Verklig elektronördklocka med RGB-LED

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Verklig elektronördklocka med RGB-LED

Inlägg av JohnA »

Klockor är väl någon slags tomgångsprojekt många funderar på när man saknar vettigare projekt (eller för att fly från dessa)? Idag satt jag och drömde mig bort i LED-klockornas nördiga värd och kom att tänka på att en RGB-LED borde kunna visa siffrorna 0-9 ganska tydligt för oss som är rutinerade på att läsa färgkodade motstånd och kondensatorer.

Det borde gå både snabbt och klockrent att läsa av färgerna. De enda som i praktiken kan bli problem är brunt och grått men de borde kunna visas som ljussvagare orange respektive vit.
Fyra lysdioder på rad grupperade 2+2 med litet mellanrum ger en härligt minimalistisk klocka utan irriterande blinkeffekter.

De RGB-LED jag sett har alla haft klart hölje men dessa ger inte helt perfekt färgblandning på nära håll. Bäst vore nog diffus kapsel men jag antar man kan få acceptabel diffusering med fint sandpapper. Någon som sett 3mm RGB? Antar man får gå på ytmonerat om det ska vara smått.

En PIC eller ATtiny med 32kHz kristall, tre PWM-utgångar och ytterligare fyra portar för multiplexing av de fyra RGB-dioderna samt några tryckknappar för tidinställningen borde vara allt som behövs. Konceptet skulle också kunna fungera fint till ett armbandsur aktiverat av tiltswitch eller kapacitiv tryckknapp.

Jag sökte på Youtube som tycks vara fullt av allehanda galna DIY tidvisare men hittade till min förvåning inget som var baserat på RGB och motståndens färgkoder. Inte kan väl jag vara den första i världen att kläcka denna idé?
Användarvisningsbild
Ronny

Re: Verklig elektronördklocka med RGB-LED

Inlägg av Ronny »

Du är nog inte först men konstruera en sådan klocka vetja!
Googla på "The Resistor Color Code Clock" så finns exempel på hur andra har gjort liknande saker.

Exempel:
Resistor Color Code Clock
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Jag gjorde en RGB-klocka för några år sen. Två LED:ar med 0-9 enligt resistorkod + 2 extra färger, kan kanske vara intressant att titta på. :)
Bild
Skriv svar