China vs beg fräsmaskiner...
China vs beg fräsmaskiner...
Har under en längre tid försökt sätta mig in i och förstå förutsättningarna för att köpa en fräs men också ev. en svarv. Mitt behov är prototypframställning av mindre (c:a 200x200x20mm) detaljer för att demonstrera funktion av mina befintliga och framtida produktideer. Inte produktion. Jag behöver kunna bearbeta stål, aluminium, POM och MDF. Jag har en budget på max 30 tusen kronor och är beredd att demontera, rengöra, smörja och injustera min maskin. Och på plats hämta min maskin. Under förutsättning att inte utgångsläget är skräp. Om jag förstått det hela rätt ligger däri en stor del av kostaden för importören.
Min fråga till detta erfarna forum är. Skall jag leta efter begagnade märkesvaror eller skall jag köpa China? Och i så fall gärna tips på maskin/leverantör. Jag kan utifrån mina förutsättningar och golv möjligen hantera och placera något som väger runt 200- 350kg.
Min fråga till detta erfarna forum är. Skall jag leta efter begagnade märkesvaror eller skall jag köpa China? Och i så fall gärna tips på maskin/leverantör. Jag kan utifrån mina förutsättningar och golv möjligen hantera och placera något som väger runt 200- 350kg.
- Mizzarrogh
Re: China vs beg fräsmaskiner...
Generellt kan man väl säga att kinamaskinerna väger mindre men är mer rackliga och inte klarar lika tjockt gods, men men dina kraf kunde kanske tex en sådan Optima maskin som varit på tepeten här förut vara något?
De flesta äldre maskiner är bra om du väljer en med riktig gejderstomme, men man bör gärna kolla dem på plats om det går, generellt kan man väl säga att en 50 år gammal bättre maskin som gått i industriellt bruk precicionsmessigt är relativt likvärdig en ny kinamaskin av toppkvalitet om man ser till lagerglapp och liknande, dock är kineserna som sagt inte lika stabila vid tex planfräsning men detta spelar mindre roll på en så liten yta.
De flesta äldre maskiner är bra om du väljer en med riktig gejderstomme, men man bör gärna kolla dem på plats om det går, generellt kan man väl säga att en 50 år gammal bättre maskin som gått i industriellt bruk precicionsmessigt är relativt likvärdig en ny kinamaskin av toppkvalitet om man ser till lagerglapp och liknande, dock är kineserna som sagt inte lika stabila vid tex planfräsning men detta spelar mindre roll på en så liten yta.
Tack för ditt snabba svar Mizzarrogh.
Optima fräsen är helt klart en intresant aspirant i min värld. Problemet är ju att den finns i så många olika skepnader, varianter och importörer. Jag blir inte klok på vad som är vad. Jag vill ha en Y rörelse på bordet som är mer än 200 mm på ett "longboard". Jag har inget emot trefas och gärna Mk3 spindel. Sen vore det ju intresant att veta om säljaren besiktar och tar ansvar för maskinen innan leverans...
Optima fräsen är helt klart en intresant aspirant i min värld. Problemet är ju att den finns i så många olika skepnader, varianter och importörer. Jag blir inte klok på vad som är vad. Jag vill ha en Y rörelse på bordet som är mer än 200 mm på ett "longboard". Jag har inget emot trefas och gärna Mk3 spindel. Sen vore det ju intresant att veta om säljaren besiktar och tar ansvar för maskinen innan leverans...
Efter att besökt Verktygsboden i Borås idag, som har satt "Pela" som etikett på sina China produkter. På en direkt fråga till säljaren "så kommer maskinerna till kund utan bruten förpackning". Maskinen jag såg i deras lokal var väl rengjord från den sedvanliga rostskydds smörjan som vanligen kännetecknar China import...
Optima är väl SIEG fast med fetare prislapp?
SIEG fräsar via England (arceurotrade), snabbt och billigt jämfört med att handla dem i svedala
Köpte min SIEG svarv där, kvalitén är sisådär på den men det mesta går att förbättra
SIEG fräsar via England (arceurotrade), snabbt och billigt jämfört med att handla dem i svedala
Köpte min SIEG svarv där, kvalitén är sisådär på den men det mesta går att förbättra
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du är ju ganska nära munkedal så du kan kika in och titta på den fräsen
jag fick in för ca 4 veckor sedan.. Kinesisk. Fraktvikt 600kg Stabil pjäs.
Går att lösa med din budget.
Har kört aluminium med den
Swech
jag fick in för ca 4 veckor sedan.. Kinesisk. Fraktvikt 600kg Stabil pjäs.
Går att lösa med din budget.
