Matlab GUI interface support

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jens8080

Matlab GUI interface support

Inlägg av jens8080 »

Skulle behöva lite matlab-support igen.
Har gjort ett grafiskt interface med matlabs "GUI tools" för att styra flera mätinstrument via GPIB o samla in mätdata.
Använder "fopen()" för att öppna access till instrumenten via GPIB.

Problemet är om man av misstag råkar stänga det grafiska interfacet (klicka på krysset i övre högra hörnet) utan att ha gjort "fclose()" så måste matlab startas om innan det går att kommunicera med instrumenten igen.

Finns det nån bra lösning på detta problem.
zealotry

Re: Matlab GUI interface support

Inlägg av zealotry »

Finns det ingen funktion som körs "on exit", alltså när du trycker på krysset? Isf kan du ju lägga close-anropet där också.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Sen har jag för mig att man kan lista alla öppna instrument och i så fall stänga dem innan man försöker öppna dem igen. Nu var det 4-5 år sedan jag grottade med det så jag kommer inte ihåg några detaljer.
jens8080

Inlägg av jens8080 »

Lösning var precis som Andax var inne på, vid start så kollar man om det finns "öppna instrument", finns det så gör man "fclose" om inte så startas programmet som vanligt.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Annars borde det gå med zealotrys förslag också. De flesta grafiska objekt, inklusive figurfönstret, har en DeleteFcn man kan sätta till något lämpligt.
jens8080

Inlägg av jens8080 »

Stämmer bra, lite googlande så hittade jag att man får "säga åt" matlab o lägga till "CloseRequestFcn" där jag kan lägga kod som exekveras när det grafiska interfacet stängs.
Skriv svar