3G-Repeatrar, nån som testat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

3G-Repeatrar, nån som testat?

Inlägg av TomasL »

I så fall erfarenheter?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: 3G-Repeatrar, nån som testat?

Inlägg av gOry »

Ja de undrar jag också! Svårt att få tillstånd? Vad är de för avgifter osv... Sägs att utsignalen är rätt klen...
sysop

Inlägg av sysop »

Hej,

Jag har både installerat, driftsatt och justerat in en del 2G, och 3G-anläggningar mot olika operatörers system.

Skulle du kunna förtydliga din frågeställning lite? Är du nyfiken i allmänhet (skäl nog), eller är det något du behöver själv i verksamheten?

Kort sagt finns det en uppsjö med både bra och mindre bra produkter, svårigheter att få tillstånd och stor risk att utan vidare störa ut en hel basstation. Jag svarar gärna på dina frågor om jag kan.

gory: Det kan vara svårt att få tillstånd. Man bör bolla aktuellt fall med någon som jobbat med det. Avgifterna är låga. Någon/några hundralappar per år. Utsignalen anpassas efter behov. Du kan få hur mycket täckning du vill egentligen om infrastrukturen är ordentligt anpassad och korrekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vi har noll täckning i vårt kontor, det blir så jäkla kallt att gå ut varje gång man skall ringa.
Detta gäller i princip samtliga operatörer.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag går in och knycker men har liknande exempel. Behöver få in signalen i en serverhall. Vad skulle de kosta? Dvs rakt in i en vanlig byggnad. Utanför har man full täckning men innuti är den obefintlig. Ska bara vara så att vi får mottagning på enb SMS-dongel
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är också intresserad av att få in signalen i syrrans butik, utanför är det full täckning men plåtskjulet (som dom flesta moderna köpcentrum byggs av) gör att det är kass mottagning på insidan :doh:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Operatörerna brukar vara måna om täckning iaf inne i större köpcentrum/industrier och så och göra en egen cell av den istället för att den skall rulla på yttäckningscellerna.

Bastationerna kanske sitter rakt ovanpå strukturen(det kan vara skugga rakt under om det är höjd på det och bra avskärmat) - då kan dom ju vinkla om panelantennenra lite och få täckning.

Ring o klaga - dom förlorar ju cash på uteblivna samtal

Bor fan på ett berg själv 30-40m över omgivande terräng - har värdelös täckning.
I det här fallet beror det på att dom medvetet använder berget som barriär för att kunna återanvända frekvenserna tätare så jag ligger exakt på täckningsgränsen i lägenhten
sysop

Inlägg av sysop »

Jag ska börja med att säga att jag inte tänker länka till specifika produkter eller inköpsställen, än mindre försöka "sälja på" någon något. Bara roligt att få ge lite info på ett område jag kan hyffsat.

Tomas:

Hur är täckningen (med en vanlig mobil) utanför kontoret?

Det behöver inte vara full signal men kan du stillastående kommunicera utan hack?

Hur stor yta behöver täckas inomhus, och ungefär vilken byggnadstyp/planlösning?

Är det en enda operatör (tex för er mobila växels telefoner) eller är det krav att "allt ska fungera för alla"?

Och slutligen, den för många ömma punkten, är det "bra om det går fixa för några tusenlappar" eller mer "vår verksamhet hänger på att vi kan telefonera"? Anledningen till frågan är naturligtvis att det kostar en del att få ett komplett intrimmat system i drift. Jag vill inte trampa någon på tårna, inte alls, men en del får hicka när man börjar prata 5-siffrigt ex moms.

Jag avråder bestämt från enkla noname-apparater, både på grund av funktionen och möjligheten att faktiskt få igenom ett tillstånd för användning.

Daniel:
Om det bara är en specifik apparat som behöver bättre mottagning är det enklaste att välja en extern antenn och ansluta direkt till dongeln. Om dongeln saknar anslutning för extern antenn (vanligt på billigare modeller) så finns det en mössa för induktiv koppling som faktiskt kan fungera skapligt.

Ett annan alternativ är en stationär xG-router med extern antenn där du inte behöver dongeln alls utan sätter sim-kortet direkt i burken och ansluter med Rj45 eller wifi.

