2-tråds styrning med matning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zephro

2-tråds styrning med matning?

Inlägg av Zephro »

Jag har ett litet problem som jag försöker lösa. Jag har en hjulgrävare av märket Hitachi och i centrum av denna maskin sitter det en 6 polig el-svivel. 4 av dessa ledare används till diverse ventiler i undervagnen och resterande 2 är lediga!
Maskinen används dagligen i starkt trafikerad miljö och då det endast finns belysning på kärran känns det sådär att åka omkring med grejorna på vägen, att sätta en kontakt på överdelen av maskinen är uteslutet då det skulle förhindra för mycket i jobbet!
Så nu undrar jag om det finns nåt sätt att styra belysning,broms och h + v-blinkers samt att strömförsörja det genom dom här två kablarna? (Vill helst undvika radiostyrda grejor för driftssäkerhetens skull....)

(Återförsäljaren har en 12-polig el-svivel att ersätta den nuvarande med,men han vill ha 19500:- för den)
Användarvisningsbild
PeterH

Re: 2-tråds styrning med matning?

Inlägg av PeterH »

Hur ser det ut med dom redan använda kontakterna, är det någon av dessa som är jord? I så fall kan ju den ena av dom två kontakterna agera matning (12V) och den andra seriell data relaterad jorden.

I annat fall borde det kunna funka att mata avkodningselektronik med 5V via dom två kontakterna och överlagra seriell data (ex. 12V för etta och 5V för nolla via kondingar) Datat för att kontrollera det som önskas bör inte behöva så hög hastighet...
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 2-tråds styrning med matning?

Inlägg av rawsezx »

Jag har gjort en ganska identisk lösning som du eftersöker till en kund för några år sedan.

Problemet var också som du beskriver det, bara två lediga kontakter i släpringen.

Vi löste det genom att koppla bort samtliga diskreta signaler och monterade dit en styrenhet i varsin ända, skrev en snutt kod som skickade över all information över CAN bussen.

Som i ditt fall så skulle jag rekommendera att koppla ur ventilerna, koppla in dessa till styrenhet nr 1, och sedan dra utgångarna från styrenhet nr 2.

I vårt specifika fall så använde vi oss av styrenheter från Sensor-technik, kanske lite overkill då dom kostar en bra slant, men är bra!
Skriv svar