Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinters?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinters?

Inlägg av danielpublic »

Antar att det börjar bli dags för en sådan här tråd.

Det har ploppat upp div. filament-extruders här och var, men med alldeles för lite dokumentation. Dock har där legat en på thingiverse; LYMAN FILAMENT EXTRUDER(sic) ett tag och nu var det inte enbart versalerna han var givmild med, utan även dokumentationen för att bygga en sådan filament-extruder. (.pdf & youtube-klipp). Nu är det väl inch-mått, men jag menar.. och sen finns där säkert något annat man kan hitta att förbättra/klaga på. ;)

· Erfarenheter, tankar, resurslänkar, mottages Tacksamt!

Jag gjorde även lite sökningar på: plastkulor, plastgranulat och plastpellets för att hitta någon källa för nämnt råmaterial. Jag har inte gett mig på nätet än och antar/hoppas att där finns säkert källor i/rätt nära landet, om inte annat Tyskland. Man skulle kanske, om det är lönt, tom försöka ordna något form av samköp(annan tråd)?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av tecno »

En liten idé, varför gå omvägen till att göra filament? Ta granulaten direkt till printern och värm upp de där istället.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av Meduza »

Tror inte vi har skrivit det någonstans alls, men några på forumet vet om att ett par av oss från Stockholm Makerspace (bland annat jag och Zeus) håller sedan ett par månader tillbaka med ett extruderbygge ungefär en gång i veckan och har provat en hel del lösningar med mer eller mindre lyckade resultat :)

Det vi speciellt inte är nöjda med är den löjligt låga outputen från dom maskiner som har publicerats än så länge och att det dessutom är relativt odokumenterat på hur bra dom blandar färg från korrekta inblandningar (1-2%) av färgpellets, vi har uppnått nära 100%-igt perfekt färgblandning från låga färginblandningar och är påväg mot flerdubbelt högre output än någon av dom andra!

PLA har vi köpt från NatureWorks, Färgpellets har vi fått dels från en färgtillverkare och dels från en injektionsgjutningsverkstad där vi också fick all ABS vi behöver om vi vill testa med det.
Senast redigerad av Meduza 16 oktober 2012, 01:27:27, redigerad totalt 1 gång.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av danielpublic »

tecno: Jovisst, det skulle vara trevligt, om det fanns färdiga välfungerande lösningar på det.
Men visst det funkar, frågan är 'hur' i benämningen 'användande'.

Det här området är ett rätt stort aber och många försök har gjort och görs. Det går uppenbarligen, fast oftast slutar det i att värmen kryper uppåt i materialet, över värmezonen, kyls ned, stelnar och ser till att få stopp på hela maskineriet.

Hotends lider ochså av detta, PTFE begränsar temperaturen och därmed vilka plaster som går att använda sig av och anledning till hur det kommer sig hela strävan efter en "helst hel-metals hotend". Ta t. ex: RepRapPro Huxley hotend vilket är inspirerad av Up!-printern om jag inte minns fel eller E3d-online.com men där finns även mer DIY (även utan en afghan lathe) vänliga alt. som Longsword Hotend osv.

Är det inte där problemet sitter är det mer av en komfortabelt-användande-problematik. Dvs, lång uppvärmning av systemet och därefter köra på, utan avbrott så länge som det bara går och nog för att ens printer är igång väldigt mycket men inte dagar, veckor i streck som det är ute hos större kommersiella verksamheter. Mao, man vill helst ha en dedikerad "dum" maskin som gör endast en grej (för att undvika hiatus), filament för att sedan kunna printa när väl andan/tid faller på.

Meduza: Oh, det där låter mycket, för att inte säga väldigt trevligt...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av zeus »

Jag är med jag med!
Ska skriva lite mer imorrn, vill bara få bevakning. :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av NULL »

Jobbade en gång i tiden med stora extrudrar, det var inte kul att behöva stoppa en skruv där granulatet smältes för länge, då hade man förkolnad plast att bränna ut, inte ett kul jobb.
Så jag tror att det är bättre att ha en separat maskin till att göra tråden. Då har ni möjligheten att köpa material ni inte vill göra, eller kan göra, slippa starta upp första maskinen eller ni kanske bara inte har tiden att vänta på uppstart(uppvärming, stabilisering och intrimning av olika delar).
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av zeus »

Det har vi märkt! Fy sjutton för 300gradig plast. Luktar inte så fint heller.

Vi har ett rör ca 30mm, testat olika borrar i, bandvärmare och munstycke av aluminium.

Bild

Det funkar ganska bra, men vi har två stora problem, det ena är temperaturregleringen och det andra är hur kyla tråden som kommer ut bra.

Någon som har några bra förslag?

Vi kommer troligen lägga upp projektet nästa vecka på www.makerspace.se Då får ni se lite mer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av Icecap »

Temperaturregleringen fungerar inte utan sensorer, vilka har ni?
Kylningen hade jag testat att lösa vid att bygga en uppspolningsmojäng som ville hålla den resulterande tråden inom en viss "båge". Den båge ville då befinna sig i en sorts kammare/tunnel som har en fläkt monterat som leder luft genom tunneln.

