Hej är ny här på forumet och har börjat med mitt första cnc bygge som är ett plasmabord (1000x1000mm) som jag är en bit in i. Har införskaffat mig det mesta förutom själva plasmaskäraren (kommer troligtvis bli en everlast powerplasma 60c). Trodde jag hade läst på nog mycket så jag skulle få grejorna att funka ihop men fastnade på det här med THC att lira ihop med smoothsteppern som jag har köpt... Har ännu inte fått THC:n som är från proma elektronika men har förstått att det har varit lite vanskligt att få smoothsteppern att lira med? Nån erfarnare som har råd att komma med skulle vara mycket tacksamt
Aldrig sett ngn använda en dylik THC faktiskt. Men skulle nog rekommendera dig o gå in på machsupport.com o kolla forumet där både för smoothsteppern och thc controllers som folk klurat ihop.
Den THC:n ligger högt uppe på min lista, men hur den funkar med SS har jag ingen aning om. Har inte bestämt mig huruvida det blir pport eller KFlop för styrning av min lilla 'kompakt plasma'.
Vad skulle det vara för problem med att få dom att fungera ihop?
Som det såg ut på Ebay så har THC'n någon typ av reläutgång så det kan väl inte bli något problem?
Jag vet inte om den THC funker med Smoothstepper men andra thc gör det inte, utan måste köras direkt på datorns parallellport. Orsaken är en fördröjning som blir med Smoothstepper, den är ju ett mellansteg som tar informationen från Mach och skapar utsignal på sin egen parallellport. Mach förlorar helt enkelt sin förmåga att snabbt svara på de upp och ner komandon som THC ger. Men prova om du redan har en SS får du se, men var vaksam på problem med att Z-axeln inte riktigt hinner med.
Ok, ja lättast är ju och testa sen när bordet börjar bli såpass färdigt. Såg nu senare först efter att jag köpt smoothsteppern inte har skrivet i sin manual nåt om stöd för thc och har läst på cnczone just om det... Såg däremot att UC100 hade skrivet om "THC controll inputs", så får väl införskaffa mig en sån istället om det nu inte funkar, den har ju då bara en pport men det ska nog räcka för mig ändå har jag för mig....
tecno skrev:Den THC:n ligger högt uppe på min lista, men hur den funkar med SS har jag ingen aning om. Har inte bestämt mig huruvida det blir pport eller KFlop för styrning av min lilla 'kompakt plasma'.
Valde själv den just för att den verkar såpass simpel i sin inkoppling, saknar säkert en del funktioner men eftersom jag är helt ny med allt det här så kan jag nog klara mig utan en del till att börja med, helt enkelt!
Wackt skrev: Orsaken är en fördröjning som blir med Smoothstepper, den är ju ett mellansteg som tar informationen från Mach och skapar utsignal på sin egen parallellport.
Ja just det, det har jag inte tänkt på. Nä då lär det ju inte fungera med denna THC heller.
Men det har ju lite att göra med vad man har för krav också. Vet inte hur lång fördröjning det blir, men skär man långsamt och i ganska slät plåt så fungerar det kanske bra ändå..
(Nedanstående länkar går till forumet på Warp9, jag vet inte om man måste ha konto för att kunna läsa)
Det verkar av den här tråden att dömma som att THC fungerar med Ethernet Smoothstepper i alla fall. Här kan man läsa att även USB-modellen ska ha stöd för det men att plugin'en inte har/hade uppdaterats för det. Det var ju ett tag sedan så det är möjligt att det nu är gjort, däremot står det inget om det i informationen på download-sidan.
Nej dom gick inte att se om man inte har konto. Intressant att man verkar ha löst problemet med THC och motion controller. Då kanske man får ta och börja tänka om, jag skulle behöva lite mer in och utgångar.
Det kan nog skilja från motion controller till motion controller. Det är alltså upp till dom som tillverkar motion controllern i fråga att implementera THC - det är inte i Mach3 som "problemet" ligger. Det är nog säkrast att fråga leverantören för att vara helt säker på vad som funkar och inte.
Om LPT-porten fungerar i övrigt och det "endast" är mer I/O du behöver så finns det ju flera lösningar på det - beroende lite på vad du ska ha in- och utgångarna till.