IR-barriär som hastighetskontroll
IR-barriär som hastighetskontroll
undrar om detta är omöjligt eller värt ett försök.
Jag bor 20meter från en landsväg och ibland körs det ganska fort här, tycker att de vore kul att se hur fort.
Jag har ett fönster som väter mot vägen.
Så tanken är En stark ir diod mitt i fönstret som lyser upp en reflex i dikeskanten på andra sidan vägen
sedan en ir detektor varje kant på fönstret med hjälp av valfri uc mäta skillnaden på när signalen förvinner. Det blir 166 ynka millimeter att titta efter. En bil som kör i hundra km/h kommer korsa gattet på 6 millisekunder. om ja räknade rätt.
Är detta på tok för långt för en ir sensor ?
Och är händelsen för snabb att registrera?
Eller har jag tänkt helt tokigt?
Jag bor 20meter från en landsväg och ibland körs det ganska fort här, tycker att de vore kul att se hur fort.
Jag har ett fönster som väter mot vägen.
Så tanken är En stark ir diod mitt i fönstret som lyser upp en reflex i dikeskanten på andra sidan vägen
sedan en ir detektor varje kant på fönstret med hjälp av valfri uc mäta skillnaden på när signalen förvinner. Det blir 166 ynka millimeter att titta efter. En bil som kör i hundra km/h kommer korsa gattet på 6 millisekunder. om ja räknade rätt.
Är detta på tok för långt för en ir sensor ?
Och är händelsen för snabb att registrera?
Eller har jag tänkt helt tokigt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ir bariär som hastighetskontroll
Händelsen är definitivt inte för snabb att mäta på, jag har byggt ett sådan system till professionellt bruk. Dock var mätsträckan 1m men då pratar vi mätning på motorbanor... det svåra är att ha en bra mätförstärkare, snabb svarstid är grejen.
Och med laser är det möjligt att göra mätningen över den avstånd, det kan dock bli skakigt vid dimma, regn eller snöfall och reflexen bör vara ren. Jag hade ju tagit ett par reflexer (t.ex. Biltema 42157) och monterat på en ställning (pinne) med lite avstånd och placerat det så diskret som möjligt, sedan hade jag belyst varje reflex med var sin laser och mätt med var sin sensor, då kan du få helt parallella mätpunkter vilket ger ganska exakt mätning.
För mätmetod kan du kolla på SeniorLemuren's varvräknare till båten. Med 2 st Capture-enheter med gemensam timer är det enbart en mjukvara-fix att få stabila mätningar så länge sensorerna fungerar bra. Med det sensorsätt kan du även få riktning inbäddad i statistiken vilket kan bli bra.
Ditt mätsätt har i övrigt det problem att du bara har halva mätsträckan, när bilen är mitt för strålen bryter den ju ljuset varför du inte får slutpunkten på rätt sätt, alltså skulle du behöva två sändare. Då en bra reflex ska skicka tillbaka lyset i samma riktning det kommer mot reflexen kan du i teorin använda två lika sensor || sändare med en viss avstånd mellan och sedan använda samma reflex.
Men separata reflexer är att föredra.
Och med laser är det möjligt att göra mätningen över den avstånd, det kan dock bli skakigt vid dimma, regn eller snöfall och reflexen bör vara ren. Jag hade ju tagit ett par reflexer (t.ex. Biltema 42157) och monterat på en ställning (pinne) med lite avstånd och placerat det så diskret som möjligt, sedan hade jag belyst varje reflex med var sin laser och mätt med var sin sensor, då kan du få helt parallella mätpunkter vilket ger ganska exakt mätning.
För mätmetod kan du kolla på SeniorLemuren's varvräknare till båten. Med 2 st Capture-enheter med gemensam timer är det enbart en mjukvara-fix att få stabila mätningar så länge sensorerna fungerar bra. Med det sensorsätt kan du även få riktning inbäddad i statistiken vilket kan bli bra.
