Val av mikroprocessor till husvagnsprojekt

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
östergren

Val av mikroprocessor till husvagnsprojekt

Inlägg av östergren »

Hej!

Är ny här på forumet och skulle uppskatta lite hjälp av er som är kunniga!
Jag har nyligen köpt mig en husvagn som jag ska snygga upp lite i vinter är tanken, en del i min renovering innebär en uppfräschning av det elektriska. Till en början har jag tänkt mig en liten display där jag kan utläsa vad jag har för batterispänning, strömförbrukningen samt nivån i vattentanken. Sen får vi se hur det slutar :)

Jag är ny på området microprocessorer och skulle behöva lite hjälp där, är detta en lämplig start: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ev3-p87860

Tillsamman med en display av denna typen:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... lay-p90217
eller denna:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... lay-p90216

Eller det kanske inte ens finns möjlighet att koppla en display till denna? Är projektet omöjligt att ro i hamn för en nybörjare?

Höll ju på lite med det här i skolan, men ja.. det är ju några år sen :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Val av microprosessor till husvagnsprojekt

Inlägg av psynoise »

Hej.

Arduino du länkade till är en mikrokontroller, det vill säga ett helt datorsystem. En mikroprocessor är dock en mer generell term som omfattar till exempel både CPU och digitala signaprocessorer (DSP).

När det gäller datorsystem generellt finns det lite att tänka på innan man väljer plattform. Mest generellt och med stora kodbibliotek är såklart en PC. Priset är lågt, men dessa drar mycket ström jämfört med prestandan. På andra sidan har du signalprocessorer där prestandan kan vara extremt hög och ström förbrukningen låg. Mitt i mellan finns mikrokontrollers som du redan var inne på. Spannet är stort i alla kategori och dessa överlappar varandra rejält.

Om det är just mikrokontrollers du vill lära dig mer av finns det som sagt massor att välja på. Under senare tid har även 32-bitars mikrokontrollers blivit lättare att starta projekt med. En diskussion om varför man inte ska satsa på de gamla 8-bitarna finns i följande tråd

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=59070

När det gäller utvecklingskit för mikrokontrollers tycker jag Embedded Artists har en del trevligt

http://www.embeddedartists.com/
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

östergren skrev: Är projektet omöjligt att ro i hamn för en nybörjare?
Inget är omöjligt, det viktigaste är att ha struktur i sitt arbete. Blockscheman, flödesdiagram, pseudokod är några hjälpmedel till att lyckas. Många som sätter sig ner och skriver kod utan att planera vad programmet exakt ska göra är de som misslyckas också. Dessutom har du hela forumet som vägledningen.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

En Arduino plus text-LCD-display är "standard", det finns färdiga kodbibliotek så där är du igång på nolltid. Den grafiska displayen törs jag inte yttra mig om.
Utmaningen ligger nog mer i att få in mätsignalerna på rätt sätt, men det är fullt genomförbart.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Sen får vi se hur det slutar"
OK, som sådan en bra inställning men då börjar du fel!

Med Arduino har du ett mindre antal pinnar och vill du expandera kostar de en del. Som nybörjargrej kan de nog fungera men i längden kommer det att vara lite väl begränsat och dyrt att hålla på med.

Sedan anser jag att du börjar i fel ända...
- Du vill mäta och visa ackumulatorspänningen, ett värde som faktisk säger väldigt lite om laddningsgraden så varför du vill visa detta kan jag inte räkna ut - men du vill det och det är möjligt.
- Du vill läsa strömförbrukning och det kan jag förstå, ihop med spänningen och tiden kan du faktisk få ett system som kan visa kvarvarande ackumulatorenergi.
- Du vill kunde läsa vattennivån, även det ett viktigt värde. Men hur ska du avkänna det? Sånt är väldigt viktigt innan du väljer vilken mikroprocessor (µC) du vill koppla in.

psynoise leder dig in mot 32-bitars system, inget fel i det men till detta är det ganska mycket overkill. Själv ogillar jag Arduino men det är lite smaken är som baken.

