HP 33X distorsionsanalysatorer
HP 33X distorsionsanalysatorer
Kan man hitta ganska billigt på eBay. Någon som har synpunkter? HAr inte använt en sedan jag sommarjobbade på radion i början av 80-talet och det var ingen HP.
Re: HP 33X distorsionsanalysatorer
Gällande småsignals audiokopplingar har jag inte brytt mig särskilt mycket om distorsion då det inte varit något problem. Dock fajtas man alltid mot bruset för att vinna dynamik. Jag har sneglat lite på billiga distorsionsanalysatorer för att mäta brus istället. Det som behövs är en bra voltmeter med sann effektivärdersmätning över hela audiospektrumet. Dock har de äldre instrument som jag tittat på inte klarat av att mäta de små nivåer som jag önskat.
Ytterligare är det intressant att jämföra med ett bra modernt ljudkort för PC. Vilka instrument har bäst dynamik idag, ljudkorten eller äldre distorsionsanalysatorer?
Ytterligare är det intressant att jämföra med ett bra modernt ljudkort för PC. Vilka instrument har bäst dynamik idag, ljudkorten eller äldre distorsionsanalysatorer?
Typ hur lågt då?Dock har de äldre instrument som jag tittat på inte klarat av att mäta de små nivåer som jag önskat.
Vad som var intressant senast kommer jag inte ihåg. Men tar vi från tåden Enkelt ingångssteg med variabel förstärkning beräknade jag teoretiskt att bruset skulle ligga mellan -117 dBu och -93 dBu beroende på inställd förstärkning. Dock vet jag att bruset kommer vara högre i verkligheten då det finns fler källor samt att rms-addition inte är helt sann då det brukar finnas en korrelation mellan källorna. Det jag skulle vilja veta med liknande kopplingar är hur högt det verkliga brusnivån är. Ett instrument lämpligt för detta borde iaf kunna gå ner till -117 dBu för att vara på den säkra sidan.
För 25 µV blir det 20*log10(25*10^-6/0.775) dBu = -90 dBu. Ungefär där runt -90 dBu har jag för mig de flesta instrument ligger tyvärr.
Funderar lite över om en förstärkare med lågt brus hade hjälpt till. Har i tanke att titta på hur lågt brus man kan få med en operationsförstärkarloppling inom audiospektrumet. Med hjälp av en sådan koppling med rätt förstärkning kanske ljudkort för en PC räcker gott och väl.
Det kan hända. Det funkade ju för Montagnier
, men jag är litet av en instrumentkramare.....

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:

det är klart att du kan sätta en förförstärkare och räkna av den förstärkningen den ger i de senare mätvärden.
titta på LNA (Low Noise Amplifier) , friis formel etc. - mycket är då riktat mot RF och högfrekvenser men principerna är samma även på låg frekvens.
en sak som du upptäcker att du måste överge i jakten på låg brus, är hög impedans på ingångarna - ty det är höga resistiva impedanserna på ingångarna gentemot relativt lågimpediva signalkällor som ger det mesta av bruset - skall man brusoptimera så skall ingångsimpedans och källimpedans vara lika och med så låg och lika resistiv andel som möjligt på båda sidorna och absolut inga resistiva element före ingången då dämpare och spänningsdelare alltid ökar brusfaktorn. - i slutändan så handlar det om att leverera nyttig energi mellan signalkällan och mottagaren till punkter där förstärkningen görs - inte att tänka bara i spänning eller ström då detta alltid kan transformeras och ändra utseende
titta på LNA (Low Noise Amplifier) , friis formel etc. - mycket är då riktat mot RF och högfrekvenser men principerna är samma även på låg frekvens.
en sak som du upptäcker att du måste överge i jakten på låg brus, är hög impedans på ingångarna - ty det är höga resistiva impedanserna på ingångarna gentemot relativt lågimpediva signalkällor som ger det mesta av bruset - skall man brusoptimera så skall ingångsimpedans och källimpedans vara lika och med så låg och lika resistiv andel som möjligt på båda sidorna och absolut inga resistiva element före ingången då dämpare och spänningsdelare alltid ökar brusfaktorn. - i slutändan så handlar det om att leverera nyttig energi mellan signalkällan och mottagaren till punkter där förstärkningen görs - inte att tänka bara i spänning eller ström då detta alltid kan transformeras och ändra utseende
Jag har en HP 332 som jag använde till att mäta dist med innan jag skaffade en annan distmätare
Nackdelen med HP 331 och 332 är att den inte har någon inbyggd tongenerator utan frekvensskalan är enbart till för att matcha frekvensen på en extern oscillator, detta medför att man måste ha en väldigt ren extern sinuskälla, har man inte det så syns det på mätvärdena.
