Ny på forumet och ny på elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nyakillen

Ny på forumet och ny på elektronik

Inlägg av nyakillen »

Hallå gubbar och tjejer, har precis i veckan här börjat få upp intresset för att löda och pilla lite med elektronik som en hobby. Jäkligt glad att jag hittade det här forumet, mycket insperation och kul att följa era ideér och projekt.

Nu tänkte jag då införskaffa min första lödpenna osv och några små kit från Kjell o Company. Jag vet att ni säkert har kritik på att det är bättre med en lödstation osv men eftersom det i nuläget bara är ett infall så får man gå på det billiga och sen köpa till om man tycker det är roligt.

Det här paketet tänkte jag mig

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... set-p40060

Borde väl duga till Kjells egna byggsatser iaf? Och lite annan elektronik, Xbox, PS3 tex?

Tennet som följer med där, är det också dugligt eller bör jag införskaffa mig en annan variant?

Och sista frågan jag har sett en del videor på youtube när dom smetar på någon gegga på komponenterna innan dom löder, är det också en bra vana att börja med?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ny på forumet och ny på elektronik

Inlägg av danei »

Hålmonterat duger den till. Men att pilla i en X-box med en sådan som nybörjare kan inte gå bra.
Satsa på en billig temperatur reglerad. Kjells billiga ställbara är det inte.

Biltemas kitt för halva priset är nog bättre. Någon billig station att rekommendera har jag inte. tyvärr.
nyakillen

Inlägg av nyakillen »

Okej, då ska jag köpa biltemas istället. Hur är det med tenn?

Jag hörde någonstans att man inte ska överstiga 30w när man håller på med elektronik lödning, stämmer?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Med en oreglerad lödkolv så bör man nog inte ha mer än 30W för normal finlödning, nej. Detta då den blir ohyggligt varm med för mycket effekt, vilket inte är bra.

Med en riktig tempreglerad lödstation där emot kan man ha hur hög effekt som helst, då är det bara bra med mer.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Köp lödtenn med inbyggd lödpasta ("gegga") . 30-watts lödkolv, vet inte, det beror på lödspetsen tjocklek.
Den får ju inte vara för klumpig, men samtidigt skall den klara att värma upp lödstället så att tennet flyter ut.
Mellan 350 -375 graders temp. brukar jag använda på kretskort och mindre lödställen.
Blyfritt lödtenn har jag ingen erfarenhet av, tyvärr.
Kom ihåg att lödspetsen skall vara rengjord när du löder!

Lycka till!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den där lödpennan duger nog i början, men kan du hitta nåt tempreglerat är det ju bättre.

Extra fluss behövs mest om du ska löda ytmonterat, då underlättar det ganska mycket, för hålmonterat räcker det med det som finns i tennet.

kan säga att jag lödde många många år med en 25W oreglerad lödpenna jag fick av farsan i 12-årsåldern, den var gammal redan då och spetsen var den ganmla onda typen av ren koppar som man filar, den funkade i många år tills jag tog mej i kragen och köpte en tempreglerad lödstation :)
nyakillen

Inlägg av nyakillen »

Det kommer nog bli mest ytmonterat sen faktiskt, löda på kablar på kretskort osånt, Det är den praktiska användningen jag ser av det nu i början i a f.

Svåraste är att jag har ingen som kan visa mig så jag får förlita mig på youtube. Det där extra flusset smetar man bara på va, vad är syftet egentligen?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Man kan aldrig få för mycket effekt _men_ den skall vara _välreglerad_ och ställbar i temperatur samt ha tillgång till ett urval av olika spetsar.

Vanligaste nybörjarmisstaget är att man gör kallödning trots att man håller emot det man skall löda så hårt och så länge att man nästan håller på att bränna sönder kretskortet under men ändå beror på att man har en för klen lödpenna där ofta den för långa och för smala spetsen kyls av för mycket när spetsen berör lödpunkten.