Det som fattas i ditt upplägg är att du inte har planerat efter vad du så småningom kommer att vilja att den utför, det betyder ganska säkert att du börjar med en enhet med för få pinnar på varför du måste expandera systemet senare under arbetets gång, alltså ville det vara lika bra att planera en del framåt nu, då kommer hårdvaran att räcka till i framtiden också.

Själv svär jag till snart sagt allt annat än AVR men till detta hade jag föreslagit en lämplig modern PIC18Fnånting med en PICkit3 som programmeringsenhet, då kan du det mesta. Väljer du en med inbyggd oscillator behövs i grunden bara +5V, GND och en avkopplingskondensator för att få den att fungera, en 40 pinnars PIC i DIL-kapsel kostar 19:60 + moms hos ELFA (PIC16F1517-I/P 73-857-76).

För 21:20 får du en PIC16F1937-I/P (73-874-67) som även har inbyggd EEPROM vilket kan vara bra när man ska spara värden för senare användning.

En PICkit3 programmeringsenhet (även den USB-ansluten, precis som Arduino) kostar 326:- (73-344-56) och kan användas till alla PIC-projekt, om och om igen.

Väljer du en lämplig PIC18Fnånting finns det t.ex. PIC18F45K22-I/P till 38:50 (73-815-49) som jag skulle tro var en stark kandidat till detta.

OK, det är inte färdiga "plug-and-play" grejer, du måste löda själv och faktisk bygga ett system men det kommer du i alla fall till eftersom tiden går så varför inte börja med det direkt?
östergren

Inlägg av östergren »

Tack för alla svaren!

Anledningen till att jag sökte mig till ett färdigt kit är att jag tyvärr inte har möjlighet att etsa egna kretskort osv. Helt enkelt smidigheten tilltalade mig:)

Icecap: jag hade tänkt att använda denna till nivåmätare: http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbe ... re-258010/
Sen som du säger är ju egentligen inte batterispänningen så jätteintressant, men det kändes relativt simpelt att lösa för en nybörjare :)
Så man inte misslyckas direkt liksom.

Men jag ska sätta mig nu och fördjupa mig lite i era förslag på vad jag ska gå på, tack så jättemycket sålänge!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Med Arduinion får du 14 digitala samt 6 analoga pinnar.
Varför detta inte skulle räcka är en gåta för mig.
10-11 st till displayen OM man inte kör 4 bits interface t.ex.
3 till analoga givare

Kortet är klart. TS behöver till att börja med inte :humm: om allt är tvärdött,
vilket lätt är fallet om man kör alltihop från scratch.

Uppgiften är också klart begränsad och en 8 bitars processor klarar av detta helt utan problem
Att föreslå 32 bitars processorer till detta är inte att hjälpa utan endast förvirra.

Det finns också en massa klar kod för arduinon som också minskar tröskkeln för
att komma igång.

Jämför med den som skall lära sig spela gitarr.. det är onödigt att be dem
starta med att bilda ett band, köpa en studio och kontakta Bert Karlsson med
motiveringen att om du skall satsa så kör hårt och fullt direkt

Swech
östergren

Inlägg av östergren »

Alternativet kan ju också vara att kliva upp till Arduino mega 2560 som har 54 digitala portar, 16 analoga ingångar, 4 serialla portar (UART). Då har man ju minimerat risken för att måla in sig i ett hörn :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Till en början har jag tänkt mig en liten display där jag kan utläsa vad jag har för batterispänning, strömförbrukningen samt nivån i vattentanken. Sen får vi se hur det slutar
http://www.dalton.ax/battmeter

Kan utan problem utökas för att mäta tex flera givare... Färdiga kort finns att köpa från Elektor.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

All denna oro för att "det inte ska räcka till" är för mig obegripligt.

