MPLAB X + PICkit 3 + PIC16F1827 = problem! Varför?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

MPLAB X + PICkit 3 + PIC16F1827 = problem! Varför?

Inlägg av Icecap »

Win7
MPLAB X 1.20
PICkit 3
PIC16F1827

Källkoden kompilerar OK men kommunikationen med PICkit 3 ger "Connection failed". Den känner av PICkit 3'an, har givit den nytt namn osv.

-MCLR via en 10k till VDD. Ingen kondensator på den,
VDD avkopplat direkt under µC med 100nF keramisk.
Inkommande 12V är polaritetsskyddad med en shottkydiod, sedan avkopplat med 1mF direkt på LM7805'an.
På 5V-sidan av 7805'an är det en låg-ESR 10µF.
Driftspännng: 5,06V, mätt på µC.
Drar i nuläget ~15mA med PICkit 3 inkopplat.

ICSP-don på kretskortet: (mätt med *piip*)
ICSP pin 1 till µC pin 4 (-MCLR)
ICSP pin 2 till µC pin 14 (VDD) Avkopplat med 100nF keramisk mot GND omedelbart vid ISAP-kontakten.
ICSP pin 3 till µC pin 5 (GND) Avkopplat med 100nF keramisk mot VDD omedelbart vid ISAP-kontakten.
ICSP pin 4 till µC pin 13 (ICSPDAT)
ICSP pin 5 till µC pin 12 (ICSPCLK)

Jag har inte haft den att ha kontakt en enda gång så ingen programmering är utförd alls varför CONFIG i grunden är likgiltig.
__CONFIG(1, FOSC_INTOSC & WDTE_OFF & MCLRE_ON & CP_OFF & PWRTE_OFF & BOREN_OFF & CLKOUTEN_OFF & IESO_OFF & FCMEN_OFF);
__CONFIG(2, WRT_ALL & VCAPEN_OFF & STVREN_ON & BORV_LO & LPBOR_OFF & LVP_OFF);

MPLAB X "ser" att PICkit 3'an är på linjen när jag startar upp/kopplar in USB-sladden men programmeringen sker inte. Jag får texten:
"Connecting to MPLAB PICkit 3..." först och sedan efter ett tag:
"Connection Failed."

I den poster som följer med (helt ny PICkit 3) står det tips om att jag bör välja om jag vill använda den som debugger eller programmeringsenhete men jag hittar ingendera inställning! Vad har jag missat? Eller fungerar MPLAB X inte ihop med PICkit 3?
Senast redigerad av Icecap 28 september 2012, 17:03:33, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Re: MPLAB X + PICkit 3 + PIC16F1527 = problem! Varför?

Inlägg av sodjan »

Har du haft MPLAB8/PICkit3 tidigare på samma maskin?
Har du testat att köra "MPLAB driver switcher"?

> MPLAB X 1.20

Ingen aning om det har någon betydelse, men 1.41 är den aktuella.

> PIC16F1527

Är inte just 16F15xx serien en av de senaste i 16F1xxx serien?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan vara denna växling av drivers som behövs, jag får testa när jag kan få det hela att fungera igen.

Jag laddade hem den senaste versionen av MPLAB X, installerade den - och fick veta att XC-suiten inte var installerat. Tankade hem dessa och ville installera dom men det går fan inte!!! På något vis är "Documents and Settings" låst och då kan jag inte installera skiten.

Så nu har jag ingen fungerande kompiler...

I MPLAB 8 har jag ingen fungerande kompiler heller, där klagar CCS över att det saknas en CRG-fil - som faktisk ligger på datorn... *SUCK*
Nå, nu ska jag testa om det är denna växling som ställer till skit för mig, sedan får jag ta det steg för steg.

EDIT: Jag må ha en off-dag men den växling av drivers kan ställa till problem för mig! Jag ser inte vilka drivers jag ska växla! Det finns Real ICE, ICD3, PM3 och PIC32 SK - men jag har ju en PICkit 3 - så vilken grupp ligger den under?

Mamma, jag vill hem! :verysad:
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

Men... Har inte PICKit 3 en standard USB-HID driver? Då ska det väl inte behövas nån växling. Plug 'n' play bara.

Men vad vet jag. Jag kör ju Linux, och där behöver man oftast inte pyssla med drivrutiner...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är just vad jag har läst också...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag hade ett liknande problem med pickit2, den hittades men gick inte att kommunicera med, det visade sej vara nån fil i windows som var ledsen, jag TROR den hörde till directx ? fick köra nån avinstallation och sen installera windowskomponent igen så började det funka, EXTREMT irriterande innan jag hittade felet dock.

Tyvärr uppstod ett annat problem efter detta, nämligen att alla spel som använder directx-joypadfunktioner tokkraschar datorn (blåskärm) om pickit2 är inkopplad när dom startas.. jobbigt med windows :P
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Odur skrev:Men... Har inte PICKit 3 en standard USB-HID driver? Då ska det väl inte behövas nån växling. Plug 'n' play bara.

