LED-lampa, kopplingsfråga

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
MammaMumin

LED-lampa, kopplingsfråga

Inlägg av MammaMumin »

Lödde loss lysdioderna (skall användas till annat) i en ficklampa och har ett par frågor. Nio lysdioder, tre 1,5v seriekopplade batterier, på lampan står det: Power 9 x 0.06 W max.

Vad jag jag kan se så är alla dioder parallellkopplade och ett ytmotstånd som det står 100 på (100 Ohm?) är seriekopplat med plus. Verkar detta vettigt/stämma? Och en väggbula på 4.5v och minst 120mA skall väl funka? Jag tror jag har fattat rätt men...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: LED-lampa, kopplingsfråga

Inlägg av Klas-Kenny »

Usch, typisk idiotkoppling av tillverkare som vill pressa priset till sista öret. Parallellkopplade lysdioder på det viset är ingen alls bra idé om man bryr sig något om dess livslängd.

Men ska man ändå använda det som det är så bör du ha en väggvårta #om klarar minst 180mA då det är vad det lär dra.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Ok. Men jag blir inte riktigt klok på motståndet. Jag trodde att jag hade bränt det när jag lödde loss dioderna men jag mätte det nyss i alla fall och det verkar vara ett 10 ohms, om det nu är helt vill säga. Hittar ingen vettig information på nätet om beteckningar på ytmonterade motstånd.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är på 10 ohm.

Beteckningen är att de första två siffrorna är själva värdet, sen är sista siffran hur många nollor man ska lägga till. Så 100 är 10 + inga nollor = 10.
Hade det varit 101 så blir det 10 + en nolla = 100.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Ok, tack.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Jag fortsätter med en till fråga då jag har dribblat till det tankemässigt. Hittade ingen 4,5 volts väggbula, det närmaste är en på 5 volt/350mA. Mätte den till strax över 7 volt men jag antar att det beror på att den var obelastad? Kan jag använda den rakt av så att säga eller sabbar jag lysdioderna (eller förkortar livslängden på dem)?

Motstånd i serie för att ta ned spänningen? Men det sitter ju redan ett där. Byta det mot ett med annat värde? Känner mig inte direkt smart just nu :cry:.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Om du har ett annat motstånd att testa med, t.ex 100 ohm, så kan du köra med bara det och se ifall spänningen sjunker. Eller om du har effekttåliga motstånd så kan du ta mindre värde.. men kom ihåg P = U^2 / R.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Räknade (antagligen fel) och provade fram och tillbaka men det blev inte helt bra, bla kokheta motstånd. Men jag röjde runt i skrotlådorna en gång till och hittade en bula med ställbar spänning så det löste sig.
Skriv svar