antenn till garageportsöppnare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer

antenn till garageportsöppnare

Inlägg av frownlayer »

Jag har så dålig täckning på min fjärrkontroll till garageporten hemma. Så jag funderar på hur man ska göra för att få det bättre.

Vissa gånger går det öppna från ca 50meter, och vissa gånger så öppnar sig inte porten alls även från 5 meter.
fjärrkontrollen verkar intakt, och har även en lysdiod på sig, och den lyser varje gång man trycker på knappen.
För övrigt har jag för mig att antennen från fjärren måste vara en specifik längd för att fungera optimalt, så där ska jag kanske inte pilla.
Jag har även testat att hålla den mot alla kroppsdelar och liknande tips, även ut genom rutan och mot bildörren, utan större märkbar skillnad.

På motorn hänger det dock ner en sladd, som bör vara en antenn.
Jag har lärt mig att när det gäller radiovågor så ska man göra en antenn som ser ut som en ring.(rätt/fel?)
Så jag testade att skala 5mm på sladden från motorn och hänga på en kabel i form av en ring(diameter ca 30cm), i horisontellt läge.
Detta tyckte jag försämrade mottagningen, men som sagt porten har sina bra/dåliga dagar, så det kan vara det med.

Frågan är då bara vad jag ska göra för att förbättra signalmottagandet?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: antenn till garageportsöppnare

Inlägg av Icecap »

Dålig räckvidd på radiolänkar kan bero på vissa saker samt kombinationer av dessa:
* Svag sändare.
* Dålig sändarantenn.
* Mottagare med dålig känslighet.
* Dålig mottagare antenn.
* Fel/skev frekvens.
* Störningar.

Sändarantennen ändrar du inte, det är ung. samma skit hur du än gör med den, alltså är sannolikheten låg för att det är sändarfel av typ antenn & effekt. Frekvensen brukar vara skapligt stabil och blir den fel är det inte ofta att den växlar. Alltså anser jag att sändaren är en osannolik kandidat till orsaken.

Mottagaren är i grunden likadan, alltså rörande sannolikheten för att den orsaker felet.

Kvar är då störningar... Men då du inte anger vilket frekvensband som den använder är det svårt att svara speciellt mycket.

Men lite omedelbara tänkbara orsaker:
A: Störningar från andra radiosystem i samma frekvensområde. Mycket sannolik orsak.
B: Dålig avkoppling av sändarens strömmatning, kan vara en trasig kondensator. Inte speciell sannolik orsak men det händer då och då.
C: Sned frekvens. Inte alls osannolikt, speciellt vid SAW-filter. Brukar dock inte variera i känslighet.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag glömde skriva att det var 433 Mhz.

här finns en antennförlängare så det ser inte ut att vara så svårt att göra en egen.http://www.chamberlain.com/ccv2/pages/p ... delId=7851
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Större/bättre mottagningsantenn kan mycket väl betyda att störningar tas emot mycket bättre...

Känsligheten varierar inte mellan 5m och 50m när antenn i båda ändar är oförändrade! Hitta hellre orsaken, testa t.ex. att skärma av "baksidan" av mottagaren med t.ex. alu-folie så att det bara kan komma radiosignal från den sida man kommer in mot garaget...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Ändra inte antennen! Den är optimal från början, om det är ett tillförlitligt fabrikat.
Se till att batteriet i fjärrkontrollen är ok!
Om det funkade bra från början tror jag på störningar på frekvensen.
Störningsnivån på de flesta frekvenser har en tendens att öka i takt med ökad import av billig elektronik.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag vet inte hur seriöst företaget är, men söker man på chamberlain sesam 200(som den heter), så hittar man väldigt lite info.
Men jag tycker att det verkar lite skumt företag, för på dosan står det motorlift, och jag har även sätt liftmaster på vissa ställen. så de har iaf många namn.

Jag tycker att antennen som sitter original ser ut som lite nödlösning, dvs. samma som man hittar på billiga klockradior och liknande.
Här är en länk på hur mitt bakstycke/antenn ser ut.

För att till-lägga så är denna garagelift från -95, alltså snart 20 år gammal. Men den fungerar ju, så det är ingen mening ann kasta ut den.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Resultatet är likaväl det samma: känsligheten varierar mellan <5m och >= 50m utan att antennerna ändras eller flyttas. Alltså är det inte antennerna som ställer till det!!!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Är porten av plåt?
Sitter porten "i vägen" för signalen?
Fast det har väl funkat ok tidigare? :humm:

Jag läste på ett forum för något år sedan att bilister hade sporadiska problem att låsa, alternativt låsa upp sina bilar
på en parkeringsplats med sina 433MHz fjärrstyrda lås.
Därför tror jag mest på lokala störningsproblem.

Om antennen är en tråd eller en styv pinne saknar betydelse
så länge den hänger fritt och längden är rätt i förhållade till frekvensen.

Du är inte ensam:
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/grann ... d-frekvens
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=1862396
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... r-utstorda
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag flyttade till detta huset i mitten av juli. och när jag pratar med den förra äger säger han att den alltid har fungerat på liknande vis.

Porten är gjord av metall, och även kåpan till motorn som hänger "framför" antennen.
Min fundering är att bara hänga en kabel från antennen, sedan upp på vinden, och sedan ut någonstans på framsidan framför porten. jag funderade på att använda tv-antennkabel. och sedan bara hänga ut tråden. oftast är tv-antennkablarna dubbelskärmade, så det borde minska störningarna.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Att bara förlänga antennen är som många innan mig skrivit, meningslöst. Antennlängden bestäms av frekvensen genom formeln: 300/f/4=l
300=Ljushastigheten. f=Frekvensen i MHz (433). l=Längd i m (ca 17cm).

Om du skall flytta ut antennen på utsidan av garaget, så skall du löda fast en antennkabel (50 ohm ex RG 58) inne i mottagaren och sedan dra ut denna kabel och ansluta till en extern antenn. OBS! Risken för sämre funktion än innan finns pga andra användare av frekvensen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och med förlusten som finns i antennkabel är det inte alls osannolikt att signalen som ska tas emot "försvinner" i bruset och kvar finns bara störningarna...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

går det inte lika bra med rg59? sån har jag liggandes.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Nä, RG 59 håller 75 ohms impedans medans RG 58 håller 50 ohm. Sändare är oftast byggda för 50 ohm.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

men gäller inte en speciell längd bara för sändaren?
Jag tror jag har en gammal antenn från en mobil med NMT 450. den kanske skulle kunna fungera?
eller om jag tar en rg59 och drar hela vägen bort och jordar skärmen, och sedan ute skalar av 17.2cm av kabeln. så kanske den fungerar på rätt sätt?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Prova med coaxen, kan inte mer än gå åt fanders.
Skriv svar