Men vad vet jag. Jag kör ju Linux, och där behöver man oftast inte pyssla med drivrutiner...
Drive switchningen är nödvändig om man har eller haft vanliga MPLAB installerad också.
H.O

Inlägg av H.O »

Det är alltså firmware'n i PK3'an som eventuellt kan behöva bytas/växlas, inte drivrutinen på PC'n. Det är samma sak om man använder MPLAB 8 och den fristående PK3-applikationen, dvs det krävs olika firmware i PK3'an beroende på vilken applikation den ska prata med. Så det kan ju vara så att firmware'n för MPLAB 8 inte funkar med MPLABX.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Så...

Installerade (bytte från 1.00) MPLAB-X 1.41.

Lyfte in en befintlig MPLAB8 fil för en 16F1938. Ett ASM projekt...

Körde "Make and Program Device Main Projekt" från knapp-raden.
Fick då i "output" fönstret:

Kod: Markera allt

Connecting to MPLAB PICkit 3...
Firmware Suite Version.....00.00.00
Firmware type..............Unknown Firmware Type

Downloading Firmware...
Downloading RS...
RS download complete
Downloading AP...
AP download complete
Firmware Suite Version.....01.28.07
Firmware type..............Enhanced Midrange

Target detected
Device ID Revision = 2

The following memory area(s) will be programmed:
program memory: start address = 0x0, end address = 0x23f
configuration memory

Programming...
Programming/Verify complete
För övrigt har jag inte gjort något. Ingen driver switcher (och PICkit3
saknas i alla fall bland verktyg som kan "switchas"). Jag använder
normalt PICkit2, så denna PICkit3 har inte varit igång mot MPLAB8.

Allt ser ut att ha gått OK.
Det verkar som att den automatiskt bytte firmware, ja.
Det ser ut som att den bytte till en firmware för "Enhanced Midrange".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu använder jag iofs inte PICKit pryttlarna utan ICD3 och REALICE, men hjag gissar att det är samma princip bakom det hela.
När programmeraren skall användas, laddar MPLAB ned en firmware till programmeraren anpassad till den specifika processorn man jobbar med och beroende på om det är MPLAB eller MPLAB-X, MPLAB och MPLAB-X använder olika firmware i programmeraren, därför att man behöver "DriveSwitchning"
Användarvisningsbild
Icecap

Re: MPLAB X + PICkit 3 + PIC16F1827 = problem! Varför?

Inlägg av Icecap »

När jag kompilerar ger det följande:
make -f nbproject/Makefile-default.mk SUBPROJECTS= .build-conf
make[1]: Entering directory `C:/Inspiratoriet/LEDtec/Small_Display_200/LEDtec_Small_Display.X'
make -f nbproject/Makefile-default.mk dist/default/production/LEDtec_Small_Display.X.production.hex
make[2]: Entering directory `C:/Inspiratoriet/LEDtec/Small_Display_200/LEDtec_Small_Display.X'
make[2]: `dist/default/production/LEDtec_Small_Display.X.production.hex' is up to date.
make[2]: Leaving directory `C:/Inspiratoriet/LEDtec/Small_Display_200/LEDtec_Small_Display.X'
make[1]: Leaving directory `C:/Inspiratoriet/LEDtec/Small_Display_200/LEDtec_Small_Display.X'

BUILD SUCCESSFUL (total time: 508ms)
Loading code from C:/Inspiratoriet/LEDtec/Small_Display_200/LEDtec_Small_Display.X/dist/default/production/LEDtec_Small_Display.X.production.hex...
Loading symbols from C:/Inspiratoriet/LEDtec/Small_Display_200/LEDtec_Small_Display.X/dist/default/production/LEDtec_Small_Display.X.production.cof...
Loading completed
Connecting to programmer...

"Connecting to programmer" skiter sig direkt med "Connection Failed." Fast den visar att den ska prata med en PICkit 3 så något har den ju koll på.

I Debugger Consol skriver den:
Launching
Could not connect to tool hardware: PICkit3PlatformTool, com.microchip.mplab.mdbcore.PICKit3Tool.PICkit3DbgToolManager
The debugger could not be started. Terminating debug session.
User program finished
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

TomasL: Är inte Driveswitching just växling mellan olika drivrutiner till programmeraren?
Driver = Kommunikation PC -> Programmerare
Firmware = Kommunikation Programmerare -> PIC

Så trodde åtminstone jag det var, och jag fick för mig att MPLAB 8 och X använde olika drivare mot programmeraren. Rätta mig om jag har fel...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det också, men vad jag sett byts firmwaren ut också.
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

Ja, firmwaren byts ut. Men det sköts väl av MPLAB och förutsätter att drivern är korrekt?

Jag börjar känna att jag kanske är ute på hal is här, men vill gärna ha klarhet i hur det funkar. Jag kan ju ha missuppfattat allt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Oavsett, Driveswitchen behövs om man har båda installerade, har man bara en så behövs den inte.
Skriv svar