är det fel på multimeter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bohaboha

är det fel på multimeter

Inlägg av bohaboha »

hej alla jag har en "chy 14 multimetern" när jag vill Ställa vredet i något av lägena utan att ansluta då visar den olika siffror beroende på skalla men vid resistans skalla den visar "ol" och värdet förändras inte även vid mätning.är multimetern trasigt?om någån
vet
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: är det fel på multimeter

Inlägg av AndersG »

hej alla jag har en "chy 14 multimetern" när jag vill Ställa vredet i något av lägena utan att ansluta då visar den olika siffror beroende på skalla men vid resistans skalla den visar "ol" och värdet förändras inte även vid mätning.är multimetern trasigt?om någån
vet
Multometrar brukar ha en inbyggd säkring som skydd. Det du beskriver låter som en bränd sådan.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Eller en mätsladd som är av, skulle också kolla batteriet, har haft några som beter sig underligt med kassa batteri.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Fattar inte varför vissa tillverkarna inte kan se till att mäta rätt vid lågt batteri.
Några Tenma vi har på jobbet mäter helt fel vid svagt batteri. Fluke gör det ej.
bohaboha

Inlägg av bohaboha »

hej tack alla
mätsladd är ok men jag kan inte komma åt batteriet jag skruvar bort de två skruvar som håller fast boxen men kan inte få isär den. ah nu är den isär det finns två säkringar den ena ser ut att vara ok den andra är en 13a jag kan ej veta om den är ok man kan ite se inuti
Senast redigerad av bohaboha 30 september 2012, 19:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det kan finnas små låshakar i plast runt kanten. Så när du har skruvat ut skruvarna så får du stoppa in en skruvmejsel eller liknande i springan runt om och försiktigt bryta isär den.
bohaboha

Inlägg av bohaboha »

hej igen nu hittar jag en tredje säkring så det finns 3 säkringar två ser ut att vara ok den sista som är kraftigare än dem andra på 13A och har en beteckning "BS1362" hur skall jag gå till väga för att veta om den är trasig om någån vet
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du tar din andra multimeter och resistansmäter den!
Va!! har inte alla minst två?

En vild gissning är dock att 13A säkringen inte är inblandad i resistansmätning utan bara när du mäter ström.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag överbelasta ett mätares osäkrade 20A strömmätningsläge och blåste nått shuntmotstånd.

Han aldrig börja och felsöka och fixa det men det intrumentet fladdrade bara runt sen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

bohaboha skrev:hej igen nu hittar jag en tredje säkring så det finns 3 säkringar två ser ut att vara ok den sista som är kraftigare än dem andra på 13A och har en beteckning "BS1362" hur skall jag gå till väga för att veta om den är trasig om någån vet
Om du BARA ska kontrollmäta säkringar - och om multimetern är batteridriven, så kan du ersätta säkringarna med "en spik" medan du mäter.

Men OBS; du får BARA göra det när du ska mäta på dina löstagna säkringar. Det är direkt farligt att koppla förbi säkringar i nästan varje annat fall!
Skriv svar