Mitt tryckluftsystem består av 22mm stålrör som matas med en 4 kW DUAB-kompressor med 200L tank. Systemtrycket är 8,7 bar och kompressorn startar vid 6,5 bar. Det matar 2 maskiner samt ett uttag nära svarven + ett uttag vid varje fräsmaskin för tryckluftpistoler.

Från början läckte den ner systemet ganska snabbt på grund av dåliga kopplingar mm. Jag kollade över rubbet i pneumatikskåpet, alla cylindrarna + bytte vissa kolvtätningar, bytte misstänkta kopplingar, bytte risiga slangar eller kapade av dom en bit för att få ny bättre koppling.

Det blev tystare, men systemet läckte ner ganska fort i alla fall. Visade sig att tillverkarna av ATC-cylindern monterat en kass porös gavel på cylinderns retursida (som har tryck konstant), så det läckte knappt hörbart rakt igenom godset. Svarvade ur den i ena änden och monterade en bussning, men det hjälpte inte så jag fick göra en helt ny gavel från scratch.

Efter att ha monterat den renoverade ATC-cylindern läckte det fortfarande lite för mycket så jag fick kolla några kopplingar igen och bytte en.
Nu läcker totala systemet med båda maskiner och alla uttag inkopplade ca 0,15 bar / tim vilket jag tycker är lite för mycket. Om jag inte kör med något och har fullt system, bör kompressorn inte starta igen inom 1 dygn. Innan jag kopplade på maskin nr.2 var det OK (ca. 0,09 bar/tim) så jag skall jaga läck i maskin nr. 2 lite till. Det är klart att denna skall få läcka lite också, men jag siktar på att få ner det till ca 0,12 bar/tim i alla fall.