Splitta nätverkskabel, liten router?
-
PopUnoNkoK
Splitta nätverkskabel, liten router?
Hej
Jag ska ha en Raspberry PI bakom tvn och behöver nätverkskabel till den. Jag har redan nätverkskabel bakom tvn men den används till Telias digitalbox. Så jag undrar om någon kan länka till en bra och pytteliten nätverkssplitter. Som jag har förstått det så går det inte med någon passiv sak (inte så konstigt) utan jag gissar att jag är ute efter en liten router. Finns det några fina (som vanligt helst billiga) routrar som bara har två utgångar?
Jag har sökt både på google och här på forumet men då jag inte kan termerna som används så kom jag på mig själv att sitta och googlebildsöka och det kändes inte som rätt väg att gå. =)
Kom gärna med förlag på vad en sån här kan heta.
MVH Peter
Jag ska ha en Raspberry PI bakom tvn och behöver nätverkskabel till den. Jag har redan nätverkskabel bakom tvn men den används till Telias digitalbox. Så jag undrar om någon kan länka till en bra och pytteliten nätverkssplitter. Som jag har förstått det så går det inte med någon passiv sak (inte så konstigt) utan jag gissar att jag är ute efter en liten router. Finns det några fina (som vanligt helst billiga) routrar som bara har två utgångar?
Jag har sökt både på google och här på forumet men då jag inte kan termerna som används så kom jag på mig själv att sitta och googlebildsöka och det kändes inte som rätt väg att gå. =)
Kom gärna med förlag på vad en sån här kan heta.
MVH Peter
-
sugarman64
Re: Splitta nätverkskabel, liten router?
Om du inte kör gigabet så kanske du skulle kunna använda en (eller två, beroende på hur de säljs) sådan här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... nformation. Man använder ju bara två kabelpar när man kör 10/100.
Annars så kan du köpa RJ45 kontakter och tång och splitta kabeln själv, då blir det inget extra stort bakom tv:n.
edit: tång: 40184 kontakter: 38292
edit: tång: 40184 kontakter: 38292
Det är en switch du ska ha, inte en router.
Om du inte kör högre hastighet är 100 Mbit/s så finns det dock "splitters" att köpa (vid hastigheter upp till 100 Mbit/s använder man bara 4 av de 8 trådarna i kabeln så man man sätta en splitter i vardera ände, men då måste du ha ett till ledigt uttag i routern eftersom det kommer att fungera som två separata kablar).
Om du inte kör högre hastighet är 100 Mbit/s så finns det dock "splitters" att köpa (vid hastigheter upp till 100 Mbit/s använder man bara 4 av de 8 trådarna i kabeln så man man sätta en splitter i vardera ände, men då måste du ha ett till ledigt uttag i routern eftersom det kommer att fungera som två separata kablar).
Ta en titt på tillexempel Netgear GS105, en relativt liten 5-portars switch som fungerar bra enligt min erfarenhet. Den är ju dock typ stor som en hallonpaj även den, om det är ett problem är det nog antingen att klara sig på 100mbit och splitta kabeln passivt eller dra fram en ny kabel.
Jag rekommenderar en billig switch - det finns billiga 4 till 8 portars switchar. Att splitta kabeln är en ganska kass lösning som kan ge ett varierat resultat beroende på vilka applikationer som körs. Om det är IP-baserad tv så är det med största sannolikhet UDP som körs och det fungerar som så att trasiga/dåliga paket inte skickas om. Det innebär att om en förbindelse är dålig kommer man att få dom där klassiska pixliga och hackiga bilderna på TV'n. Beroende på vad Rasberryn ska pyssla med så kan den bandbredd som den tar och de störningar som kan uppstå i en TP-kabel som splittras ge upphov till att TV-bilden blir sämre.
Har erfarenhet av sådana splitters och då var det stora problem med utskrifter.
Det var mina 50 öre
Har erfarenhet av sådana splitters och då var det stora problem med utskrifter.
Det var mina 50 öre
Jag har använt splitters både hemma och på jobbet, det är inga problem, nackdelen är ju som sagt att det blir max 100Mbit.
Testa annars, jag tror det funkar utmärkt.
Signalkvaliten beror på längden på kabeln också, och sedan är det viktigt att du tar TX+, TX- och RX+, RX- på ett eget par, annars får du garanterat problem.
Signalkvaliten beror på längden på kabeln också, och sedan är det viktigt att du tar TX+, TX- och RX+, RX- på ett eget par, annars får du garanterat problem.
-
danielr112
Kör också splitters. Kör man bara 100mbit så är det skönt. Slippa dra 20 kablar och slippa ha switch i andre änden. Kör detta framförallt till mina övervakningskameror.
0,1 bitt per sekund. En björntråd har bra mycket bättre data överförings förmåga.
Kopplar man bara splittern rätt finns det ingen anledning till att den skulle försämra överföringen.
Kopplar man bara splittern rätt finns det ingen anledning till att den skulle försämra överföringen.
Testa med splitter först (hemgjord eller köpt), det kan vara så att IPTV måste (eller bör) gå i separat nät från modem/gateway (eller vad du har) till tvboxen.