Som tecno säger.. läs igenom trådarna på forumet.. Alla här har sina egna preferencer och idéer om vad som är bäst..
men iaf.
1) Ja du kan fräsa i aluminium.
2) Japp det finns flera fungerande ritningar o köpa eller hitta pånätet.
3) Fråga inte vad den kostar o bygga fråga istället vad du ska använda den till och dimensionera en budget efter ditt behov. en fräs kan kosta 5000.- till så mycket som 40-50.000 (o mer troligen)
4) Personlig preferens är Solidworks tillsammans med Visualmill. Notera detta e dock dyra program men möjliga o köpa till rimliga pengar om du har CSN kort eller känner någon som har. Mach3 brukar va de vanliga folk väljer för styrning men även EMC2 för linux funkar bra. Mach3 köper du av tecno här på forumet. Cambam är ett bra 2.5D cam/cad program annars med om man vill komma igång snabbt. Vet flera som har bra framgång me det, även om jag själv inte kommer alls överens med det.
5) CAD till g-kod kallas för CAM, exempel på detta är Cambam eller Visualmill, Freemill, Gibbscam, Mastercam och oändligt många fler.
7) Ja.

Ja, och 3D fräsning är som de låter, man fräser i 3 eller flera axlar samtidigt över flera plan. 2.5D är det vanligast dock vilket är i ett plan i taget som regel i 2 eller 3 axlar.
Tänk på vad du vill åstadkomma.. Skall du göra kretskort eller prototypa leksaker i metall / plast / trä - dimensionera maskin efter det. Jag lärde mig det den hårda vägen för ja fick aldrig några ordentliga svar. Mycket pengar senare och flera olika maskiner och test senare så har jag en ungefärlig bild av vad jag behöver för att kunna åstadkomma det jag vill. Betyder inte att jag inte måste fortsätta fråga.