Motor/Generator med ett batteri

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
borre90

Motor/Generator med ett batteri

Inlägg av borre90 »

Läser för tillfället en projektkurs inom elkraft och ska då testa och jobba med
att driva en motor ifrån ett batteri och även ladda ett batteri vid generatordrift.

Vi startade projektet denna veckan så vi har inget material (alltså ingen vald motor än)
Jag har fått i uppgifter i att forska och söka lite i om vad man kan använda för typer av batterier.

Måste man veta vilken motor man ska ha eller har ni några tips på batterier som fungerar bra för en liknande sak?
Vi har en reservide på att köra med ett aggregat 12 eller 24volt om inget batteri skulle kunna räcka till,
men vore intressant om det fanns något som funkar bättre än annat.

Motorn kommer i alla fall vara väldigt liten för att få ner kostnaderna.
XON

Re: Motor/Generator med ett batteri

Inlägg av XON »

Enklaste jag sett är en Welleman dynamoficklampa med en pytteliten elmotor, tre 1,5V laddbara knappcellsbatterier och ett par lysdioder :) En Zenerdiod (tror jag), annars ingen elektronik.

Lite intresserad av samma frågeställning för egen del..! http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=60643
Senast redigerad av XON 8 november 2012, 23:23:53, redigerad totalt 2 gånger.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilken kunskapsnivå är du på? (eller har kompisar IRL som kan hjälpa fysiskt)
Kostnadsram?

Om du skall använda t.ex en universalmotor så behöver du ordna ström till statorn för att generera el. En motor som har permanentmagneter i statorn kan generera el så fort axeln roterar.
borre90

Inlägg av borre90 »

Låter intressant, enkla lösningar är givetvis Intressanta men eftersom att vi ska arbeta med detta fram till jul så är även krångligare lösningar intressanta.

Eftersom att det är en projektkurs så är billigare alternativ alltid att föredra. Vet inte riktigt vad vi har att röra oss med, men allt över det står vi för själva.

Största frågetecknet är egentligen batterifrågan, vilka typer av batterier osv.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det handlar om att prova konceptet motor och generator med ett motorstyrsystem och det skall vara klart till jul (i mina ögon så är det redan nu snålt om tid om det inte redan nu finns färdiga fungerande block i avseende motorstyrning mm.). - så skulle jag inte bråka med något annat än blybatterier - vid höga strömkrav, typ Optima Yellow - då dessa tidigare har varit föremål för el-bilsstudier i avseende drivförmåga, cyklingstålighet mm. (där man med rätt laddalgoritmer som också anpassar sig med batteriets ålder kan gå från knappt 200 cykler till över 1000 fulla ladd/urladdningcykler med > 80% av ursprunglig kapacitet kvar med dom strömstyrkor som användes)

Att hålla på med tex. LiIo/LiPol som är på modet nu är inte det första man skall pyssla med om man inte har hållit på med den här typen av projekt tidigare och gjort sina rykande och brinnande misstag även när det matades med blybatterier då väldigt mycket kraft kommer att gå till säker hantering av LiIion/LiPol-batterierna vid tänkta och ej tänkta förhållande (dvs att de inte startar brand även när det skiter sig som haveri i styrsystem, programbuggar i dito eller vid krock, eller i garaget under laddning...) dessutom är LiPol-batterier vid större spänning och Ah-tal mycket dyrare att köpa än motsvarande blybatterier.
borre90

Inlägg av borre90 »

Ok, Får ta oss en funderare på hur djupt vi ska gå på det.
Men tackar för många bra tips!
Skriv svar