8ch logikanalysator för $12

RoPa

8ch logikanalysator för $12

Inlägg av RoPa »

Efter fyra timmars meckande och hackande av USB VID/PID så hoppade äntligen Saleae Logic igång med en USBee AX pod.
Klart mycket bättre än de 3ch man kan få ut ur PicKit2 poden. Samplar upp till 24Ms/s och i stort sätt obegränsad buffert.
Trevligt med inbyggda protokoll analyser av bl.a SPI/I2C/Async mm mm, finns på DX.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: 8ch logikanalysator för $12

Inlägg av adent »

Jo, mjukvaran är grym.

Inte för att det rör dig, du säljer inte, men du kan ju roa dig med att läsa:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=61440

MVH Mikael
RoPa

Inlägg av RoPa »

Jo, klart det inte är i enlighet med användarvilkoren att använda en annan pod än den som licensen avser.
Nu handlar det om privat hobby bruk av ringa omfattning så de behöver inte sörja över förlorad försäljning för min del.

Rätt hanterat så är det en bra modell att släppa begränsad privat användning av produkter för om man samtidigt jobbar med sakerna så blir man van vid dem och tar de gärna med sig in i arbetet, men då naturligtvis i licensierade och äkta vara.
Titta bara på Microchip som har gratisvarianten med de enklare modellerna men tar betalt för de avancerade (nu säljer ju de i och för sig chippen) och C-kompilatorer med begränsingar i optimering. Eller Eagle som har en gratis version med reducerad funktion. Till och med superkomersiella Microsoft erbjuder "home usage" i sina stora licens avtal för att stänga den den vägen in i företagsanvändning.

Så, rätt hanterat är det en möjlighet och en potential i att bli använd, även om man inte får fullt betalt varje gång.
Användarvisningsbild
dubbear
Kontakt:

Inlägg av dubbear »

Hur gjorde du då?
Följde du någon guide?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har ett sånt där kort på väg hem av en helt annan anledning, vore kul att testa det som logikanalysator också.

Tyvärr har kortet varit "in transit" i drygt sex veckor nu så jag börjar tappa hoppet lite..
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ge inte upp Glenn....

Kina har lite problem med utgående tullning just nu.

Jag har själv haft grejor på vift så länge, men dom verkar landa till sist.

Många Kineser på eBay börjar nu skicka med HK post, för att slippa problemet med de nya tullningsrutinerna.
Hongkong går fortfarande riktigt snabbt.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har fått mycket via ebay,oklart land, men asien utan problem sista veckorna. Från DX däremot har jag minst tre beställningar som inte kommit fram :/ gått 1-2 månader nu...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har också tre saker jag väntar på från DX, den jag väntat längst på är sen i september.

..Fast det där kortet är nog det jag saknar mest just nu, fasligt irriterande.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En säljare jag köpte saker ifrån skickade från singapore post istället, han har skickat med kinas post förut.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hehe, idag fick jag kortet.. i ett väldigt misshandlat kuvert och i stort sett obefintlig emballering..

får väl se om det funkar :)

..igår fick jag även en prylen från DX jag beställde i september, bottenrekord tror jag, även det paketet var hårt misshandlat.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

adent skrev:Jo, mjukvaran är grym.

Inte för att det rör dig, du säljer inte, men du kan ju roa dig med att läsa:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=61440

MVH Mikael
Såg att det tydligen skulle finnas open source / open hardware alternativ (jag gillar öppen källkod och vill ha något som funkar bra på Linux). Bland annat rekommenderades en "Open Workbench logic sniffer" som skulle kosta 540 kr inklusive moms (hittade den på electrokit). Hur står sig en sådan i jämförelse?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu har jag ingen koll på USBee AX pod, men "Open Workbench logic sniffer" är riktigt trevlig.
Massor med ingångar och smidig mjukvara.

Det enda problem jag haft är att funktionen för att analysera baudrate, räkna tid och sådant
kan missa lite när det gäller högre hastigheter.
Vet inte om det har kommit någon uppgradering det senaste (halv)året som har fixat detta.

Sedan hade det förstås inte gjort något om man kunde se graferna mer eller mindre live.
Nu får man ju vänta tills man har "läst in" färdigt.

Jag tyckte iallafall att den var värd priset.
Skriv svar