Biker:
Helt rätt. Operatörerna bygger ibland upp egna celler för vissa kunder. Här finns dock ett rejält krav från deras sida på kundunderlag. Många kommuner med kommunhus som kanske har dålig mottagning och mobil växel "får" endast en koppar-ansluten 2G-bas. Inget att köra data över alltså..
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ok,
>Hur är täckningen (med en vanlig mobil) utanför kontoret?
Problemfri, full signal.

>Hur stor yta behöver täckas inomhus, och ungefär vilken byggnadstyp/planlösning?
Ca 400 m2, 300-600mm betong/tegelvägg/bjälklag, två våningar, plåttak, vi finns i bottenvåning.

>Är det en enda operatör (tex för er mobila växels telefoner) eller är det krav att "allt ska fungera för alla"
Samtliga operatörer.

Att tillägga, vi hade i stort set problemfri täckning med Tele2 ända tills de byggde upp ett stor jäkla plåtschabrak intill oss.
sysop

Inlägg av sysop »

Ok,
>Hur är täckningen (med en vanlig mobil) utanför kontoret?
Problemfri, full signal.

>>Hur stor yta behöver täckas inomhus, och ungefär vilken byggnadstyp/planlösning?
>Ca 400 m2, 300-600mm betong/tegelvägg/bjälklag, två våningar, plåttak, vi finns i bottenvåning.

Flera våningar och betonbjälklag gör naturligtvis saken mer komplicerad. Som du förstår är det svårt att ge en exakt rekommendation när objektet är osett. Det är dock en stor fördel att fältstyrkan utomhus verkar vara god, det gör det hela enklare då man inte behöver välja en allt förstor huvudenhet. Varja antennpostion, split och tap stjäl ju en del signal.

>>Är det en enda operatör (tex för er mobila växels telefoner) eller är det krav att "allt ska fungera för alla"
>Samtliga operatörer.

Ok. Är det även krav på 3G-täckning? SKa du få till detta med alla operatörer krävs en hel del planering för att få bra funktion. Det kan vara svårt, till och med omöjligt att få godkännande för denna typ av anläggning. Varje operatör måste ge sitt medgivande.

Är det ett alternativ att bygga ett rent 2G-nät för att prioritera bra talförbindelse, men "seg data" enligt dig?

>Att tillägga, vi hade i stort set problemfri täckning med Tele2 ända tills de byggde upp ett stor jäkla plåtschabrak intill oss.

Ja, det behövs inte mycket för att skärma av signalerna. En liten låda med c4 kanske.. :twisted:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, vi planerar att använda plåtskjulet som lager, typ.

Nä, jag är fullständigt medveten om att det inte är lätt, vi får nog börja med att fixa landlina först för telefon (vi trodde att vi skulle klara oss med mobiler, men icke så).
Därefter får vi naturligtvis fundera på om vi skall stanna kvar, vilket iofs är rätt osäkert.

Problemet med flera operatörer lär dock kvarstå, eftersom en viss typ av telefon = (oskattad)löneförmån (dvs statuspryl), av någon outgrundlig anledning.
En del vill uppenbarligen ha viss typ av telefon, och eftersom de uppenbarligen inte är tillgängliga i alla nät samtidigt vid lansering, så...
sysop

Inlägg av sysop »

Som jag förstår det är det flera företag i byggnaden där du är? Men i ditt företag kör alla Tele2?

Bara för att du skall få lite att tänka på, och kanske kunna dra någon slutsats:

Låt säga att ni bygger täckning för Tele2:s 3G på ett våningsplan och det inte är allt för mycket struliga omständigheter med många smårum, tjocka innerväggar och smog i övrigt så skulle du kanske kunna landa på en materialkostnad om cirka 25' ex moms och installation.

Då har du en kvalitetstransponder, en utomhus donärantenn och 3 antenner inne inkl kablage kopplingar splitar etc.

Känns inte summan allt för överjävlig så sök upp något lämpligt seriöst företag i ert närområde och be de komma och mäta lite på plats för att ge en riktig offert.

mvh/

edith; Såg din edit där. Två operatörer bör du kunna köra även i mitt ovan förslag. Det beror dock på vilken den andra är..
och som vanligt en friskrivningsklausul, jag funderar högt här på en annan plats. Inget är sas skrivet i sten från min sida..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan underlätta situationen med en passiv vågledare mellan utomhus och inomhus?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Precis min tanke, hur bra/dåligt fungerar det med en passiv lösning, dvs. en riktantenn på utsidan med en kabel genom väggen och ett litet spröt på insidan? :humm:
Skriv svar