Utvikbar extra skärm
Utvikbar extra skärm
Hej.
Jag har ett problem: det är alldeles för många idéer som snurrar runt i mitt huvud. Det här är inte ens en idé, det är ett embryo till ett projekt som jag så småningom ska genomföra. Om det är möjligt alltså.
Har en 7" In-dash monitor (googla det) liggande som jag funderar på att använda till något bygge (om den fungerar vill det säga, den är begagnad) . Ingenting är som sagt bestämt, det är bara ett tanke experiment men kommer jag inte på något smart så kanske jag bygger in enheten och använder den som just en liten skärm, externt eller som extraskärm i ett datorbygge. Frågan är bara om det skulle fungera rent praktiskt med anslutningarna (det finns ett kontaktdon med 4 kablar samt RCA hona/hane, tanken är att via S-video uttaget på grafikkortet koppla in enheten) . Vi får se vad det blir. Har i vart fall inte möjlighet att koppla in den där den egentligen ska vara, i bilen. Jag måste i vart fall komma på ett sätt att koppla in den för att kontrollera funktionen.
Jag har ett problem: det är alldeles för många idéer som snurrar runt i mitt huvud. Det här är inte ens en idé, det är ett embryo till ett projekt som jag så småningom ska genomföra. Om det är möjligt alltså.
Har en 7" In-dash monitor (googla det) liggande som jag funderar på att använda till något bygge (om den fungerar vill det säga, den är begagnad) . Ingenting är som sagt bestämt, det är bara ett tanke experiment men kommer jag inte på något smart så kanske jag bygger in enheten och använder den som just en liten skärm, externt eller som extraskärm i ett datorbygge. Frågan är bara om det skulle fungera rent praktiskt med anslutningarna (det finns ett kontaktdon med 4 kablar samt RCA hona/hane, tanken är att via S-video uttaget på grafikkortet koppla in enheten) . Vi får se vad det blir. Har i vart fall inte möjlighet att koppla in den där den egentligen ska vara, i bilen. Jag måste i vart fall komma på ett sätt att koppla in den för att kontrollera funktionen.
Re: Utvikbar extra skärm
Och frågan är ...?
Vill du ha hjälp med något?
Är det ett projekt som vi kommer att få följa?
Många frågor men så få svar ....
Vill du ha hjälp med något?
Är det ett projekt som vi kommer att få följa?
Många frågor men så få svar ....

Bra fråga. Något blir det i vart fall men jag vet inte exakt vad. Har i vart fall beställt minnen till ett moderkort så jag kan sätta upp något slags "provbänk" och testa enheten. Funderar lite kring inkopplingen bara. Finns det någon kabel att köpa som gör att man kan koppla RCA hane/hona till S-video på grafikkortet? Hur stort bör nätagget vara för att klara av drift av både dator och enheten? Skulle också behöva lite hjälp att reda ut funktionen hos dessa kablar:

Det är svart, gul, röd och grön (ser blå ut på bilden). Var hittar jag ett kontaktstycke som passar i det vita kontaktstycket (det är små stift i det) ?

Det är svart, gul, röd och grön (ser blå ut på bilden). Var hittar jag ett kontaktstycke som passar i det vita kontaktstycket (det är små stift i det) ?
Enda chansen att få bra svar är att skriva vad det är för stereo till att börja med. Märke och modell.
Sen går inkopplingen hur lätt som helst när vi vet de sakerna!
Sen går inkopplingen hur lätt som helst när vi vet de sakerna!
Det står ingenting på den om tillverkare eller modell så det måste vara en kopia. Googlade bilder efter In dash monitorer och fick en bra träff: http://chinadude.en.busytrade.com/produ ... nitor.html . Kontaktade JVJ electronics men har inte fått något svar. Sökningar efter TM 7288 (modellen i länken) ger inget resultat.
Hej.
Och god jul!
Efter en tid av stillestånd tog jag tag i ämnet igen och skickade ett nytt mail. Fick överraskande nog svar inom ett dygn.
"hi ,
this Michael from JVJ electronis.
TM-7288 is a very old model form my company. It is a monitor, with VIDEO inputs, RED/BLACK CALBES are for power inputs, must be 12V, red for +, and black for -, I forget what is the use of the blue one, but when you connect , you can try to connect to + 12V, togethter with the red one. the yellow ports are for video input, (from DVD PLAYER).
Hope the attached photo can be helpful."
Fick en enkel skiss som visade att Grön och Röd var 12V+ medan svart var 12V-. Gul blir över men det kanske inte spelar någon roll. RCA Kontakterna är ju till video. Får testa med ett fristående nätaggregat och går det bra får jag koppla in den till min DVD spelare för att testa om det finns bild.
Och god jul!

Efter en tid av stillestånd tog jag tag i ämnet igen och skickade ett nytt mail. Fick överraskande nog svar inom ett dygn.
"hi ,
this Michael from JVJ electronis.
TM-7288 is a very old model form my company. It is a monitor, with VIDEO inputs, RED/BLACK CALBES are for power inputs, must be 12V, red for +, and black for -, I forget what is the use of the blue one, but when you connect , you can try to connect to + 12V, togethter with the red one. the yellow ports are for video input, (from DVD PLAYER).
Hope the attached photo can be helpful."
Fick en enkel skiss som visade att Grön och Röd var 12V+ medan svart var 12V-. Gul blir över men det kanske inte spelar någon roll. RCA Kontakterna är ju till video. Får testa med ett fristående nätaggregat och går det bra får jag koppla in den till min DVD spelare för att testa om det finns bild.
Om du har tur så passar minsta sortens flatkabelskohonor direkt på stiften i den där kontakten. Sånär som på snäpplåset så påminner den om kontakten som var vanliga på bilstereos iaf förr. Om den har just fyra poler så gå till bilskroten och fråga om de är sugna på att sälja kabeln till en "sämsta sortens bilstereo" för ett par tior. (Stereomodellen med typ bandspelare som bara kan snabbspola framåt, radio med mekanisk visare utan några snabbval, och i bästa fall en tonkontroll utöver volym+balans+tuning, vissa hade inte ens stereo/monoknapp. De hade oftast 4-polig kontakt, jord, +12V, höger och vänster högtalare).
Men annars, klipp kontakten och lägg den i bra-att-ha-lådan.
Men annars, klipp kontakten och lägg den i bra-att-ha-lådan.

Precis vad jag satt och funderade på. Ska kika i morgon efter jobbet. Naturligtvis blir det ju bara en tillfällig lösning men jag får i vart fall möjlighet att testköra enheten.