CAM i proE

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Gustavson

CAM i proE

Inlägg av Gustavson »

Halloj!

#1 så håller jag på och tillverkar en fräs (kommer i någon tråd nära dig, någon gång i framtiden) (kulskruvar och linjär är på g från Kina as i wright)

#2 Jag har klurat fram och tillbaka när det kommer till mjukvara. Jag har ganska mycket erfarenhet av autodesk men gick nyligen över till SW därför att jag tycker att FEm sim är knepig i inventor.
CAM program hade jag tänkt skaffa typ cambam (Mastercam x5 är på tok för besvärligt)

Idag pratade jag med en dr. i tillverkningsteknik som erbjöd mig en gratis (student licens) av proE som har en mycket bra CAM-funktion i CAD programmet. (Studerar maskiningenjör på JTH)

Min fråga- är det någon som har erfarenhet av proE och dess inbyggda CAM mjukvara? (Vi baltade lite med den idag på en föreläsning av nc och den verkade vara nästan lika avancerad som Mastercam men lika lättjobbad som cambam)
Är det värt att gå över till proE som CAD program också?

Kul att höra andra erfarenheter!

Ha det!
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: CAM i proE

Inlägg av ghost_rider »

Som vanligt när det gäller ProE så är allt tusen gånger jobbigare, beredningsprogrammet är inget undantag.
Likt många andra program tar det ett tag att sätta sig in i det, när du väl behärskar det finns det inget du i teorin kan göra ;)
Jag gillar det inte.. Det är för många knapptryck för att göra så pass lite.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Får nog instämma. Har kört ProE som konstruktör i drygt 10 år så hittar rätt bra i programmet i övrigt, men CAM modulen är inte direkt lätt jobbad och mycket av de gamla menyerna hänger (hängde) kvar. Jämför med ex ArtCam där du i princip fattar vad du skall göra bara genom att titta på ikonerna och guiderna. Jag har inte petat med senaste två åren då det varit annat som tagit all tid, men när jag drar igång igen kommer jag nog se mig om efter något annat. Lycka till!
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Är det inte trevligare i Creo 1 och 2 ?
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

hmm... Jag har ju redan SW premium och inventor, kanske ska satsa på camworks? verkar vara ett trevligt program i solid?

Jag är tacksam för infon då det är skitjobbigt att lära in ett nytt cad/cam program i onödan! detta kommer således att hoppas över.

någon som har jobbat i camworks då? (inte så mycket info här inne på ef om camworks så antingen är det inte många som jabbar med det eller så är det redan utdömt?!?)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

inte just camworks, men jag håller på att götta ner mig i hsmexpress och det är något helt i min smak.
Det rekomenderas ändåslänge ;)
Den är dessutom gratis! (visst visst sw licensen är ju inte gratis, men har man väl en licens för sw så är detta beredningsplugin gratis)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Gustavson skrev:någon som har jobbat i camworks då?
Jag har provat det för väldigt länge sedan.
Jag vart aldrig riktigt bekväm med programet, och övergav det.
Det kan ju ha förbättrats en hel del sedan dess.

Jag hade ett enkelt problem, som programet inte lyckades lösa.
Även det bidrog till att jag skippade CamWorks.
Å andra sidan, löste inte de andra programen problemet heller. :)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

ghost_rider skrev:inte just camworks, men jag håller på att götta ner mig i hsmexpress och det är något helt i min smak.
Det rekomenderas ändåslänge ;)
Den är dessutom gratis! (visst visst sw licensen är ju inte gratis, men har man väl en licens för sw så är detta beredningsplugin gratis)
hur funkar det med mach3 och hsmexpress? finns det en fungerande postprocess o så?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Det finns en postprocessor för mach2 som även funkar bra till mach3. Vill annars minnas att det finns en didikerad postare på deras hemsida
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Kollade HSMXpress hemsida http://www.hsmworks.com/hsmxpress/

Det verkar som programmet bara hanterar 2 1/2D-fräsning.

Kan den hantera detaljer som denna som kördes med ett antal olika fullradiefräsar i olika steg?
Bild
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Tyvärr är jag dåligt insatt, men jag ser inte varför den inte skulle klara det.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Gustavson skrev:Halloj!

#1 så håller jag på och tillverkar en fräs (kommer i någon tråd nära dig, någon gång i framtiden) (kulskruvar och linjär är på g från Kina as i wright)

#2 Jag har klurat fram och tillbaka när det kommer till mjukvara. Jag har ganska mycket erfarenhet av autodesk men gick nyligen över till SW därför att jag tycker att FEm sim är knepig i inventor.
CAM program hade jag tänkt skaffa typ cambam (Mastercam x5 är på tok för besvärligt)

Idag pratade jag med en dr. i tillverkningsteknik som erbjöd mig en gratis (student licens) av proE som har en mycket bra CAM-funktion i CAD programmet. (Studerar maskiningenjör på JTH)

Min fråga- är det någon som har erfarenhet av proE och dess inbyggda CAM mjukvara? (Vi baltade lite med den idag på en föreläsning av nc och den verkade vara nästan lika avancerad som Mastercam men lika lättjobbad som cambam)
Är det värt att gå över till proE som CAD program också?

Kul att höra andra erfarenheter!

Ha det!
Ta en titt på http://www.solidcam.com/
Själv är jag sugen då jag arbetar med Sw.
Kan jag slippa Edgecam så vore det bra.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Använder Inventor som dagligt CAD system. Har tittat på InventorCAM som vad jag förstått är samma som solidcam fast för Inventor. Sjukt dyrt, var sexsiffriga belopp jag fick i telefon av försäljaren :tumner:
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Kolla in surfcam alt visualmill.

Vi använder dessa till våra produkter.
3,4 och 5 axlig fräsning med industrirobot.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

säter skrev:Jag hade ett enkelt problem, som programet inte lyckades lösa.
Det enkla problemet som skulle lösas var, lite förenklat, avfräsning av toppen på en pyramid.
En ren planfräsningsoperation, men ingreppet och antal fräspass måste ju öka med ökat Z-djup.

Jag har inte grävt i CAM-träsket de senaste 15 åren.
Klarar CAM-programmen detta nuförtiden?
Skriv svar