Sluta en krets med signal från Pin

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jockotomen

Sluta en krets med signal från Pin

Inlägg av jockotomen »

Hej!

Är newbie på elektronikområdet och har en fråga som förmodligen är enkel att besvara. Har inte riktigt nomenklaturen på plats men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar :)

Jag har slaktat en Nexa fjärrkontroll och tänker styra den med en Arduino Uno.

Fjärrkontrollen har fyra kanaler (egentligen 16 men det är strunt samma).

Varje respektive kanal styrs med två ledare som vi kan kalla A och B (sladdar som jag lött på kretskortet). För att slå PÅ kanalen skjuter jag 0an genom ledare A (PinMode(Output) och digitalWrite(num, LOW)). För att slå AV behöver jag kortsluta/koppla ihop ledare A och B.

Hur kan jag lösa detta på enklast möjliga sätt? Jag behöver alltså sluta A-B genom att skicka ström eller 0 genom något. Finns det någon bra komponent att använda? Transistor? Det måste ju finnas något bättre sätt än att köra med reläer?

Jag är rätt bra på att koda men kan som sagt inte mer än jag lärde mig på gymnasiet (knappt) om elektronik. Någon som har en idé om hur jag går vidare?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Sluta en krets med signal från Pin

Inlägg av Icecap »

En optokopplare tror jag är rätt grej för detta.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Ett klassiskt problem :) Jag hade själv tänkt göra det den här vägen, men kom aldrig till skott och nu har jag lärt mig såpass mycket mer att jag hellre skulle använda en egen radio-modul om jag skulle göra det.

Den enkla lösningen är förstås ett relä eftersom det garanterat fungerar som knappen, men det blir både klumpigt och onödigt dyrt.

Vill man använda en transistor (Kanske inte ens behövs!) så måste man lista ut hur knappen fungerar och vad det är på de två sidorna av knappen.

Ett vanligt sätt det kan vara kopplat på är:

Jord - knapp - Processor-i-fjärren

I ovanstående fall har processorn nån form av pull-up-motstånd så att ingången alltid är hög. När knappen trycks in tvingas ingången till jord och
processorn-i-fjärren känner av att du tryckt på knappen. OM det är så här kan man i princip koppla ena sidan av knappen rätt in i arduinon.

Men jag tror inte att det är på det viset i fjärren. Rimligtvis får den inte dra någon som helst ström alls när ingen knapp är intryckt så jag gissar att
det fungerar på något fiffigare sätt än det jag beskrivit ovan.

Du ska se att nån annan här vet!

Men oavsett vilket kan du prova att mäta spänningen på bägge sidor av knappen, kan vara intressant!
Sätt multimeterns jord-pinne på batteriets minus-pol.

Sen tror jag att MOSFET-transistorer kan fungera som ett styrbart motstånd och kanske skulle kunna ersätta ett relä annars?

Edit: Lär ju finnas massa kod för att sända dessa signaler M.h.a. en arduino och en 433MHz-sändare? En sådan sändare kostar 80 kr på Kjell eller kanske 20 kr på ebay.

Edit2: Välkommen till forumet!!

MVH: Mikael
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Varje respektive kanal styrs med två ledare som vi kan kalla A och B (sladdar som jag lött på kretskortet).

OK, vet du vart de går? Är t.ex den ena av dom anslutan till matningsspänningen?

> För att slå PÅ kanalen skjuter jag 0an genom ledare A (PinMode(Output) och digitalWrite(num, LOW)).

OK, du jordar pinnen helt enkelt. Det betyder också att du har gemensam jord för
Nexan och Arduinon, d.v.s att GND på båda är ihopkopplade för att det ska fungera.
Annars skulle inte Nexan veta att det kommer en "nolla"...

> För att slå AV behöver jag kortsluta/koppla ihop ledare A och B.

Då är frågan vad som händer då? Kan det vara så att A för en "high" från ledare B?
Då kanske du skulle få samma effekt genom en digitalWrite(num, HIGH) mot A !?
Det förutsätter att Arduinon och Nexan har en gemensam uppfattning om vad en "hög" är.
D.v.s att de jobbar med samma spänningsnivåer.

Sen så verkar det ju som att du har tre lägen på A !?
Oansluten, jordad eller ansluten till B.
willmans

Inlägg av willmans »

Du kan använda en analog switch typ 4016 eller 4066, fungerar som ett relä.
Skriv svar