Lite frågor om en 220 V stöt min sambo fick i morse
-
PopUnoNkoK
Lite frågor om en 220 V stöt min sambo fick i morse
Hej
I morse så hände det en liten incident här hemma. När min sambo skulle föna håret så märkte hon att vägguttaget som fönen satt i var dött. Hon ropade till mig att det måste ha gått en säkring. Innan jag hant komma ner och kolla så testade hon att stoppa hårfönen i ett annat uttag. Pang sa det och hon fick en ordentlig stöt.
Det som har hänt är att sladden till hårfönen har gått sönder precis där den går in i fönen. Som det ser ut nu så är sladden helt öppen men jag tror att en del av plasten smälte bort i smällen, har svårt att tro att den var fullt så trasig innan.
Hur sladden har gått sönder vet jag inte men fönen har några år på nacken.
Bilderna visar:
Stället där sladden är trasig, precis där den går in i hårfönen. Koftan som sambon hade på sig, hänger ner över benen en bit. Byxorna som sambon hade på sig. På hennes lår hade hon ett märke som var stort som en tiokrona som var alldeles rosa och runt det en ganska stor cirkel som var alldeles svart.
Efter en kort stund så bildades brännblåsor runt detta märke.
Så det jag tror har hänt är antingen att hon har tagit i bägge ledarna med sina kläder/ben. Eller så att det har blivit en rejäl båge/blixt mellan dessa ledare som i sin tur har tagit i hennes kläder/ben.
Så lite frågor.
Hur illa hade detta kunnat gå? Hon fick stöten i ett torrt utrymme, inte i ett badrum eller så.
Hade en Jordfelsbrytare förhindrat/drastiskt förminskat detta?
Är det garanterat så att strömmen har gått genom hennes kropp, ut i fötterna eller kan det bara ha hoppat mellan ledarna i sladden och till viss del kroppen.
Direkt efter så var hon lite skärrad och hade ont i benet precis där bränslet var men i övrigt mådde hon bra. Kan denna stöt medföra någon risk i efterhand?
Tacksam för svar. Det blev helt klart en lite för "spännande" morgon.
MVh Peter
I morse så hände det en liten incident här hemma. När min sambo skulle föna håret så märkte hon att vägguttaget som fönen satt i var dött. Hon ropade till mig att det måste ha gått en säkring. Innan jag hant komma ner och kolla så testade hon att stoppa hårfönen i ett annat uttag. Pang sa det och hon fick en ordentlig stöt.
Det som har hänt är att sladden till hårfönen har gått sönder precis där den går in i fönen. Som det ser ut nu så är sladden helt öppen men jag tror att en del av plasten smälte bort i smällen, har svårt att tro att den var fullt så trasig innan.
Hur sladden har gått sönder vet jag inte men fönen har några år på nacken.
Bilderna visar:
Stället där sladden är trasig, precis där den går in i hårfönen. Koftan som sambon hade på sig, hänger ner över benen en bit. Byxorna som sambon hade på sig. På hennes lår hade hon ett märke som var stort som en tiokrona som var alldeles rosa och runt det en ganska stor cirkel som var alldeles svart.
Efter en kort stund så bildades brännblåsor runt detta märke.
Så det jag tror har hänt är antingen att hon har tagit i bägge ledarna med sina kläder/ben. Eller så att det har blivit en rejäl båge/blixt mellan dessa ledare som i sin tur har tagit i hennes kläder/ben.
Så lite frågor.
Hur illa hade detta kunnat gå? Hon fick stöten i ett torrt utrymme, inte i ett badrum eller så.
Hade en Jordfelsbrytare förhindrat/drastiskt förminskat detta?
Är det garanterat så att strömmen har gått genom hennes kropp, ut i fötterna eller kan det bara ha hoppat mellan ledarna i sladden och till viss del kroppen.
Direkt efter så var hon lite skärrad och hade ont i benet precis där bränslet var men i övrigt mådde hon bra. Kan denna stöt medföra någon risk i efterhand?
Tacksam för svar. Det blev helt klart en lite för "spännande" morgon.
MVh Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lite frågor om en 220v stöt min sambo fick i morse.
Min gissning är att strömmen enbart gått mellan ledarna, dvs kortis. Kopparn har hettats upp och "exploderat" varvid små rejält heta droppar slungats i väg och brännmärkt din sambo.
Men det är som sagt en gissning.
Men det är som sagt en gissning.
Jag är ingen expert, men vid (kraftigare) elstötar lär det bildas en del gifter i blodet som man bör se upp med.
Läkare bör kontaktas och kontroll under 24 timmar kan behövas.
Läkare bör kontaktas och kontroll under 24 timmar kan behövas.
