Ansluta strömprobar i proppskåp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Ansluta strömprobar i proppskåp

Inlägg av arvidb »

Jag skulle vilja hänga på ett gäng sådana här:
current100a__97745.1325537587.1280.1280.jpg
på inkommande faser, efter huvudbrytaren i proppskåpet:
DSC_4043_csu.jpg
Detta för att kunna logga min förbrukning med OpenEnergyMonitor ("emon").

Några frågor:
1) Är detta tillåtet som icke-elektriker? D.v.s. att öppna proppskåpet och hänga på strömprobar på faserna. Jag behöver inte skruva loss några ledningar eller ansluta något galvaniskt.

2) Innan jag öppnar skåpet så tänkte jag slå av huvudströmbrytaren för att minimera antalet strömförande delar i skåpet (men jag kan ju inte slå av inkommande el). Är det något mer jag bör tänka på? (Anledningen till att jag frågar är att jag inser att det inte vore nyttigt att kortsluta inkommande faser! :roll: )

3) Någon annan som använder emon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Ansluta strömprobar i proppskåp

Inlägg av Purre »

1 kan jag inte svaret på faktiskt.
3 är ett nej

2 är varför kan du inte det? Är det lägenhet bör det finnas en central nere i källaren som du kommer åt utifall att säkringen går sönder där. Skruva ur säkringarna så kan du ansluta helt säkert.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Bortsett från att en elektriker ska göra det, så behöver dina probar vara isolerade för att kunna förläggas tillsammans med de enkelisolerade ledarna i centralen. Det ser ut som att din kabel är en vanlig TP-kabel och de brukar inte vara klassade rätt.

Du kan inte få en elektriker att montera en elmätare som du kan plocka 1/1000kWh-pulsen från?
Xynter

Inlägg av Xynter »

Om du får tag i skyddsslang (Är som en krympslang, men ej krympbar) och trär över kabeln så har du uppnått tillräcklig isolation på kabeln.

Skulle det vara någon som har åsikter om den fixen så vill jag bara påpeka att det var något som blev utlärt i skolan där jag gick elinstallation.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Purre skrev:2 är varför kan du inte det? Är det lägenhet bör det finnas en central nere i källaren som du kommer åt utifall att säkringen går sönder där. Skruva ur säkringarna så kan du ansluta helt säkert.
Jag får gå ner i källaren och leta (och fråga hyresvärden om jag inte hittar). Helt klart en bra idé, tack för den!
13th.Marine skrev:Bortsett från att en elektriker ska göra det *snip*
Har du källa på detta? Det känns ju inte helt självklart. Vore intressant att se hur det uttrycks i lagtext.

13th.Marine, Xynter: Tack för info om kabelisoleringen!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Slå av huvubrytaren, skruva av kåpan och ta dig en titt hur pass åtkomliga dina fasledare från huvudbrytaren är och bestäm dig sedan om det är möjligt att fixa dit dina givare.

?
Är kåpan plomberad?
Finns det möjlighet att ta ut dina kablar från givarna utan att du gör åverkan på kåpan?
Om inte så kan du ju räkna med att få ersätta elcentralen den dagen du flyttar.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Mjo, det är som sagt bara det att jag måste hitta brytaren för inkommande först (den sitter antagligen i källaren någonstans).

Kåpan är inte plomberad, men jag vet inte om det går att få ut kablarna utan att göra ett hål. I så fall måste jag som sagt se till att jag kan laga det på något säkert sätt när jag flyttar.
Repen

Inlägg av Repen »

Förstår inte varför det skulle vara nödvändigt att bryta spänningen för att montera dom, dom går ju att öppna och bara montera över kabeln och snäppa ihop igen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Huvudbrytarna brukar vad jag vet sitta i ett låst skåp eller liknande.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

arvidb: Nu när du säger det så håller jag med om att det inte alls känns självklart, jag är inte säker på hur jag tänkte där när jag svarade. Det kan vara något med att du kopplar i utrymmet.

Det bör ju räcka med att dra huvudbrytaren i centralen, inkommande ledning brukar ju gå rakt in i den så du har inga "lösa" strömförande delar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är centralen någotsådär modern finns det inga lätt åtkomliga delar som är strömförande även med huvudbrytaren tillslagen.
Jag skulle dock vara lite försiktig i kanterna av fördelningsskenorna om elektrikern som byggt skåpet slarvat vid kapning...
Det ser ju inte alls ut som det gjorde på de gamla skruvsäkringscentralerna där allt var strömförande utan minsta skydd
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

[quote]Mjo, det är som sagt bara det att jag måste hitta brytaren för inkommande först (den sitter antagligen i källaren någonstans)./quote]

Du visar en bild med huvudbrytare och refererar till densamma i första inlägget, slå av brytaren och skruva av kåpan = enkelt och ta dig en titt hur det ser ut.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har inte koll på Emediuscentraler men som jämförelse så uppfyller faktiskt Hager IP20 med locket avtaget. Enda formella kravet på att ha locket på är då att ledarna inne i centralen brukar vara enkelisolerade. Skulle man av någon underlig anledning ha dubbelisolerade kablar i en sån central så kan man alltså teoretiskt ha den utan lock...

Vad gäller isoleringen på kabeln så kan man också fundera på hur bra isoleringen är på trafona i sig. Den är kanske sämre än mätkablarna.

Nackdelen med "icke-krympande krympslang" är att man måste lossa ledare för att få på den. Man kanske kan ta den yttre plastisoleringen från nån tillräckligt grov kabel (t.ex. EKK/EKLK, nåt avsett för fast installation), snitta upp, linda runt fasledare och fixera med eltejp. Eller så kanske det är en värdelös lösning, inte vet jag.

En påverkande faktor är också hur den där mätmojängen i sig är konstruerad, om man kan tillåtas anse hela den (eller åtminstone mätingångarna) vara "strömförande" så faller en del isolationskrav i elcentralen.

Om den främst är tänkt för t.ex. USA-marknaden så kanske isoleringen är alldeles för dålig.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kabeln ser ju ut att vara dubbelisolerad, sedan hur bra får man kolla i datablad.
Själva strömmätarmojängen behöver bara vara enkelisolerad då tråden man mäter på har sin isolering.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det avgörande är inte dubbelisolering utan att den är isolerad för angiven spänning. Detsamma gäller mättrafon, är den isolerad för 230V AC?
Skriv svar