Panasonic TX-P42U10E startar ej (TV-apparat)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Toube
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 november 2012, 17:50:21

Panasonic TX-P42U10E startar ej (TV-apparat)

Inlägg av Toube »

Hejsan.

Håller på att försöka få liv i en Panasonic TX-P42U10E. Den ger ifrån sig ett surrande ljud då man försöker starta den (kommer bara ett surrande ljud bakifrån tv:n) men den går bara direkt in i standby läge igen. Reläna drar.

Vi har testat att byta dom två stora kondensatorerna på själva högspänningsdelen. Har för mig ena va på 390uF 450V. Den andra 820uF 250V men det blir ingen skillnad. Dom låg lite lågt men hjälpte som sagt ej att byta.

Verkar som att den inte tar sig förbi uppstartskontrollen. Måste vara fel spänning någerst. Nån med nått tips på vart jag bör mäta och vad som kan vara boven i dramat?

Kan tilläggas att ingen kondensator ser trasig ut.

Mvh
Senast redigerad av blueint 9 november 2012, 00:17:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Panasonic TX-P42U10E startar ej

Inlägg av Klas-Kenny »

Lägg upp lite foton på innanmätet.
Toube
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 november 2012, 17:50:21

Re: Panasonic TX-P42U10E startar ej

Inlägg av Toube »

IMG_20121102_194207.jpg
IMG_20121102_194201.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
big al
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 januari 2012, 12:11:40

Re: Panasonic TX-P42U10E startar ej

Inlägg av big al »

Kanske oklart men TX-P42U10E är alltså en plasmatv :)

Är jag som hjälper (eller var det stjälper?) Toube , tv:n står hos mig så behövs några speciella bilder eller liknande så säg bara till så lägger ja upp.

Har somsagt mätt upp alla kondingar och märkte att de 2 största låg lite lågt så ful-lödde dit extra kondingar parallellt för att iaf få till rätt kapacitans.
Buzzet som låter när man startar kommer uppe till höger på kortet ungefär vid de 3 stora transformatorerna.
Har förstått att rätt spänningar måste uppnås innan tv:n ens går starta då Panasonic har nån uppstartskoll på detta.
Frågan är bara vilka spänningar bör jag ha på de olika delarna på kortet?
Om det skulle vara nån IC krets, hur i hela mäter man isof upp dessa?

Både jag och Toube gick el med inriktning elektronik i gymnasiet men ingen av oss minns nått :roll: :doh:
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: Panasonic TX-P42U10E startar ej

Inlägg av EvilGhozt »

kollat på alla spänningar ut ur nätdelen så att de är korrekta? gärna med oscilloscope.
gkar
Inlägg: 1455
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Panasonic TX-P42U10E startar ej

Inlägg av gkar »

Om du har hittat kondingar som är dåliga, ofta mindre än halva kapacitansen kvar. Byt då alla av samma typ, de brukar vara dåliga allihopa.
Den senaste skärmen jag lagade fanns det 8st av ett fabrikat, alla hade runt 30-50% av kapacitansen kvar. Det är inte säkert att ESR är så bra då heller...

Sitter det olika fabrikat kan de av annat fabrikat eller modell vara ok, men vill man så kan man ju byta dem med...

Andra standardfel är dåliga lödningar nära kontakter eller varma komponenter.
Alla aktiva komponenter kan ju naturligtvis också vara trasiga, kontrollmät alla dioder och transistorer.

Vill du mäta under drift, och du vet vad du gör, är en bra sak att kolla att det finns 320V likspänning efter likriktarbrygga. Eller runt 400V och det sitter en PFC i den.
big al
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 januari 2012, 12:11:40

Re: Panasonic TX-P42U10E startar ej (TV-apparat)

Inlägg av big al »

Nu har vi mätt en massa.

Mätt upp en massa dioder och de verkade bra de vi mätte iaf.

Kollade även spänningar men vart inte nå mer klok av det då jag inte hittar nån "vanlig" diodbrygga och vet inte vars det är jag ska ha växel eller lik.

Det som vi däremot märkte var att det surrade från en trafo (eller transistor?) (se bild) när man försöker starta tv:n ,mätte vi på mittenbenet på andra transistorn uppifrån mot nollan så vart surrandet mycket mindre.
Märkte även att nån konding laddar ur när detta surr inträffar då spänningarna stack i höjden på multimetern på vissa ställen.

Edit: Transistorerna som vi misstänker är pajj heter 19N57ES (verkar vara nå kina då vi inte hittar data på dem). Vad skulle man kunna ersätta dessa med?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
big al
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 januari 2012, 12:11:40

Re: Panasonic TX-P42U10E startar ej (TV-apparat)

Inlägg av big al »

Nu har vi kommit en bit på vägen.
TV:n larmar för låg 5V.
Mäter vi upp 15V så ligger den på ca 11V, börjar misstänka att en av de 4 MOSFET:arna lagt av (Q203-Q206) så spänningen på primärsidan av trafosen (T201-T301) är för låg så sekundärsidan också blir låg (ungefär en 4:e del dvs 11V).
Eller är det något annat som kan orsaka den lägre spänningen på primärsidan?

Frågan är då hur man mäter upp MOSFETS?

Börjar kännas som en monolog detta :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar