska det till ganska så rejäla vindpustar men oavsett så tänder den ibland.
hmm,vill ju inte hugga ner trädet men behöver lite extra ljus på uppfarten. När du säger det så tänds den nog av vinden som tar i trädet fast jag upplever det också som att det inte behöver blåsa för att skiten ska tändas. Kanske ide att tänka om då och ha en lampa som styrs lite mer avancerat och inte falsktriggar lika lätt som typ Radar eller fotoceller.
Jag har en på altanen som bara ser altanen, garaget och himlen, inga buskar eller dyligt som kan röra sig, den tänds lite när den vill men bara efter mörkrets inbrott, 5-10ggr per kväll.
Tänker ignorera skräplampan tills den går sönder
Tänker ignorera skräplampan tills den går sönder
- tecno
- Kontakt:
Inga småkryp inne i PIR sensorn? Ja eller i huset framför - innaför linserna...
Min granne har en lampa som min katt brukar tända, en annan granne hade en lampa som tändes när man körde förbi med bilen, åtminstone när det var kallt.
Men, föremål som rör sig och har temperatur som skiljer sig från omgivningen triggar detektorn.el34 skrev:Moving objects of identical temperature will not trigger a detection.
Även luftrörelser kan trigga detektorn (om de har avvikande temperatur).
Det behövs inte stora skillnader, ofta är sensorn uppdelat i segment och det man tittar på är hur sensorns totala instrålning av IR är. När något rör sig mellan segmenten så kommer den totala instrålningen att variera (beroende på om föremålet befinner sig i ett segment eller mellan två segment). Man får alltså en varierande spänning, och detektorn triggar alltså på variationen där.
Vad är det med PIRen i en lampa som gör att den spökar på detta sett? PIR sensorerna till larm gör ju inte så och det är ju tur det. Å andra sidan placerar man ju inte en sådan sensor på det sättet. Det måste vara en enklare form av PIR i en lampa med billig teknik. Det som stör mig mest av att lampan tänds är att det går åt en massa onödig energi på att belysa uppfarten som i mitt fall helt i onödan 
Då skulle det varit bra om det fanns en möjlighet att justera känsligheten oxå så man kunde ställa in att reagera på större förändringar. På min lampa finns det bara tid och skymning att justera. Ska prova ikväll att sätta lite eltape och se om det gör någon skillnad.
Senast redigerad av el34 27 november 2012, 12:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Har du provat att sätta en PIR till ett larm utomhus?el34 skrev:Vad är det med PIRen i en lampa som gör att den spökar på detta sett? PIR sensorerna till larm gör ju inte så och det är ju tur det.
Oftast använder man IR-barriärer utomhus eftersom PIR kommer att triggas av möss, fåglar och annat fanstyg, och antagligen även av luftrörelser.
Mikrovåg används inomhus där det är luftrörelser som riskerar att störa PIR.
- tecno
- Kontakt:
Har du kollat om det finns en sådan på kretskortet som du inte kommer åt utifrån?
Nej,jag har inte provat att sätta en larm PIR utomhus. Jag bara undrar varför man bygger en lampa med PIR om den nu skall reagera på allt som sker i synfältet för sensorn. Känns ju som vitsen med rörelsesensorn försvinner om den nu tänds helt i onödan. Vad händer om det börjar snöa kraftigt,lyser den då konstant?
Senast redigerad av el34 27 november 2012, 13:07:05, redigerad totalt 1 gång.