Räcker dessa stegsmotorerna för min CNC maskin?
Räcker dessa stegsmotorerna för min CNC maskin?
Hejsan.
Jag har köpt ett Arduino Mega kort och jag ska kontrollera lite stegsmotorer med den.
Därför hittar jag billigt här:
http://www.aliexpress.com/item/Best-Sel ... 24335.html
Jag ska inte göra för produktion, utan jag ska göra en liten CNC fräs som fräser i mjukt material t.ex plast. Tanken är att jag ska bygga en liten miniatyr CNC fräs och räkna på den hur mycket krafter, moment, hållfastighet den ska tåla om den var för produktion.
Det är till skolprojektet.
Men duger dessa bra?
Jag har köpt ett Arduino Mega kort och jag ska kontrollera lite stegsmotorer med den.
Därför hittar jag billigt här:
http://www.aliexpress.com/item/Best-Sel ... 24335.html
Jag ska inte göra för produktion, utan jag ska göra en liten CNC fräs som fräser i mjukt material t.ex plast. Tanken är att jag ska bygga en liten miniatyr CNC fräs och räkna på den hur mycket krafter, moment, hållfastighet den ska tåla om den var för produktion.
Det är till skolprojektet.
Men duger dessa bra?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Räcker dessa stegsmotorerna för min CNC maskin?
Hur tänker du dig att driva dessa pyttesmå stegmotorena?
Kort svar, nej...
Du är medveten om att du dessutom behöver drivare mellan din Arduino och motorerna?
Du är medveten om att du dessutom behöver drivare mellan din Arduino och motorerna?
Ardruinon har ju intag för 12 V DC.tecno skrev:Hur tänker du dig att driva dessa pyttesmå stegmotorena?
Transformator ja.X-IL skrev:Kort svar, nej...
Har en som levererar 12 V

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Dags att du läser på lite mera innan du ger dig ut på djup vatten. Finns massor av exempel på nätet HUR man driver stegmotorer, Google är ett bra verktyg för detta.
Nej nej, du kan inte driva stegmotorerna direkt från Arduinon, du måste ha stegmotordrivare som tar dina steg och riktningssignaler och omvandlar till pulser till motorerna. Se t ex Gecko, L297-298-baserade, TB6560-baserade drivare osv.
EDIT: tecno kom emellan, igen...
EDIT: tecno kom emellan, igen...
Men om jag vill köpa denna:
http://www.aliexpress.com/item/CNC-Step ... 79852.html
Måste jag då inte ha en som klarar av 12V då? Denna vill ju ha 5v.
Edit: Så jag behöver verkligen inte ardruino för att styra dessa motorer?
http://www.aliexpress.com/item/CNC-Step ... 79852.html
Måste jag då inte ha en som klarar av 12V då? Denna vill ju ha 5v.
Edit: Så jag behöver verkligen inte ardruino för att styra dessa motorer?
Okej, kort förklaring: Det sista du länkat är ett break out-kort, det är till för att lättare(och ofta säkrare via optokopplare, det är dessa som kräver 5V) ansluta dina drivare till PC:n och dess parallellport. Detta är alltså bara en mellanstation mellan pulsgeneratorn (PC:n) och drivarkorten. Drivarkorten har en signalspänning in (5V) men en annan drivspänning (ofta minst 24V, högre spänning ger bättre prestanda upp till drivarens gräns).
Så om du behöver en Arduino eller ej beror på hur du vill generera dina steg och riktningspulser. Vill du göra det med en Arduino så fine, då behövs den. Vill du styra en fräs från en PC, så nej då behövs det inte. Vi behöver nog veta vad du vill göra innan vi kan rekommendera en kedja av utrustning.
Så om du behöver en Arduino eller ej beror på hur du vill generera dina steg och riktningspulser. Vill du göra det med en Arduino så fine, då behövs den. Vill du styra en fräs från en PC, så nej då behövs det inte. Vi behöver nog veta vad du vill göra innan vi kan rekommendera en kedja av utrustning.
Jag ska bygga en CNC fräs.
Funderar på stegmotorer.
