extra batteri till laptop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sanjuro

extra batteri till laptop

Inlägg av Sanjuro »

Går det att bygga ett extra batteri till en laptop av ett bilbatteri? Eller kanske ett moppebatteri, min ska ha 19V...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har svårt att tro att din laptop har ett 19V batteri! Jag tror däremot gärna på att den behöver 19V inkommande spänning för drift + laddning.

Om du vill ha extern spänningsmatning med batteri är det absolut enklaste att köpa en bil-adapter (finns till nära nog alla laptop) och sätta ett cigarett-tändare uttag på batteriet (finns på biltema o andra ställen).

Du kan även bygga denna adapter själv men det blir billigare att köpa den om inte du är mycket haj på elektroniken.
Sanjuro

Inlägg av Sanjuro »

nej, jag menar så man kan tamed batteriet när man är ute i naturen, alltså jag vet att det är tungt men, typ på stranden eller lilnande, vad ska man göra för kontruktion mellan batteriet och laptopen? Kan det räcka om man bara ansluter en såndär adapter direkt till polerna?
Sanjuro

Inlägg av Sanjuro »

jag tror jag missförstod dej, du gav ju typ nett komplett svar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hörde att en hel del bärbara funkade bra direkt på bilbatteri, visserligen laddar dom inte men dom kör på strömkabelläget och lämnar batteriet ifred, detta var på ett båtforum där många körde med elektroniska sjökort

kan vara värt att prova
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

köp 2st mindre batterin så kan du ju koppla som du vill... då får du ju ut typ 24V lr 12V... det är ju bara Ah som blir flera vi 12V
Skriv svar