Fjärrstyrning mobilkran
Fjärrstyrning mobilkran
Hej,
Har skaffat en äldre Moelvenkran som har varit försedd med trådbunden fjärrstyrning. Ventilpaketet har byggts på med pilotventiler och 2 st 12 V DC solenoider per funktion, totalt 6 funktioner. Såklart fanns inte handenheten kvar. Fjärrstyrningen är byggd av Ted Zettergren AB och är nog en tidig variant av PWM styrning. Vad finns det för lösningar för att få till en trådbunden fjärrstyrning med propfunktion trots att det är DC solenoider.
Mvh
Peter
Har skaffat en äldre Moelvenkran som har varit försedd med trådbunden fjärrstyrning. Ventilpaketet har byggts på med pilotventiler och 2 st 12 V DC solenoider per funktion, totalt 6 funktioner. Såklart fanns inte handenheten kvar. Fjärrstyrningen är byggd av Ted Zettergren AB och är nog en tidig variant av PWM styrning. Vad finns det för lösningar för att få till en trådbunden fjärrstyrning med propfunktion trots att det är DC solenoider.
Mvh
Peter
-
Re: Fjärrstyrning mobilkran
Kanske går att programmera en PIC eller Arduino att göra jobbet?
Har du nåt schema?
Har du nåt schema?
Hej,
Tyvärr inget schema, men det är 12st solenoider som ska styras vi 6 st 1-axliga joystickar. Utslaget på solenoiden ska helst vara i prop. till utslaget på joysticken. Nuvarande utspänning är nog 50Hz enl. ett patent som firman Ted Zettergren AB haft.
Mvh
Peter
Tyvärr inget schema, men det är 12st solenoider som ska styras vi 6 st 1-axliga joystickar. Utslaget på solenoiden ska helst vara i prop. till utslaget på joysticken. Nuvarande utspänning är nog 50Hz enl. ett patent som firman Ted Zettergren AB haft.
Mvh
Peter
- prototypen
Vad som skrivits i tidigare trådar och vad jag sett så pulsar man spänningen så spaken/ventilen darrar för att komma från "torrfriktionen"
Det är nog en ganska normal PWM som behövs.
Protte
Det är nog en ganska normal PWM som behövs.
Protte
Utspänningen kan knappast vara 50Hz, däremot kan PWM-frekvensen vara 50Hz.
Att bygga en PWM-generator som kan fungera till detta är nog relativt enkelt, det kan göras på ett antal sätt. Då jag är som jag är hade jag gjort den trådlös men det är jag det.
Som jag förstår det har varje funktion två ventiler, alltså ska varje spak ha två PWM-funktioner, den ena ger 0-100% för "nord" och den andra ger 0-100% för "syd" och i mitten ska båda vara på 0%. Detta kan skapas med lite op-amp och sedan lite transistorer för att driva strömmen.
Att bygga en PWM-generator som kan fungera till detta är nog relativt enkelt, det kan göras på ett antal sätt. Då jag är som jag är hade jag gjort den trådlös men det är jag det.
Som jag förstår det har varje funktion två ventiler, alltså ska varje spak ha två PWM-funktioner, den ena ger 0-100% för "nord" och den andra ger 0-100% för "syd" och i mitten ska båda vara på 0%. Detta kan skapas med lite op-amp och sedan lite transistorer för att driva strömmen.
Optimalt hade ju varit en trådlös liten fjärrkontroll. Räckvidd ca 20m, då kan man stå i korgen och köra kranen som en sky-lift. Icecap, du beskriver precis hur funktionen är uppbyggd. Nu är problemet att man inte är elekronikproffs, men intresse finns att lära sig. Kranen är på hobbynivå så budgeten är inte hur stor som helst. Tacksam för ideer och förslag till smidig lösning.