Har kört aluminium med den
Swech
Tack ”ralvejd” Du klargjorde för mig något jag anat men inte riktigt förstått. Nämligen att Sieg och Optim har gemensamma nämnare men inte alltid är lika utrustade. Motorerna 110V/ 230V och spindeln MK3, R8 kan variera såvitt jag förstår. På pluskontot finns när det gäller denna maskin dessutom "ton" av värdefull info om dessa och dess Rehab + konvertering till CNC via http://www.hossmachine.info. En kille overdere som brinner för att fixa till och utveckla sina prylar och som dessutom gör det möjligt för oss andra att följa honom via youtube...
"Swech" Jag skall gärna komma och hälsa på dig i Munkedal. Ser fram emot det. Har du måhända en "smörjhummer" att bjuda på. (Skojar bara) Men kan du bara ge mig en liten hint vad jag skall intresera mig för. Utöver vikten. Jag har försökt att via din länk/hemsida hitta det du refererar till men inte fixat det.
Om du vill ha Y på 200mm+ så är ju X4an den enda Sieg-maskin som passar dig?
Lite i överkant på din budget, men ArcEuroTrade har ju en riktigt fin X4 uppgraderad och körklar: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... stom-Build
Optimum BF30 är fin men även den i överkant på din budget men uppfyller storlekskraven:
http://www.optimum-machines.com/product ... index.html
(Automatic production säljer Optimums BF30 i sverige för <30kkr)
Annars så en Sieg X3 eller en Optimum BF20 om du är villig att släppa lite på kravet 200mm+ Y
Lite i överkant på din budget, men ArcEuroTrade har ju en riktigt fin X4 uppgraderad och körklar: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... stom-Build
Optimum BF30 är fin men även den i överkant på din budget men uppfyller storlekskraven:
http://www.optimum-machines.com/product ... index.html
(Automatic production säljer Optimums BF30 i sverige för <30kkr)
Annars så en Sieg X3 eller en Optimum BF20 om du är villig att släppa lite på kravet 200mm+ Y
- Mizzarrogh
blueint, ja det kan man men det är ganska mycket jobb, men till många äldre maskiner fans det reservsatser, sedan är de gjorda på ett annat vis så att man kan chimsa in och justera mycket, dvs att det är meningen att det skall gå att kompensera för förslitning osv.
Det är dock rätt svårt att få till då det rör sig om väldigt små toleranser i vissa delar om man vill ha ett toppresultat.
Edit, främsta verktyget är gott om tålamod!
Dock är ju som sagt bättre maskiner ganska tunga (pga att det krävs mycket gods för att skapa stabilitet) och de mindre och lättplacerade av bra kvalitet är för det mesta mycket eftertraktade så man får nog räkna med att punga ut en ganska god slant om man söker en liten maskin i fint skick av bra kvalitet.
Edit, personligen skulle jag letat en äldre maskin av europeisk eller amerikansk tillverkning, men detta är nog delvis en smakfråga för den typ av uppgift som åsyftas här.
Främst pga att de är betydligt mer robust byggda.
Det är dock rätt svårt att få till då det rör sig om väldigt små toleranser i vissa delar om man vill ha ett toppresultat.
Edit, främsta verktyget är gott om tålamod!

Dock är ju som sagt bättre maskiner ganska tunga (pga att det krävs mycket gods för att skapa stabilitet) och de mindre och lättplacerade av bra kvalitet är för det mesta mycket eftertraktade så man får nog räkna med att punga ut en ganska god slant om man söker en liten maskin i fint skick av bra kvalitet.
Edit, personligen skulle jag letat en äldre maskin av europeisk eller amerikansk tillverkning, men detta är nog delvis en smakfråga för den typ av uppgift som åsyftas här.
Främst pga att de är betydligt mer robust byggda.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jan E
Denna maskinen har jag haft i 4-5 år, har alltid funkat bra
http://www.signkey.cn/en/display.asp?id=46
Och nu bytade jag upp mig till en
http://www.signkey.cn/en/display.asp?id=35
Jag har inte lagt upp de på sidan för försäljning ännu, tidsbrist.
Smörjhummrarna är slut men det finns gott om kaffe och chokladbollar
Du kan väl Pma lite tel nr mm
Det är naturligtvis även öppet för andra att kika in om ni har vägarna förbi
Swech
Denna maskinen har jag haft i 4-5 år, har alltid funkat bra
http://www.signkey.cn/en/display.asp?id=46
Och nu bytade jag upp mig till en
http://www.signkey.cn/en/display.asp?id=35
Jag har inte lagt upp de på sidan för försäljning ännu, tidsbrist.

