Varför inte raspberry pi direkt?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
1802

Varför inte raspberry pi direkt?

Inlägg av 1802 »

Jämfört med PLC kostar den en bråkdel. Mot arduino typ samma. Kanske lite stor. Finns det nått ännu värre? Obs priset är viktigt.
eqlazer

Re: Varför inte raspberry pi direkt?

Inlägg av eqlazer »

Nu jämför du äpplen med päron... Vad är det egentligen du vill göra?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja dom är ju inte direkt lika :)

Menar du kan köpa en pic för en 10a :)

du kan även köpa min 286a för en 10a :)
1802

Inlägg av 1802 »

Alt :shock: . Tex det man gör med arduion, och det den inte räcker till. Hjärna i en robot. BT slav. Det som en gammal dator är för stor och för ström törstig för. Tänk på att priser för raspberry pi inkluderar kretskort, färdiglödat m.m. Tex en ATiny inkluderar inte det, och blir dyr om man skall lämna bort det.

danielr112: Jag har från 8088-p2 i skrotlådan. Även laptops. Har ofta tänkt att det blir billigast att börja där. En pic kostar inte en tia med kretskort och kontakter färdiglödad.

Edit: Mitt trådlösa t-bord gör inte alltid som jag vill grrrr.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Varför vill man kånka runt på ett stort och bökigt OS om det räcker med lite kod i en PIC eller AVR?
Mer som kan gå sönder, långsammare för vissa applikationer, allt annat som blir fel.
Det är helt enkelt olika saker, lämpliga för olika saker.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

1802: en pic + breakoutboard på ebay kostar under 20sek totalt med ev konding som behövs. Där har du en komplett maskin som klarar enklare saker för bra mycke billigare än en paj.

edit: glömde att man måste ha en programerare med. så någon tia till i komponenter som man sätter på breadboarden. Men vet att ja köpte färdiga sådanna kit med allt i ett för under 100kr som bara var att stoppa i usb-porten. tror det var ännu billigare ...
Senast redigerad av danielr112 16 oktober 2012, 18:10:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En färdig PLC har in- och utgångar, kontaktdon, låda osv. Detta måste byggas till Hallonpajen.

Men visst, jag ser nyttan. Jag funderar på att designa in- och utgångar på ett kretskort tillsamman med en RTC med supercap-backup, då skulle den kunde utföra en del jobb.

Men PLC och hallonpaj är två väldigt olika saker!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, hallonpajen kan absolut ha sina fördelar, men ersätter en PLC gör den nog inte i första taget.

Jag jobbar mycket med Siemens S7-1200 PLC, fantastisk liten sak måste jag säga. Men det som gör den fantastisk är dock inte hårdvaran (som dock sägs vara mycket bra), utan utvecklingsmiljön. T.ex. så implementerade jag en auto-tunande PID-styrning för temperatur igår, i ett befintligt projekt. Det tog väl ganska exakt tre minuter innan värmen var igång och PID-styrningen startade auto-tuning. Efter att auto-tuningen var klar efter ca en kvart låg temperaturen "stabilt" på setpoint +- 2.5 grader (kravet var setpoint +-5 grader, att nå +- 0.5 grader skulle inte vara några bekymmer, men jag vill inte gärna switcha en trefaslast på 20kW för ofta). För en sån uppgift skulle jag inte gärna använda en Rasberry Pi.

Men sen finns det ju naturligtvis uppgifter där en PLC inte duger och PC-baserat är bättre. Och sen finns det andra uppgifter där en PIC/AVR är oslagbar. T.ex. skulle jag varken vilja använda en PLC eller hallonpaj för en klocka med några blinkande lysdioder...

Vad man bör välja system beror helt och hållet på vad uppgiften är. Det går inte att säga att ett system är bättre än ett annat system, de är bra på olika saker helt enkelt.
1802

Inlägg av 1802 »

Hallonpaj vs arduino då?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Äpplen och Päron
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hallonpaj vs arduino då?

I vilket avseende?

Vikt?
Pris?
Mått?
Support?
Anslutningar?
Leverantörer?
Prestanda?
Programmeringsmiljö?
Dokumentation?
Dina egna preferenser?
Hype-faktor?
Vad kör kompisarna?

Eller med andra ord, en jäkla korkad och helt obesvarbar fråga, if you ask me...
1802

Inlägg av 1802 »

sodjan: Svara själv på alla dina frågor. Så får vi din åsikt.
Jag kommer inte köpa nått mer i arduino väg. Det jag har är lite delar till en breadborduino.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför skulle Sodjan svara på frågor han ställt till dig., det är ju dessutom du som startade tråden.
Hitintills är den ju fullständigt ointressant, eftersom du inte kan tala om vad du vill uppnå och vilka kriterier som gäller.
1802

Inlägg av 1802 »

Min personliga åsikt är att hallonpajjen har mycket inbyggt, som kräver shields på arduino(nästan en meter. högt). Att den sen är billigare (är den det?) stör inte mig. Kanske något stor.

Vikt? Är pajjen för stor, blir det nått mindre än arduino.
Pris? Pajjen billigare.
Mått? Se vikt.
Support? Säkert lite plus till arduino, för den är äldre.
Anslutningar? Pajjen.
Leverantörer? Arduino finns över disk, men dyrt.
Prestanda? Pajjen.
Programmeringsmiljö? Lika.
Dokumentation? Lika
Dina egna preferenser? Lika
Hype-faktor? Spelar ingen roll.
Vad kör kompisarna? Bil.

Svaren är inte fakta, bara min åsikt när detta skrivs.

Har pajjen nån konkurent i sitt område?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fast pajen har väl lite dåligt med GPIO att kontrollera enkelt, det är väl bara typ 17st där typ 7 av dom används av andra funktioner man blir utan om man ska använda dom? (där du med en arduino kan få allt mellan 4 och 54st beroende på modell) och dessutom har Raspberry pi inga analoga in/utgångar, då behöver du en *tadaaa* shield till pajen.

Inget ont om den, jag tycker själv den är skithäftig även om den har kritiserats för dåliga i/o möjligheter.

Rätt sak på rätt plats är vad det hela handlar om, en Paj där det ska vara en dator, en Arduino där det ska vara ett microprocessorkort och en PLC där det ska vara en plc...
Skriv svar