- SeniorLemuren
Det kan även vara 2 oberoende ventiler till samma cylinder, en för "nord" och en för "syd" Om det är så, så blir det något enklare att styra, man behöver då endast öppna den ena ventilen eller den andra ventilen för respektive riktning. Detta var vanligt på system som byggdes om från handmanövererade sytem till radiostyrda. Jag har själv varit med och byggt om ett gammalt system på en containerkran på det viset, för en 30 år sedan.Icecap skrev:Utspänningen kan knappast vara 50Hz, däremot kan PWM-frekvensen vara 50Hz.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Som sagt tidigare så förundras man då EF polisen rycker ut då någon
skall koppla en trappbrytare men då man vill fjärrstyra en kran så är det tyst....
Personligen avråder jag experiment på hobbynivå då det är tunga och potentiellt
livsfarliga maskiner inblandade, Det finns företag som kan och har system för
detta.
Swech
skall koppla en trappbrytare men då man vill fjärrstyra en kran så är det tyst....
Personligen avråder jag experiment på hobbynivå då det är tunga och potentiellt
livsfarliga maskiner inblandade, Det finns företag som kan och har system för
detta.
Swech
Det svåra vid ett trådlöst system är att vara säker på att störningar inte ställer till problem. Om man har något tungt på kroken och det blir störningar som får det hela att "hoppa" kan det bli mycket besvärligt och rätt farligt också.
Sedan ska man ha koll på laddningen samt en möjlighet att "nödkoppla".
Senior: jag kan ha uttryckt mig dåligt men det är just så jag menade. Den ena halva av en joysticks vandring kör 0-100% av Ventil A, den andra halva av samma joysticks vandring kör 0-100% av ventil B.
Jag har lagat en sådan trådlös styrning, det var laddningen som ställde till det.
Är man lite osäker på elektroniken är en trådlös styrning definitivt inget man ska leka med, det är ganska krävande att säkerställa allt. Men ett trådad system kan man bygga rimligt enkelt.
Sedan ska man ha koll på laddningen samt en möjlighet att "nödkoppla".
Senior: jag kan ha uttryckt mig dåligt men det är just så jag menade. Den ena halva av en joysticks vandring kör 0-100% av Ventil A, den andra halva av samma joysticks vandring kör 0-100% av ventil B.
Jag har lagat en sådan trådlös styrning, det var laddningen som ställde till det.
Är man lite osäker på elektroniken är en trådlös styrning definitivt inget man ska leka med, det är ganska krävande att säkerställa allt. Men ett trådad system kan man bygga rimligt enkelt.
Senast redigerad av Icecap 10 november 2012, 11:55:55, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Swech, jo men kranar och annat måste (jag tror det även är lag på detta) ha mekaniska säkerhetsbrytare, (vid behov)fallbromsar, mekanisk frikoppling mm. Som är fristående från elektroniska system. Samt framför allt att man vid körning alltid måste följa säkerhetsbestämmelser i samband med lossning och lastning (dvs att ingen människa får befinna sig inom potentiellt farliga områden, inkluderat områden med risk för splitter eller andra flygande/fallande delar eller gods). Edit, för att ta ett exempel, på materialhissarna vi använder ibland så kan man sänka ned tung hängande last mm i händelse av att all elektronik skulle fallera genom att frikoppla med en spak som leder till en mekanisk linbroms, skulle linan gå av utlöses en mekanism på släden som drar två hårdmetallklotsar mot en mittskena så att släden stopps i fallet osv. Enbart Vid motorn sitter fem olika säkerhetsbrytare för strömmen om tex vinchtrumman skulle strejka osv. Detta då endast ett axplock externa säkerhetsgrejer för en apparat som enbart är avsedd för gods och ej får användas för persontransport (ytan under hängande gods är inkapslad så att den ej är möjlig att beträda av misstag).
Hej,
Som det ser ut på kranens ventilpaket är det en slid för varje hydraulcylinder. På varje slid (6 st) har man fäst en hydraulservo med 2 st 12V DC solenoider för "syd" eller "nord" funktion på ventilsliden.
Som det ser ut på kranens ventilpaket är det en slid för varje hydraulcylinder. På varje slid (6 st) har man fäst en hydraulservo med 2 st 12V DC solenoider för "syd" eller "nord" funktion på ventilsliden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.