Är utbildad CNC operatör
Den ska kontrollera i X,Z,Y led och den ska det självklart vara en stegmotor som snurrar själva fräsenhuvudet också.
Det blir fyra motorer som standard. Men sen ska även det två motorer till som kan vrida och vinkla själva fräspinnen så man kan t.ex borra snett eller fräsa snett med den.
Funderar på stegmotorer.
Är utbildad CNC operatör
Den ska kontrollera i X,Z,Y led och den ska det självklart vara en stegmotor som snurrar själva fräsenhuvudet också.
Det blir fyra motorer som standard. Men sen ska även det två motorer till som kan vrida och vinkla själva fräspinnen så man kan t.ex borra snett eller fräsa snett med den.
Skolprojekt står det i första inlägget, i det sista står det att du är utbildad CNC-operatör. Vad är det för utbildning, hur mycket tid och vilken budget har du? En 5-axlig maskin svänger man inte ihop på en kafferast och knappast under 35000kr. Och om du nu är CNC-operatör så har du väl sett maskiner i verkligheten, om du då jämför dessa med dina motorer du länkar till först så inser du det orimliga.
Läste ditt första inlägg igen och ser att det ska vara i "miniatyr", vad innebär det för arbetsområde? 50x50x10 mm eller 500x500x100mm?
Läste ditt första inlägg igen och ser att det ska vara i "miniatyr", vad innebär det för arbetsområde? 50x50x10 mm eller 500x500x100mm?
Jag håller på att skola om mig till ingenjör. Jag är utbildad CNC operatör. Jobbar inte som det nu.
Det står där uppe vad jag ska ha den till.
Jag vet att det kommer inte vara direkt billigt, men vad tror du för saker jag ska använda mig av?
Jag har ett ardruinokort. Funderar på köpa några stegmotorer och ett kontrollerkort.
Annars nöjer jag mig med 4-axis då dessa uppfyller funktionerna jag behöver. Men 6-axis vore liksom häftigt endast.
http://www.aliexpress.com/item/4-Axis-C ... 39093.html
Edit: Men ändå så är syftet är att vidareutveckla en CNC maskin.
En 4-axis CNC maskin är rätt så standard idag. Däremot en 6-axis CNC maskin är inte så standard.
Jag har ju ett Arduino kort och lite C++ kunskap. Dom där motorerna som jag länkade ovan är ju också riktigt billiga och passar bra om man ska bara tillverka en första modell.
Det står där uppe vad jag ska ha den till.
Jag vet att det kommer inte vara direkt billigt, men vad tror du för saker jag ska använda mig av?
Jag har ett ardruinokort. Funderar på köpa några stegmotorer och ett kontrollerkort.
Annars nöjer jag mig med 4-axis då dessa uppfyller funktionerna jag behöver. Men 6-axis vore liksom häftigt endast.
http://www.aliexpress.com/item/4-Axis-C ... 39093.html
Edit: Men ändå så är syftet är att vidareutveckla en CNC maskin.
En 4-axis CNC maskin är rätt så standard idag. Däremot en 6-axis CNC maskin är inte så standard.
Jag har ju ett Arduino kort och lite C++ kunskap. Dom där motorerna som jag länkade ovan är ju också riktigt billiga och passar bra om man ska bara tillverka en första modell.
Annars så finns ett kit färdig att köpa.
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 91891.html
Passar riktigt bra för mig
Jag har kollat lite på youtube och där fanns det xyz-axis maskiner som hade en borrmaskin inkopplat. Borrmaskinens uppgift var att driva fräspinnen så den kan skära i materialet.
Då frågar jag er om den borrmaskinen var konstant på hela tiden, eller var den ihopkopplad till microcontrollern?
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 91891.html
Passar riktigt bra för mig

Jag har kollat lite på youtube och där fanns det xyz-axis maskiner som hade en borrmaskin inkopplat. Borrmaskinens uppgift var att driva fräspinnen så den kan skära i materialet.
Då frågar jag er om den borrmaskinen var konstant på hela tiden, eller var den ihopkopplad till microcontrollern?