Jag har arbetat i några år med en ATMega644A och jag kan i princip hänga på hur mycket som helst. t.ex. 256 olika externa enheter som avläser spänningar, ström, nivåer, temperaturer... flera olika displayer, anslutning till GSM-modul och/eller bluetooth för kontroll via mobilen. Anslutning till PC för att tanka ner detaljerad statistik för den senaste månaden (då har jag visserligen ett 1Megabye Flashminne på kretskortet)...

Jag har som mest anslutit 96 spänningsmätare, 2 strömsensorer, 32 temmperatursensorer, display, serieinterface till PC, reläutgångar, lysdiodpanel, fläktstyrning och musik-utgång .. samtidigt... Och jag kan hänga på mycket mer om jag vill.

Programminnet är på 64 kbyte vilket är ganska rejält. Det ger utrymme för en hel del beräkningar, funktioner och finesser.
Antalet in-och utgångar från kortet räcker utmärkt. Men då förutsatt att du kanske kan bygga något mini-kort (t.ex. på experimentkort) som du ansluter direkt till stiftlisten med t.ex. ett eller ett par shiftregister på - så har du genast lagt till 8 eller 16 utgångar (eller om du vill ha ingångar).

Din Arduino kommer att duga länge - och den dan du behöver mer så är det väldigt enkelt att uppgradera till ny processor. Ofta är programkoden enkel att portera om du håller dig inom samma processorserie (i det här fallet AVR). Här kan dock finnas en nackdel att vara medveten om - Arduino har en hel del hjälpmedel rent programmeringsmässigt - dessa är inte säkert att du kan ta med dig om du byter till en större processor.

Det som brukar ta slut fortast i en liten processor är det interna flashminnet. Jag använde en Atmega44 till ett projekt (4 kbyte flash) - jag tyckte det var enkelt - jag skulle bara ha en display, en ljudutgång, två temperaturgivare och styrning av en ugn. Men där stötte jag i taket när jag skulle koda. Så riktigt små processorer ska man bara använda om man vet att det är något väldigt enkelt man ska göra , och inte "får se var de slutar".
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det som brukar ta slut fortast i en liten processor är det interna flashminnet.
Och det beror ganska mycket på vad man kodar i. Assembler, så får man plats med mycket. C eller (ugh) Basic får man plats med mindre. Detta förutsatt att man kan koda i assembler :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Lawicel har en hel del givar-moduler, bl a denna för spänning och ström: http://www.lawicel-shop.se/prod/AttoPil ... 48/SWE/SEK
Wedge skrev:En Arduino plus text-LCD-display är "standard", det finns färdiga kodbibliotek så där är du igång på nolltid. Den grafiska displayen törs jag inte yttra mig om.
Grafiska med KS0107-chip finns det väldokumenterat bibliotek till, så det är lite tid men inga svårigheter att få igång dem till Arduino.
östergren

Inlägg av östergren »

Jesse: Du ska ha stort tack för vägledningen där, jag har nu bestämt mig för att använda mig av en Arduino Uno till mitt projekt och kommer att beställa en sådan ikväll. Är grymt sugen på att komma igång nu :)

KrilleKrokodil: Har du själv dragit igång en grafisk display till en arduino? Är det mycket mer jobb än en vanlig tvåradig textdisplay? Jag är ju som sagt ganska grön på det här :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag har lekt lite med dessa displayerna: http://learn.adafruit.com/monochrome-oled-breakouts
östergren

Inlägg av östergren »

Beställde nu en Arduino uno samt en display av denna typen http://www.ebay.com/itm/200798804904?ss ... 1497.l2649, så nu är det mest en väntan på grejerna. Under tiden så ska jag läsa runt lite på nätet och se hur man kopplar ihop detta samt skriver ut en enkel text på displayen.
Är det någon som känner till en bra sida på svenska för detta, eller är all information på engelska?
Skriv svar