Leddrivare-val av komponenter

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
ghost_rider

Leddrivare-val av komponenter

Inlägg av ghost_rider »

Sitter och knåpar på min drivare som skall klara av 2 eller 3 xml dioder, men har fastnat vid valet av mosfet.
Mina specs är
vin: 8-20v
Imax 3,0 A
smd

Men det jag inte förstår ifrån databladen är om jag skall ha en N- eller P channel. Funkar det 5A 40V, typ http://se.farnell.com/fairchild-semicon ... dp/1471071
eller är det att ta i? Lite marginal bör man väl ha? ;)
Senast redigerad av ghost_rider 3 december 2012, 00:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Norpan

Re: Leddrivare-val av MOSFET

Inlägg av Norpan »

P eller N-kanal beror på vart den ska sitta, P-kanal på plussidan om lasten, öppnas med att dra gaten mot 0.
N-kanal på minussidan, öppnas med att dra gaten mot plus.
Ska matningsspänningen upp mot 20V är det antagligen lättast med en N-kanal, då gaten inte brukar klara mer än 20V spänningsskillnad mot source.
Och din drivare är antagligen refererad till 0V.

Vad gäller strömmen blir det vanligtvis mindre effektförluster med en transistor som tål mer ström då tillresistansen är lägre.
Nackdelen är högre pris och lite större gatekapacitans som blir tyngre att driva vid högre frekvenser.
Tänk på att gatespänningen vanligtvis behöver upp på 10-12V för att strömmen ska börja stämma med utlovad strömtålighet.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Usch, jag blir altså gråhårig....
Jag har hela kretsen, alla datablad, men jag fattar inte hur de hänger ihop? En massa teknisktmombojumbo ;)

Om vi tar det ifrån början.
Jag har ett drivarkort (två laminat i sandwitch format), det ena kortet står för intelligens (CPU,digitala ingångar osv).
Det andra är ett rent drivarkort, detta kort har enbart komponenter som behövs för 'drivern'.
De bägge korten är staplade ovanpå vartandra och ihopkopplade med stift (tre stycken, Vin,Gnd och PWM ifrån CPU'n)

Problemet för min del är chippet http://www.premier-electric.com/files/s ... hv9910.pdf
Bild
Hur tusan ställer jag Imax till mina dioder, eller ställer jag detta i min mosfet? o induktorn hur räknar jag ut detta? Frekvenser, switchningshastigheter...
Vissa mosfets går inte att ställa, men vart hittar jag då dess frekvens? Allt bygger på att man har alla värden, vilket jag inte har. Ska man räkna ut t.ex induktorn så blir det L= ((Vin-Vleds)*ton)/(0,3*Iled) och ton (vad det nu kan tänkas vara) får man genom div värden ifrån mosfeten.

Finns det någon vänlig själ där ute som skulle kunna hjälpa mig räkna ut alla värdena? Jag lämnar såklart en donation till denna vänliga person ;)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Imax bestämmer du med motståndet nedanför mosfeten.
Switchfrekvens bestäms av motståndet på benet som heter RT mellan 25 till 300kHz.

Mosfeten bestämmer ingenting, klarar den bara ström, spänning och effektförlust så går det med i princip vilken N-kanal som helst.

Ton är tilltiden på mosfeten men det är kretsen som bestämmer den med gatestyrningen.
Utan att ha tittat direkt på hur kretsen fungerar, så antar jag att den slår till transistorn tills spänningen över motståndet nedanför transistorn kommer över ett visst värde (motsvarar strömmen i induktorn).
Tiden detta tar beror mestadels på induktorn och detta blir ton (time on), sedan hur ofta detta händer ändras med motståndet som bestämmer switchfrekvensen.

Räkna på induktorstorlek är jag för trött för nu.
Vilken topologi är kortet för, buck eller buck-boost, fig 2 eller 3 i databladet?
Buck lär få svårt med 3 dioder på 8V matning.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Åh, toppen!
Det förklarade en del. Jag får kika på det i morgon när jag är pigg :)
Just den bilden hämtade jag rakt av ifrån nätet, så den har inte så mkt att göra med just min krets, förutom att den bygger på samma komponenter :)

två dioder funkar bra till 8,4v (två i serie = 6v)
Till tre kommer jag mata med 14v istället.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Imax = 3.0A

MOSEFTen kommer att få som mest 3.0A, men bara halva tiden. Andra halvan kommer strömmen gå genom dioden som har katoden mot plus. Därför kan man räkna med att medeleffekten i transistorn halveras. Då kan den nog duga, annars hade 5 ampere varit i allra lägsta laget. Det är nämligen en ideal-siffra, inte verklig. T.ex. så gäller den bara vid 25 grader C. När transistorn blir varm kommer Ron att fördubblas, och därmed effektförlusten fördubblas. Siffran gäller dessutom bara om du har en oändligt stor kylfläns som aldrig blir varmare än 25 grader.

Tänk på att dioden ska tåla samma ström. Effektförlusten i den beror på ström och framspänningsfall.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hm läste lite om det dära.
Men om jag har en mosfet som är ställd till 6A och sedan hälften på det dvs 3A, men peakarna kommer fortfarande vara 6A. Vilket inte kan vara så bra för dioden? eller switchar den så fort så att det blir som du säger, att medeleffekten bara blir ~3A ?
Jag kommer försöka att montera mosfeten mot aluminumskalet och det kommer kyla den
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Har suttit och räknat hela kvällen, skulle någon kunna se över mina siffror?

Först ut några formler och givna värden
Iled: 3000mA
Fv:3,0v
Vleds = 3,0*2 = 6,0v
Vin= 8,4v*1,41= 11,844v
D= Vleds/Vin = 6,0/11,844 = 0,507

Rocs= 130
Fosc = 25000/(Rocs+22) = 25000/(130+22) = 164,5kHz
Ton = D/Fosc = 0,507/164,5 = 0,003082
L= ((Vin-Vleds)*Ton)/(0,3*Iled) = ((8,4-6,0)*0,003082)/(0,3*3000) = 2,0e^-4 = 200uH

Kan detta stämma?

[edit] jag lade till en bild på mitt schema över kretsen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det för diod? Tål den verkligen 3A kontinuerligt? Imax brukar vara vad den klarar under korta pulser, inte som medelström.
Transitorns specificerade ström har inget med reglering att göra, det är hur mycket den tål. Välj en som tål minst dubbelt mot vad du förväntar dig, men gärna ytterligare en del. Det minkar i allmänhet förlusterna.
Det är din styrkrets som reglerar strömmen.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Dioderna är XML t6 samt cree p7 om det var den dioden du menade? Annars är dioden en schottydiod
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Var kom C5 ifrån? Den finns inte med i databladets ursprungliga schema efter vad jag kan se.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hm, nä det har du rätt i. Den smög sig dit ;)
superx

Inlägg av superx »

Hm, tycker schemat ser bekant ut ...

Tyvärr kommer kretsen antagligen inte funka. Du måste koppla LD till matningen om du inte tänkta använda den linjära dimningen. Och då behövs inte C3.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ja, det är en blandning utav din, min gamla o lite annat.
Jag satt och försökte läsa i databladet hur LD skulle kopplas om jag inte ville ha den linjära styrningen.
Skulle dock ha skippat resistorn vid PWM signalen, den behövs inte heller
superx

Inlägg av superx »

LD behöver ligga över 250mV för att inte begränsa strömmen. Koppla den till VDD, så löser det sig!
Skriv svar