Och man måste nolla resultaten manuellt vilket gör att det kan vara svårt att få fram rätt distvärde om man inte är väldigt noggrann.
Dessutom så kan den bara mäta ner till 0,1% dist vilket är lite grovt i dagens elektroniksamhälle
Nackdelen med HP 331 och 332 är att den inte har någon inbyggd tongenerator utan frekvensskalan är enbart till för att matcha frekvensen på en extern oscillator, detta medför att man måste ha en väldigt ren extern sinuskälla, har man inte det så syns det på mätvärdena.
Och man måste nolla resultaten manuellt vilket gör att det kan vara svårt att få fram rätt distvärde om man inte är väldigt noggrann.
Dessutom så kan den bara mäta ner till 0,1% dist vilket är lite grovt i dagens elektroniksamhälle
Och vad skaffade du?innan jag skaffade en annan distmätare
En ferrograph, fast även den går ner till 0,1% som bäst, men den har en väldigt ren intern oscillator.
Dock så kollade jag på ebay lite nu och såg att HP gjorde en modell som heter 339A som går ner till 0,01% -80dB med autonullning och inställbar intern oscillator med tre vred.
Det är nog den modellen jag skulle köpa om jag skulle köpt en idag. Fast det är ju fortfarande en begränsad gräns om man ska mäta moderna förstärkare och liknande med distkurvor på 0,0001 dB osv. men eftersom jag pysslar med rör mest så skulle 0,01% vara mer än nog för mig.
Dock så kollade jag på ebay lite nu och såg att HP gjorde en modell som heter 339A som går ner till 0,01% -80dB med autonullning och inställbar intern oscillator med tre vred.
Det är nog den modellen jag skulle köpa om jag skulle köpt en idag. Fast det är ju fortfarande en begränsad gräns om man ska mäta moderna förstärkare och liknande med distkurvor på 0,0001 dB osv. men eftersom jag pysslar med rör mest så skulle 0,01% vara mer än nog för mig.
Japp, det beror ju litet vad som finns och vad man är villig att betala.Dock så kollade jag på ebay lite nu och såg att HP gjorde en modell som heter 339A som går ner till 0,01% -80dB med autonullning och inställbar intern oscillator med tre vred.
339A har jag jobbat vid ca 10 år och är en mycket bra instrument med verkligen högren sinusgenerator ut och motsvarande för den interna nollningen. förutom visarinstrumentet så finns det utgång som kan kopplas till oscilloskop/ljudkort (sistnämda om man inte skall mäta över 20 kHz , instrumentet som sådan gick över 300 kHz innan den rullade av) och där kunde man se hur 'resterna' såg ut och då kunde man hitta sådana saker som cross-overdist på OP-ampar och annat som definitivt inte syntes på en motsvarande simulering i spice - kort sagt modellerna till spice är inte alltid överensstämmande med verkligheten...
förutom distorsionspunkten så var den bra som allmän lyssningsförstärkare av signaler då man verkligen uppskattade ingångsdämparen för att fönstra in nivåerna så att det passar tex ljudkort med snabb FFT under linux (hackad Xspectrum tror jag det var)
det var med en viss sorg när jag slutade på företaget och inte kunde få med den...
förutom distorsionspunkten så var den bra som allmän lyssningsförstärkare av signaler då man verkligen uppskattade ingångsdämparen för att fönstra in nivåerna så att det passar tex ljudkort med snabb FFT under linux (hackad Xspectrum tror jag det var)
det var med en viss sorg när jag slutade på företaget och inte kunde få med den...