Energi som går åt för att värma luft
-
danielr112
Energi som går åt för att värma luft
Hur mycke energi går åt? Jag har räknat rätt att om jag behöver värma ca 10 000m3 luft så går det åt 3.6kw/h för detta?
Och om jag ska värma upp från 5 till 21 grader så går det åt en värmare på ca 57kw ?
Och om jag ska värma upp från 5 till 21 grader så går det åt en värmare på ca 57kw ?
Re: Energi som går åt för att värma luft
Dina värden saknar ett värde i vilket fall som helst.
"om jag behöver värma ca 10 000m3 luft så går det åt 3.6kW/h för detta"
Men såklart är den siffra rätt, det är bara inte beskrivit HUR mycket luften värms upp.
"om jag ska värma upp från 5 till 21 grader så går det åt en värmare på ca 57kW" (Watt är fortfarande med kapitalt W)
Du kan ganska säkert klara det med 100W, det tar bara längre tid...
"om jag behöver värma ca 10 000m3 luft så går det åt 3.6kW/h för detta"
Men såklart är den siffra rätt, det är bara inte beskrivit HUR mycket luften värms upp.
"om jag ska värma upp från 5 till 21 grader så går det åt en värmare på ca 57kW" (Watt är fortfarande med kapitalt W)
Du kan ganska säkert klara det med 100W, det tar bara längre tid...
-
danielr112
lite fel ja. det första är 1 grad och det andra borde vara kwh. Jag trycker igenom runt 10-12000 m3/h som ska värmas. Så går åt endel energi.
luft:
5 grader C, 0.1 MPa densitet 1.2528 kg/m^3, entalpi 404.05 kJ/kg
21 grader C, 0.1 MPa densitet 1.1845 kg/m^3 entalpi 420,15 kJ/kg
Det går 16.1 kJ för att värma från 5 till 21 grader per kg luft vilket inkluderar både den termiska kapaciteten och arbetet som utförs när luften utvidgas av uppvärmningen (det sistnämda står för 0.1 kJ i extra värmeåtgång gentemot att man låter luftens densitet vara konstant och trycket höjs istället med 57.7 mBar).
10000 m^3 * 1.1845 kg/m^3 * 16.1 kJ/kg = 190704.5 kJ för att värma 10000 kubikmeter luft
190704.5 kJ / 3.6 = 52.97 kWh per 10000 m^3 21-gradig C luft.
om det är en idrottshall och luften skall växlas 3 ggr per timme och intagsluften är +5 grader C så är värmebehovet snarare 160 kW i effekt...
5 grader C, 0.1 MPa densitet 1.2528 kg/m^3, entalpi 404.05 kJ/kg
21 grader C, 0.1 MPa densitet 1.1845 kg/m^3 entalpi 420,15 kJ/kg
Det går 16.1 kJ för att värma från 5 till 21 grader per kg luft vilket inkluderar både den termiska kapaciteten och arbetet som utförs när luften utvidgas av uppvärmningen (det sistnämda står för 0.1 kJ i extra värmeåtgång gentemot att man låter luftens densitet vara konstant och trycket höjs istället med 57.7 mBar).
10000 m^3 * 1.1845 kg/m^3 * 16.1 kJ/kg = 190704.5 kJ för att värma 10000 kubikmeter luft
190704.5 kJ / 3.6 = 52.97 kWh per 10000 m^3 21-gradig C luft.
om det är en idrottshall och luften skall växlas 3 ggr per timme och intagsluften är +5 grader C så är värmebehovet snarare 160 kW i effekt...
Det kommer att gå åt energi för att värma upp det som innesluter luften också.
Men 21 grader, det låter som du kommer att värma upp något och sen ha folk därinne... en människokropp avger ca 100 W värmeenergi också. Värmer du till 21 grader och sen stoppar in en massa folk så kommer du snart att få tillföra kyla istället
Men 21 grader, det låter som du kommer att värma upp något och sen ha folk därinne... en människokropp avger ca 100 W värmeenergi också. Värmer du till 21 grader och sen stoppar in en massa folk så kommer du snart att få tillföra kyla istället
-
danielr112
Ja 1-2 personer är där inne men det kommer man inte långt på 
I detta fallet en lackbox. En värmeväxlare kostar ca 30 000 i runda slängar vad jag hittat. om man vill ha vettig effektivitet.
Borde egentligen skaffa en sådan men får se. En dieselvärmare kostar en del också då den bör vara på minst 60kw. (Egentligen det dubbla om man ska vara korrekt)
I detta fallet en lackbox. En värmeväxlare kostar ca 30 000 i runda slängar vad jag hittat. om man vill ha vettig effektivitet.
Borde egentligen skaffa en sådan men får se. En dieselvärmare kostar en del också då den bör vara på minst 60kw. (Egentligen det dubbla om man ska vara korrekt)
Vad menar du med Effektivitet? Att den ska vara kostnadseffektiv?
Frågan är ju vilken luftväxling som behövs och hur mycket den används.
Eller menar du verkningsgrad?
Frågan är ju vilken luftväxling som behövs och hur mycket den används.
Eller menar du verkningsgrad?
Haha, jag var inne på att du skulle värma upp en hangar, mässhall, cirkustält eller nåt annat stort 
-
danielr112
Nepp. Ingen stor lokal men bra med luftutbyte. Behöver ha ganska bra byte, dels för att hålla dammet ifrån objekten samt att få bort sprutdammet.
är det mycket lösninsgmedel? - annars kanske recirkulering en stor del av luften fungerar (efter att den passerat dammfilter) eller att man bygger luftridåer där man har ny frisk luft där lackerarna står medans luften kring objektet som lackeras har betydligt sämre och till stor del återcirkulerad luft och den vägen kanske nöjer sig med 1/3-del ny luftflöde mot när man värmer hela luftmänden
-
danielr112
Det kan mycke väl fungera. Ska fundera lite. Bara kostnaden i rör för att göra denna operationen skulle kosta mig ett par tusenlappar.
Klarlack och thinnerbaser genererar en hel del lösningsmedel i luften. Framför allt när man står 2 personer och lägger klarlack på en hel bil så är det otroliga mängder.
edit:
Samt att man måste ha partikelfilter på denna återcirkulationen då det kommer ganska mycke stoft från färgen igenom färgfällan. Mer än man faktiskt tror.
Klarlack och thinnerbaser genererar en hel del lösningsmedel i luften. Framför allt när man står 2 personer och lägger klarlack på en hel bil så är det otroliga mängder.
edit:
Samt att man måste ha partikelfilter på denna återcirkulationen då det kommer ganska mycke stoft från färgen igenom färgfällan. Mer än man faktiskt tror.
Egentligen måste man räkna med vatteninnehållet också.
Här är ett bra program dör beräkning av luft mm.
http://www.ivprodukt.se/docs/Doc21.exe
Här är ett bra program dör beräkning av luft mm.
http://www.ivprodukt.se/docs/Doc21.exe