Trådlös styrning till rullgardin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
morfin

Trådlös styrning till rullgardin

Inlägg av morfin »

Hej.

Har tänkt att jag äntligen ska bli så latt att man ska slippa gå ur sängen för att få in lite solljus.

Tänkt att ska jag ska ha en 12 v motor som ska styras med nån sort IR-styrning.
Då jag läst runt lite på detta forumet så ser jag att det finns mkt kunnigt folk, så tänkte att jag kunde få lite hjälp med ideer på komponenter som jag kan använda för att få denna ide att gå i uppfyllelse.
Finns många olika alternativ på marknaden men vill ju göra det så billigt som möjligt och det är roligare att lära sig nått av det än att köpa och montera.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Trådlös styrning till rullgardin

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet!

Ska jag vara ärlig är det största problem jag ser rent mekanisk.

Du behöver:
* en mekanism som på ett stabilt sätt kan köra rullgardinen upp och ner.
* avkänning av "helt uppe" och "helt nere", så kallad ändlägen.

Själva styrningen är inget större problem, dels finns det färdiga byggsatser men mycket beror på hur du vill lösa det hela. Vem vet, du kanske har en intensiv längtan att lära dig att styra saker med mikroprocessorer (µC) varför detta kan vara vägen fram eller hur?

Så jag vill råda dig till att lösa det mekaniska med upp och nerdragningen samt ändlägen, resten kan du vara helt säker å kommer att lösa sig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sängen står ju i allmänhet still, så en knapp med sladd är kanske inte helt otänkbart.
morfin

Inlägg av morfin »

Icecap:
- Det mekaniska kommer nog inte vara några problem då jag är lite finurlig.
- Det är rätt det du säger om att man kan ha ändlägen men jag har inte tänkt ha det helt automatiskt. Tänkt mig ha nått som liknar typ hålla inne och släppa när man vill att den ska stanna.

Det jag inte är så fyndig på är vilka komponenter/ byggsatser jag ska ha för att få en fullt fungerande styrning. kan ju beställa nått liknade som i filmen jag länkade.
Har tänkt att man drar fram en 230V sedan nått styrkort som man tar emot signalen och driver motorn från en kontroll.

danei:
Jo har det i tankarna med men tänkt att man ska kunna implementera samma metod i fler rum sedan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såklart kan du även ha "kör bara när det trycks" men det är inget bra när den kör förbi ändlägen i vilket fall som helst.

Ett enkelt sätt att styra på är att använda två st LM567 i mottagaren. Om sändaren sedan sänder ut två olika "toner" (1 för "upp", den andra för "ner") räcker det, till det kan en ICM7555 användas. Det behövs lite mer finputs på schemat men i grunden är det vad som behövs.
morfin

Inlägg av morfin »

Icecap:
- vill ha en enkel lösning då jag inte är så duktigt på att få ihop schemat på de krestarna.
- det jag har hittat på Kjell och co http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation är i den stilen jag har tänkt mig.
Dock så funderar jag hur om man kan styra motorn direkt från kortet eller om man måste koppla det till ett relä då den klarar 5A
Det andra problem är vilken kontroll man ska använda.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Reläerna som sitter på den byggsats klarar att driva 5A. Om du behöver mer ström än det kan bara du veta, det är du som har motorn. Fast en 12V motor som drar 5A lär få upp och ner rullgardinen illa kvickt! Så jag skulle tippa på att byggsatsen fungerar som den är.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Annars kan man ev. använda mobilen som fjärr och "blåtanda" till gardinen.
morfin

Inlägg av morfin »

Icecap:
-tror du man skulle kunna skruva isär och använda sig utav http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... rombrytare?
-har du nått tips på nån transformator som man skulle kunna ha till det kortet jag länkade innan?
-Har tänkt mig nån motor liknande http://www.hobbytronik.se/index.php/cPath/28_58.

Andy: det låter lite skoj men hur får man ihop det? känns som det kräver lite mer kunskap.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

I så fall, "stick to plan A". :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

morfin:
* Nej.
* Vilken som helst som ger ström nog. En vanlig väggvårta ska nog duga, dessa finns i drösvis hos ELFA, Kjell & Co osv.
* Ska nog duga - om du kan få mekaniken att fungera.
morfin

Inlägg av morfin »

Tackar för all hjälp. Tänkte snart göra en prototyp. Får se hur det går.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Man behöver inga ändlägen på en rullgardin, när jag byggde min för 20 år sedan tog jag ren vanlig bortstad DC motor met växel. Växlen gör att gardinen går lika fort upp som ner och dessutom ser still att källa gardinen på plats när den står still.

Man behöver bara se till att köra gardinen på tid. Sen kör man den lite längre på vägen upp. Det betyder att den ibland kommer slå runt ett var när den går upp, men det spelar ingen roll.

Vill man ha givare så är det lättaste att räkna varv på gardinaxeln.

Jag har fortfarande motorn, motorstyringen och fjärrkontrollen kvar i en skrotlåda...
morfin

Inlägg av morfin »

Tack anders.
Det som jag inte hittat ännu är en kontroll som jag vill ha. skulle vilja ha minst 6 knappar på den. har nån något tips på en kontroll?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vill du ha 6 knappar för att styra olika rullgardiner som inte är i samma rum så måste du ha fler mottagare eller dra långa kablar.
Skriv svar