Lagning/Felsök av förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Insnöad

Lagning/Felsök av förstärkare

Inlägg av Insnöad »

Hej!

Jag har en SX-550 ståendes i så gott som nyskick hemma och ljudet är fantastiskt! Dock så har den vänstra kanalen börjat spöka. Den skorrar tyvärr. Jag misstänker att det är någon kondensator som har tackat för sig.

Se de bifogade filerna för oscilloskopvärdena.

Det intressanta är att det är endast när högtalarna är inkopplade på den vänstra kanalen som kurvan klipps av. Är ingen last påkopplad så ser kurvan fin ut. Kurvan ser även ut som den ska om man mäter vid hörlursutgången utan högtalare igång, men så fort man slår på högtalarna börjar det skorra.

Går jag under 1v så ser kurvan fin ut och ingen klippning av toppen sker.

Frågan jag har till er är altså, hur skall jag gå till väga för att hitta den felande kondensatorn? Jag antar att jag skulle kunna gå baklänges i kretsen tills kurvan ser fin ut och då lokalisera kondensatorn, men då jag inte hittar något bra kretschema över hur komponenterna sitter så blir det lite svårt. Finns det något sätt att testa kondensatorer medans de sitter i kretsen?

Även de minsta råd och tips uppskattas då jag har fått slut på ideer :(

/A
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Lagning/Felsök av förstärkare

Inlägg av YD1150 »

Har du en kanal som är ok så kan du alltid jämföra mätvärden
mellan trasig och fungerande kanal.

Är transistorerna i drivsteget ok? Ser ut som något förstärkarsteg
inte ger tillräckligt med ström för att styra ut slutsteget på rätt sätt.

Vad är tomgångsströmmen i slutsteget?

Vad är det för fabrikat, SX-550 säger inte så mycket :wink:
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Spänningen mellan bas - emitter på transistorer ska vara ca 0,6 - 0,7V.
Är det mer ( typ > 1Volt ) så är den trasig. (Undantag är Darlingtontransistorer och MOSFET)
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Förstärkaren är en Pioneer SX-550.

När du säger jämföra mätvärden, är det tommgångsströmmen du menar då eller?

Kan tillägga att alla komponenter ser visuellt friska ut, det är det som gör det hela lite knepigt. Jag vet iallafall vilken del av kretskortet det är som inehåller vad så det gör det hela lite enklare. Kan även tillägga att SX-550 ser ut att vara mycket lättarbetad då det inte finns en enda ytmonterad komponent och det är fritt och luftigt mellan komponenterna :)

Har en komponentlista så specning av komponenterna är det inga problem med :)

Ska ta mig en titt på värdena på transistorerna när jag får tillfälle imorgon :)

/A
gkar

Inlägg av gkar »

Jo, mät tomgångsströmmen. Den är nog fel på ena kanalen.

Jag tror också att det är något fel på sluttransistorerna eller där runtomkring.
Kolla så att det inte saknas någon matningsspänning på sluttransistorerna eller att den dippar vid belastning. Dålig lödning som blivit resistiv beter sig ungefär såhär.
Mät upp sluttransistrorna och drivtrissorna så att de är hela.
Mät upp emitterresistorerna.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Det känns som ett av darlingtonparen har lagt av på ”power amp”
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Jahapp...

Försökte mäta lite värden idag. Vilket resulterade i två brända säkringar och lukt :( Vart så jäkla förvånad då jag kikat i servicemanualen just för att jag inte skulle bränna några komponenter :O

Lyckades dock hinna mäta tommgångsspänningen som låg på 0.1v
Säkringarna small när jag skulle mäta mellan Bas och emitter. Dock så antar jag att även om jag skulle hittat felet, så hade jag väll ändå behövt byta ut alla transistorer för att det inte skulle bli obalanserat? Typ som å byta däck på den bil, eller?

De fyra transistorerna som är sista steget ut mot högtalarna är av två sorter. 2SD526 samt 2SB596. Dessa är placerade på en rad med D526orna ytterst i vardera ända om det säger er något.

Nu har jag inte kikat något nogrannare på hur dessa är fastlödda på baksidan av kortet, men det borde inte vara någon konst att byta dessa. Hur går jag till väga förr att hitta motsvariga transistorer till dessa? Har inga datablad på dessa utan endast deras kompnentnamn.

Tacksam för alla svar
/A
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vilket mätområde var inställt på instrumentet när du mätte mellan bas & emitter?

Kollade du först att utspänningarna från nätdelen var symetrisk?
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Mätområdet var inställt på 2v då jag förväntades få 0,6v-0,7v.

Angående din sista mening får du förtydliga, jag antar att du menar spänningen från transformatorn, dessa vet jag inte riktigt hur jag skall mäta isåfall, har ingen aning vilka sladdar som är vad från trafo-klumpen.

/A
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Hur tusan lyckades du med det? Var proberna instoppade i ampere jacket eller råkade du kortsluta proberna? :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Känsligheten på instrumentet är kanske 0,1Ohm/Volt :D
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

En händig en lyckas med det mesta, eller hur är det man säger... Jo jag vart väldans förvånad själv, då jag mätte just mellan bas och emitter, helt enligt illustrationerna i servicemanualen, och så sa det bara *poff* och så satt man där som ett fån...

Menmen, det kom ingen blå rök så jag tror inte att jag har bränt några komponenter annat än de redan trasiga transistorerna.

Frågan är då, hur hittar jag lämpliga ersättare till de två sorterna som redan sitter där?

/A
gkar

Inlägg av gkar »

Vad mätte du med? Ett jordat NI skåp?
Insnöad

Inlägg av Insnöad »

Jag mätte med någon enkel multimetersak från typ feltema, fungerar finfint ända fram tills nu. Kan vi släppa hur saker och ting falerar nu? Det som har hänt har hänt.

Just nu är jag intresserad av att hitta ersättningskoponenter till dessa två transistorer men vettefan hur jag skall bära mig åt?
Någon som åtminstone kan peka i rätt rikting var man ska leta?

/A
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

okej, okej :lol: Kolla hos Elfa? :)
Skriv svar