Jag startar en ny tråd för att inte kapa den andra. Jag har sett och läst lite lätt om gängfräsar tidigare utan att förstått riktigt hur de fungerar. Jag har till slut antagit att man ändå behöver kunna synkronisera rotorn på spindeln med matningen nedåt.
Men nu när den andra "gängfräsar"-tråden dyker upp så tycker jag ändå att det inte verkar som så. Så min första fråga är helt enkelt, kan jag köra med en gängfräs i min helt standard X-Y-Z-maskin med Mach3 men utan encoder/positionsstyrning på spindeln? Jag försökte googla runt lite på hur de fungerar, men hittade inte något riktigt bra svar.
Fråga två är, kör någon med gängfräsar i Mach3? Vad behövs för att köra gängfräsning med Mach3? Inser iofs att det borde gå att googla ganska så bra. "Mach3 threadmilling" kanske? Skall prova direkt...
Edit: Verkar finnas plugins till Mach3 som hanterar thread milling. Det här kanske är något att titta närmre på...
Gängfräsar 2
Re: Gängfräsar 2
Ja.kan jag köra med en gängfräs i min helt standard X-Y-Z-maskin med Mach3 men utan encoder/positionsstyrning på spindeln?
Ett CAM-program kan vara en fördel att ha, men det är inte nödvändigt.Vad behövs för att köra gängfräsning med Mach3?