Ditt mätsätt har i övrigt det problem att du bara har halva mätsträckan, när bilen är mitt för strålen bryter den ju ljuset varför du inte får slutpunkten på rätt sätt, alltså skulle du behöva två sändare. Då en bra reflex ska skicka tillbaka lyset i samma riktning det kommer mot reflexen kan du i teorin använda två lika sensor || sändare med en viss avstånd mellan och sedan använda samma reflex.
Men separata reflexer är att föredra.
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Du får reda på hur långt fordonet är med din (TS) metod 
Detta då strålen blir bruten utan att avslöja hastigheten.. lite a+b=c räkna ut a ..

Detta då strålen blir bruten utan att avslöja hastigheten.. lite a+b=c räkna ut a ..
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Blueint, han har ju två strålar (som han har ritat). Fordonets front kommer bryta den ena strålen före den andra.
Problemet är ju istället att sträckan kommer att bero på avståndet mellan fönstret och fordonet.
Fast riktigt rätt blir det ju inte heller kom jag på, om ljuskällan sitter i mitten så kommer ju fordonet först att bryta den ena reflexionen, sen bryts ljusstrålen när fordonet passerar "mitten".
Problemet är ju istället att sträckan kommer att bero på avståndet mellan fönstret och fordonet.
Fast riktigt rätt blir det ju inte heller kom jag på, om ljuskällan sitter i mitten så kommer ju fordonet först att bryta den ena reflexionen, sen bryts ljusstrålen när fordonet passerar "mitten".
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Ja den bryter på kanten sedan i mitten.
Jag hade hopats på att ir skulle funka för prisets skull.
Men de kanske inte är så dyrt med laser.
Ska kolla på SeniorLemuren's varvräknare.
Jag hade hopats på att ir skulle funka för prisets skull.
Men de kanske inte är så dyrt med laser.
Ska kolla på SeniorLemuren's varvräknare.
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Det finns vettiga lasermoduler för 3.4$ på dx.com, så laser behöver inte bli så dyrt
(22kr inkl frakt är ju inga stora pengar)

Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Om det går att få strålen att dela sig såsom i TS bild så går det nog vägen. Avståndet till vägen är nog av mindre betydelse än dimma och smuts.
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Vad har man för sensor till det sedan då ?Meduza skrev:Det finns vettiga lasermoduler för 3.4$ på dx.com, så laser behöver inte bli så dyrt(22kr inkl frakt är ju inga stora pengar)
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Precis som Icecap säger, en vanlig fotodiod monterat i ett svart plaströr, tex ett vanligt svart pvc-rör, fungerar utmärkt.
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Är det en sådanhär http://www.ebay.com/itm/650nm-5mW-Dot-R ... 3a76f3e607 Ni tänker på?
Blir det inte väldigt synligt?
vill ju inte riskera att störa eller skrämma bilisterna.
Blir det inte väldigt synligt?
vill ju inte riskera att störa eller skrämma bilisterna.
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Använd då en IR-laser eller en IR-LED med en mycket bra lins.
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Nu tror ju inte jag att en 2-3mm bred rödpunkt på 1mW, 5mW är nästan garanterat overkill, (typ dessa http://www.ebay.com/itm/180708699744 ) kommer bli så synlig för bilförarna om dom passerar den i en hastighet av 50+ km/h, speciellt inte om du sätter den under fönsterhöjd så den träffar dörrsidan och inte in i kupén, en rödpunkt är dessutom mycket enklare att rikta in korrekt än en IR då du ser ljuset själv.
Du vill absolut ha en modul med justerbart fokus på dessa avstånd och inte en sån du länkade till med fast fokus.
Du vill absolut ha en modul med justerbart fokus på dessa avstånd och inte en sån du länkade till med fast fokus.
-
- Inlägg: 600
- Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06
Re: IR-barriär som hastighetskontroll
Måste det vara en kontinuerlig mätning? För annars så kan du ju bara filma vägen då en bil far förbi. Sedan kan du ju enkelt räkna ut hur snabbt bilen kör. v=s/t där t=1/FPS och sträckan fås genom att ha en referens i verkligheten som sedan syns på bild. För att detta skall fungera bra är det nog fördelaktigt att ha lite längre brännvidd för att få ett så "platt" perspektiv som möjligt. 