Du kan väl Pma lite tel nr mm
Det är naturligtvis även öppet för andra att kika in om ni har vägarna förbi
Swech
Jag har en Optimum BF20.. och den funkar bra som en glorifierad borrmaskin eller lättare aluminium bearbetning. Och jag tror att det e väl segmentet den hör hemma i.. De säger tyskland på dom men dom e kinesiskt tillverkade, man hittar dom i flera olika varianter.
Sedan köpte jag en äldre Aciera F3.. klart ett bra köp då ja jobbar mkt med stål snarare än aluminium. Men o hitta delar till dessa gamla maskiner är fan som o försöka hitta en nål i en höstack.. Köper du en äldre maskin räkna med att hitta reservdelar är extremt svårt. Handlare av äldre maskiner försöker som regel ta ett överpris på en maskin som är svår att underhålla. Och de flesta som säljer verktyg eller delar som kan passa vill inte eg. handla med privatpersoner och som regel är sverige ett dyrt land att handla i.
Har man företag blir det genast mkt enklare. Men min väg har blivit o spåra ner underleverantörer till de stora tyska bolagen som gör en del reserv delar fortf. Och vart hamnar man då, jo som regel i Indien eller China i dagsläget.
Så jag vill nog säga en äldre maskin om den är i exemplariskt skick är fortf. inte värd 40-50.000 som de flesta handlare vill ha för den av den enkla anledningen att går något sönder.. Då står du där och får troligen göra delen som gick sönder själv.
Köper du kinesiskt så är kvaliten diskutabel, men dom använder inget konstigt i sina maskiner och det går som regel alltid o hitta delar till dom på hyllan antingen hos STI eller ngn annan av dom större engelska butikerna.
Sätt nivån du vill arbeta på, tänk vad för material du skall jobba med. En kinesisk maskin som kan ta stål kostar som regel lika mkt eller mer än en beg. maskin i kanonskick, och då är kvaliteten sämre. Men reservdelar är lättillgängliga och retrofitta eller bygga om dom helt är relativt enkelt.
Det var mina 2 kronor i ämnet och erfarenheten jag har av o krångla mkt och vara skitsnål. ;D
Sedan köpte jag en äldre Aciera F3.. klart ett bra köp då ja jobbar mkt med stål snarare än aluminium. Men o hitta delar till dessa gamla maskiner är fan som o försöka hitta en nål i en höstack.. Köper du en äldre maskin räkna med att hitta reservdelar är extremt svårt. Handlare av äldre maskiner försöker som regel ta ett överpris på en maskin som är svår att underhålla. Och de flesta som säljer verktyg eller delar som kan passa vill inte eg. handla med privatpersoner och som regel är sverige ett dyrt land att handla i.
Har man företag blir det genast mkt enklare. Men min väg har blivit o spåra ner underleverantörer till de stora tyska bolagen som gör en del reserv delar fortf. Och vart hamnar man då, jo som regel i Indien eller China i dagsläget.
Så jag vill nog säga en äldre maskin om den är i exemplariskt skick är fortf. inte värd 40-50.000 som de flesta handlare vill ha för den av den enkla anledningen att går något sönder.. Då står du där och får troligen göra delen som gick sönder själv.
Köper du kinesiskt så är kvaliten diskutabel, men dom använder inget konstigt i sina maskiner och det går som regel alltid o hitta delar till dom på hyllan antingen hos STI eller ngn annan av dom större engelska butikerna.
Sätt nivån du vill arbeta på, tänk vad för material du skall jobba med. En kinesisk maskin som kan ta stål kostar som regel lika mkt eller mer än en beg. maskin i kanonskick, och då är kvaliteten sämre. Men reservdelar är lättillgängliga och retrofitta eller bygga om dom helt är relativt enkelt.
Det var mina 2 kronor i ämnet och erfarenheten jag har av o krångla mkt och vara skitsnål. ;D
-
Köp välkända märken och högst 20-30 år gamla maskiner, om inte så köp RF45 kloner här i sverige och därmed ä möjligheten större för reservdelar och garantier.
Jag har en Emco Compact 8 svarv, reservdelar finns att köpa, har beställt en ZX45 (RF45 klon) av verktyggstallet.
Inte lika stabil som en VF3 nej men den duger, tror inte att man kan laga eller renovera upp en Abene VF3 billigt iallafall.
Jag har en Emco Compact 8 svarv, reservdelar finns att köpa, har beställt en ZX45 (RF45 klon) av verktyggstallet.
Inte lika stabil som en VF3 nej men den duger, tror inte att man kan laga eller renovera upp en Abene VF3 billigt iallafall.