Målet måste ju bli att få ett system som mer eller mindre är "fire and forget".
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av danielpublic »

Hur reglerar Ni temperaturen idag? Med något sånt här? Men, jag skulle faktiskt föreslå att Ni använder eller snarare inspireras av sådant som är välbeprövat, men framförallt Fritt och det är någon elektronik samt mjukvara som används i samband med reprap.
De flesta är arduinos helt enkelt och själva uppvärmningen verkar vara helt separat från övriga mekaniska biten. Mao, skulle Ni kunna utnyttja Marlin-firmware då med dess "autopid" ligger man väldigt stabilt på vad nu för temperatur man väljer. Max har jag sett ett spannrum på 0-2c och då har jag inte brytt mig att tweaka lite.

Hur värmer Ni det hela förresten? Feta motstånd är en klassiker, se valfri hotend typ eller snarare sådana som brukar fästas som del av en aluminium-motstånd hotbed.Ett annat alternativ skulle väl vara svetstråd, men det är ju inte någon elektrisk smältugn som ska byggas. Någon form av termisk massa för fördelning samt viktigast av allt jämn temperatur reglering. Betong duger gott, gjut in större delen av röret, bara motståndens fästen går att komma åt när de går i pension.

-

Så här i efterhand är nog den pedagogiska aspekten ochså något man inte ska bortse ifrån, då det blir lättare att se och förstå sambanden sas och vidare. Att: "Ja, samma mjukvara/elektronik från din reprap går även att återanvända som nu till att göra filament av grannskapets plastskräp, men givetvis till att senare göra en lasermojäng eller utforska och applicera det i en bygga/skriva ut betonghus när väl communityn, dvs du & jag och resten av de som vill, begriper bättre."
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av Meduza »

Temperaturregleringen körs i dag i en arduino med kod från RepRap-projektet med ett reläkort för att styra 230V, men vi har problem med att få regleringen stabil, den diffar väldigt mycket upp och ner för oss... dock kör vi inte med autopid utan någon standardvariant, kanske skulle vara något att titta på!

Dock verkar vårat huvudproblem vara att vi får en mystiskt spänningsfall på runt 0.1v i systemet när reläerna slår till vilket gör avläsningarna från termistorerna svåra att lita på, om någon har något tips för detta så är vi tacksamma... har provat kondningar på olika ställen och diverse andra lösningar...

Icecap: vi har både fläkttunnel och upprullningssystem, men det är fortfarande inte helt enkelt då plasten är såpass dålig värmeledare...

Vi kör med samma epcos-termistorer som är vanliga på 3d-skrivare.

Värmen kör vi med ett flertal 230V-bandvärmeelement, klart smidigaste när det är dessa rördimensioner som man ska värma.

och zeus: vilken gammal bild du la upp :)

Här kommer en lite nyare bild:
extruder.jpg
Vi håller på att skriva lite om projektet till Makerspace.se så det kommer en länk snart!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av danielpublic »

Marlins autopid kommer fixa det åt Er. Lägg in firmwaren, anslut med pronterface eller nåt och skriv in gkod M303 och låt den cykla en fyra gånger eller tills den säger att 'klar'.

Plita ned värdena som presenteras och öppna configuration.h, fyll i värdena och kör M303 igen bara för att. Åh, jag kommer ihåg förr i världen (sist det hände.. typ halvår sedan..) då kunde temperaturen flaxa omkring med nästan 10c.

Det där med kylning verkar vara jobbigt, i kommersiella sammanhang är det väl vattenbad som gäller. Fast det är väl inte direkt lämpligt för alla material, pla främst antar jag.

Ser fram emot dokumentationen någon generell material(shopping)lista! Sådan dokumentation kan verkligen placera Er på kartan sas! Keep it up! :)

Hittade förresten hur det gjordes förr i tiden: Improving the Beginner’s PID – Introduction.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av LHelge »

Meduza skrev:...

Vi kör med samma epcos-termistorer som är vanliga på 3d-skrivare.

...
Har du något tips på inköpsställe för dessa?
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av Nerre »

En sak jag reflekterade över med Lymans extruder var ju att han satt en värmeisolerande del mellan själva pelletsmatningen och det uppvärmda röret, för att hindra värmen från att sprida sig till pelletsmagasinet. Det verkar ert bygge sakna?

Som kylning, borde inte ett peltierkylt utrymme kunna funka? Min tanke var att en fläkt ger ett luftflöde som kan påverka ytan på tråden?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av zeus »

Vi har inte något problem med att det blir för varmt i tratten.
Troligen för att vi har så mycket högre matning. det kommer in nya pellets som kyler hela tiden.

Vi har problem med att tråden går av precis innan det stället där den kyls. Både med vatten och kraftig fläkt.

Men vi har rullat upp nära 100m tråd på ett försök, men bara 0,2 mm tjock eller vad det nu var.
Blandningen blir perfekt!

Bild

Och ny inköpt PID från ebay, borde funka bättre än nuvarande. Då kan vi kasta hela arduinon och få färre felkällor.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Resurstråd; Tillverkning av filament för RepRap 3dprinte

Inlägg av Nerre »

Gissar att den högre matningen gör att tråden inte hinner svalna lika fort, och det är därför den hinner gå av? Den är helt enkelt för mjuk när den kommer ut från munstycket?
Skriv svar