Med andra ord spetsarna skall vara korta och så nära värmande elementet som möjligt och med så bred, mejselformad spets som möjligt för uppgiften - just för att värmen från elelementet (som är ställd på rätt temperatur) skall rusa fram till lödpunkten och hissa upp den till rätt lödtemperatur så snabbt som möjligt och då tillsätts lodet till lödpunkten som smälter av värmen från de upphettade komponenbenet och lödön - aldrig att lödningen påbörjas att lodet smälts direkt av själva lödpennespetsen (ok, lite fuskar man, men det är för att få upp hastigheten och efter man är helt säker på att lödtennet smälter mot komponentbenen och börja flyta ut _innan_ man med lodet berör pennspetsen för att snabba upp smältningen då smältning slukar värme) .

Så som mycket annat så borde man ha dom bästa verktygen när man är nybörjare, ju mer erfaren man är, ju enklare verktyg kan man använda (dock till en viss gräns) och ändå göra ett bra utförande då man vet precis vad man skall titta efter. - problemet är att processen ofta är precis tvärt om, nybörjaren börja med skitgrejor där tom. proffsen har svårt att göra fullgod resultat, och förväntas att lära sig löda av detta...

För en van lödare i produktionsmiljö och hålmonterat så tar det ungefär 1 sekund (något lite mer för värmeslukande komponenter med grövre ben på kondingar, trafos etc.) för att sätta emot spetsen, värma, tillsätta lodet till det man värmer på (ej lödspetsen) och se till att det flyter ut på på ben och lödön självmant av värmen och fyller upp till rätt mängd och därefter ta bort lödspetsen och fortsätter med nästa lödpunkt.

maxgränser som 30 eller 50W angivelserna är från den tiden då lödpennorna inte var reglerade och hänger fortfarande med fast reglerade lödpennor har funnits i säkert 40 år...

I industrin så var/är temperaturreglerad Weller 50W lödpenna arbetshästen under många år, sedan kom det 100W med smala spetsar för kretskortsarbete och även ytmonterat och med en sådan kan du trycka ned spetsen i en block solid kall lödtenn och det smälter medans spetsen sjunker ned ganska så fort i blocket.

sedan finns det riktiga lyxmaskiner som använder högfrekvens via koaxkabel för att skjuta in effekt inne ifrån i spetsen precis där spetsen är och en sådan spets kan du aldrig få kall genom avkylning om du så stoppar den i kallvatten - men dom kostar en slant...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Med andra ord spetsarna skall vara korta och så nära värmande elementet som möjligt och med så bred, mejselformad spets som möjligt för uppgiften
Prexis. Firade farsdag i går med litet lödarbete och bytte mellan tre spetsar vartefter. Ytmonterat kort med en del hålmonterade komponenter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sedan är 280°C vad som behövs vid blyhaltigt lödtenn och 300°C vid blyfritt. Allt över det är för att man inte kan löda men gillar att bränna sönder komponenter och mönsterkort.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Genom att ha för dålig värme plågar man både kretskort och komponenter onödigt länge.
En bra lödning göres snabbt, med tillräckligt varm spets och temperaturreglerad kolv.
nyakillen

Inlägg av nyakillen »

Tack för alla tips.

Tror ändå jag får gå på Kjells lödkolv där, få tag på tenn med fluss, svamp att göra rent den med. Processen går väl till såhär.

Värm lödkolv
Gör rent på svampen
"lackera" den med tenn.
Värm upp ytan som ska lödas
Tenn på ytan -> men inte på kolven
ta bort tennet
ta bort kolven.

Låter enkelt.....
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Gör rent på svampen
Svampen skall vara blöt av vatten när du rengör spetsen.
Håll spetsen stilla på lödstället!
Det vanligaste felet hos nybörjare är att de drar spetsen fram och tillbaka på lödstället.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Och glöm inte att göra rent spetsen och förtenna den innan du stoppar pennan i hållaren.
Skriv svar