Hjärtflimmer, inre brännskador, är vanligt. I detta fall kanske även koppar injektion som kanske inte är så nyttig.
-
PopUnoNkoK
Blueint: Du menar med ditt svar att man kanske borde uppsöka läkare?
-
svenne1985
Kan ju vara en bra ide höra med 1177 om ni är oroliga.. efter en stöt kan man få diverse symptom från hjärtat, oregelbundet, klappningar etc = då bör man kontakta läkare
Kablar brukar bli skadade vid genomförningar och avlastningar, har bytt på en mängd olika apparater.
edit: la till.
Kablar brukar bli skadade vid genomförningar och avlastningar, har bytt på en mängd olika apparater.
edit: la till.
Har strömmen gått mellan sladden och jord så bör man nog det. Annars är det nog ingen fara för hjärtflimmer eller inre brännskador. Men ta en koll för säkerhets skull. Rekommenderar vårdcentral då akuten tar lång tid.
Så här skriver wikipedia om behandling av koppartoxicitet: "In cases of suspected copper poisoning, penicillamine is the drug of choice, and dimercaprol, a heavy metal chelating agent, is often administered.". Men koppar verkar ingå naturligt i kroppens system. Så endast om det är en giftig legering, nivåerna överskrider > 2,1 mg/kg kroppsmassa, eller det är risk för lokala hudskador är det ett problem. Sannolikt är det inget problem alls mao med kopparinfusionen.
Tyvärr anser jag att sjukvårdsupplysningen 1177 inte håller den professionella nivå man kan förvänta sig. Misstänker man problem, åk.
Så här skriver wikipedia om behandling av koppartoxicitet: "In cases of suspected copper poisoning, penicillamine is the drug of choice, and dimercaprol, a heavy metal chelating agent, is often administered.". Men koppar verkar ingå naturligt i kroppens system. Så endast om det är en giftig legering, nivåerna överskrider > 2,1 mg/kg kroppsmassa, eller det är risk för lokala hudskador är det ett problem. Sannolikt är det inget problem alls mao med kopparinfusionen.
Tyvärr anser jag att sjukvårdsupplysningen 1177 inte håller den professionella nivå man kan förvänta sig. Misstänker man problem, åk.
Själv hade jag inte åkt in, såvida jag inte känt av hjärtproblem naturligtvis.
På jobbet är det praxis att alla som får en stöt åker in och kollar upp detta. Oavsett hur liten eller stor stöt det var. Sjukhuset är också väldigt noga med just detta så dom gångerna det har hänt har det gått relativt snabbt!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Och för att svara på en av frågorna: en jordfelsbrytare gör ingen nytta alls om strömmen bara går mellan fas och nolla, och hade således inte hjälp här.
Slutsats: Kolla
(better safe than sorry)
(better safe than sorry)
Re: Lite frågor om en 220 V stöt min sambo fick i morse
Vad gäller jordfelsbrytare så hade den skyddat mot en eventuell stöt mellan benet och t.ex. blöta fötter på badrumsgolv. Den skyddar dock inte mot "kopparsmällen". "Smällen" kan bli lindrigare om det smäller mellan jord och fas (och utebli om det "smäller" mellan jord och nolla) om jordfelsbrytaren reagerar snabbare (vilket jag inte vet om den gör).
Utan att vara helt säker så anar jag att det här kanske bör betraktas mest som en brännskada.
Vidrörde sambon det skadade stället, eller small det "fritt" så att säga? Om det small "fritt" utan att stället berördes med naken hud så är väl sannolikheten rätt stor att det är en brännskada. Problemet är väl att det är inte helt lätt att ha perfekt koll på vad som verkligen hände ögonblicken före den här sortens smäll...
Dock klart oväntat med såpass stor smäll!
Utan att vara helt säker så anar jag att det här kanske bör betraktas mest som en brännskada.
Vidrörde sambon det skadade stället, eller small det "fritt" så att säga? Om det small "fritt" utan att stället berördes med naken hud så är väl sannolikheten rätt stor att det är en brännskada. Problemet är väl att det är inte helt lätt att ha perfekt koll på vad som verkligen hände ögonblicken före den här sortens smäll...
Dock klart oväntat med såpass stor smäll!
Och brännskador skall nog ses över om man vill undvika ärrbildning.
Sådana exploderande elkablar är inte så ovaniga.
Framför allt på strykjärn.
Direkt efter böjskyddets slut på elkabeln.
Framför allt på strykjärn.
Direkt efter böjskyddets slut på elkabeln.
Det böjskyddet ser ovanligt kraftigt ut, stor "godstjocklek", inte så konstigt kabeln går av där.
Kjelle
Kjelle