Pot fråga
Pot fråga
Har nu en fjärrkontroll som är köpt.
jag öppnade den och den har en sådan "drag" pot och på den står det B20K
Misstänker att det står för 20k motstånd.
Jag tyckte den inte var känslig tillräckligt och tänkte bygga en ny fjärrkontroll
Eftersom jag ska köpa vippbrytare från Elfa så tänkte jag köpa pot den där med.
Det ska inte vara någon bana utan vanlig som man vrider på men nu är ju frågan vilken man ska köpa
Tittade jag på elfa sida enbart på kolbana så är den 9 sidor gånger 25 i varje.
Eftersom jag vill att den ska gå saktare så måste jag då ha en som har större motstånd men tar jag för stort så kan man knappt röra den fören motorerna står stilla.
Så om den jag har är på 20K, vad rek ni då??
jag öppnade den och den har en sådan "drag" pot och på den står det B20K
Misstänker att det står för 20k motstånd.
Jag tyckte den inte var känslig tillräckligt och tänkte bygga en ny fjärrkontroll
Eftersom jag ska köpa vippbrytare från Elfa så tänkte jag köpa pot den där med.
Det ska inte vara någon bana utan vanlig som man vrider på men nu är ju frågan vilken man ska köpa
Tittade jag på elfa sida enbart på kolbana så är den 9 sidor gånger 25 i varje.
Eftersom jag vill att den ska gå saktare så måste jag då ha en som har större motstånd men tar jag för stort så kan man knappt röra den fören motorerna står stilla.
Så om den jag har är på 20K, vad rek ni då??
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Pot fråga
Det är inte alls säkert att du får förväntad effekt genom att byta potentiometer.
Om den är kopplad som spänningsdelare så kommer du att få exakt samma
funktion även om du byter värde.
Är alla 3 benen kopplade?
Swech
Om den är kopplad som spänningsdelare så kommer du att få exakt samma
funktion även om du byter värde.
Är alla 3 benen kopplade?
Swech
Ja alla ben är kopplade
Om det nu inte skulle gå så måste jag endå köpa ett par pot så vilken ska man välja?
Om det nu inte skulle gå så måste jag endå köpa ett par pot så vilken ska man välja?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kan denna vara något passande?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20146
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20146
Fjärrkontroll till bilbana, eller vad?
0,2 watt låter lite klent om motorns ström går via poten eller finns det någon aktiv elektronik i mellan? Ska den tåla mycket effekt åker priset upp rejält.
Hela poten ser klen och vek ut, hur den används och monteras påverkar förstås.
A respektive B på en pot kan vara Linjär respektive Logaritmisk, men jag har pottar märkta A som är Linjära & Logaritmiska. så mäta innan är nog bäst.
/Nog svamlat från mig
0,2 watt låter lite klent om motorns ström går via poten eller finns det någon aktiv elektronik i mellan? Ska den tåla mycket effekt åker priset upp rejält.
Hela poten ser klen och vek ut, hur den används och monteras påverkar förstås.
A respektive B på en pot kan vara Linjär respektive Logaritmisk, men jag har pottar märkta A som är Linjära & Logaritmiska. så mäta innan är nog bäst.
/Nog svamlat från mig
Är en fjärrkontroll som driver två motorer och går på 4 st AA batterier.
Tror det inte är något speciellt utan kan köra med linjärt.
Tror det inte är något speciellt utan kan köra med linjärt.
Och vad menar du med känslig mer exakt?cazz skrev:Jag tyckte den inte var känslig tillräckligt
Skillnaden mellan en lin och en log pot är ju främst känslan av "känslighet", särskilt i början. En lin pot är mer "rakt på", en log pot kommer smygande och ökar mycket i slutet.
Du kommer även att få en annan effekt om du ändrar värdet, eftersom, vad jag ser på bilden , så är den inte kopplad som spänningsdelare. Vad som händer om du halverar värdet är ju att du får en pot som bara ger 0 - 50% (eller 50-100%) beroende på HUR DEN ÄR KOPPLAD) , dubblar du värdet vet man inte vad som händer då du överstiger 20k.
mm vad jag menade att jag kunde inte få den långsammare 
Fast jag har nu beställt pot på 2K som jag sedan om jag vill sätta ett motstånd om jag vill sakta ner den mer.

Fast jag har nu beställt pot på 2K som jag sedan om jag vill sätta ett motstånd om jag vill sakta ner den mer.