trasiga el-element

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer

trasiga el-element

Inlägg av frownlayer »

Nu när jag köpte huset så fick jag med 4st oljefyllda el-element, som var trasiga. allt man behövde göra var att byta all elektronik så skulle det fungera trodde han.

Jag har testat att koppla in det, och det lyser i nattsänknings-LEDen om man sätter på nattsänkning, så helt strömlös är den iaf inte.
Men den reagerar inte trots att jag sätter elementet på fullt flås. ca 30 grader.

Vid 2 stora resistorer så är kretskortet mörkt. så något kan hänt där, men det luktar inte brännt, och de ser inte ut att vara trasiga.
Den har få komponenter, men frågan är vart jag ska börja?
Jag öppnade en av termostathusen och tittade lite så här är lite bilder:

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Re: trasiga el-element

Inlägg av MiaM »

Är du säker på att det är fel på elektroniken och inte elementet?

Jag gjorde misstaget att tro att det var en bra idé att köpa ett "Adax" 400V-element på Rusta. Det funkade rätt bra tills ungefär när garantin gått ut då jag hade behov att värma stugan extra snabbt och ställde det på full effekt. Det luktade lite "varm målarfärg" vilket jag tolkade mest som att färgen på det inte var "inbrännd" ordentligt, sen la skiten av. Inte så varmt att det blev brännhett. :tumner: :tumner:

Elektroniken funkar fortfarande, men det är avbrott på själva elementet.

Givetvis har jag inga andra 400V-element så jag kan inte använda elektroniken rakt av till nåt annat element. Jag har funderat på att se om det lätt går att byta nån komponent (eller kanske köra rakt av) för att styra nåt termostatreglerat 230V-element, men det har inte blivit av än. Det är ju inte vinter än ;)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det mörka på kortet behöver du nog inte bry dig om, pertinaxkort mörknar lätt även vid ganska låg värme.
Kolla dock lödningarna som varit varma.
Misstänker att det är de motstånden som fixar nattsänkningen, de värmer luften lite så temperatursensorn tycket att det är varmare och minskar uteffekten på elementet.
Kollla i de andra elementen om triacen sitter där då den fattas på detta kort.
Utan triac ingen värme.
Den ska sitta i de 3 hålen med tjocka banor till två av dem.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vitsen med elektronik är väl att man ska slippa värma givare för att få nattsänkning?

Jag tror att motståndet som ger värme är ett seriemotstånd för att driva elektroniken direkt från nätspänningen utan trafo.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Norpan skrev: Kollla i de andra elementen om triacen sitter där då den fattas på detta kort.
Utan triac ingen värme.
Den ska sitta i de 3 hålen med tjocka banor till två av dem.
Just det ja. den lödde jag bort för att ta bilden. den finns kvar.
Sen funderar jag på om det kan vara så lätt att kanske tempgivaren har gått sönder. eller något liknande. så han tror att det är varmt hela tiden. brukar temp-givarna bli mer eller mindre resistenta när det blir varmt?
isf kanske man bara kan kortsluta/lägga på några kohm, så kanske man kan se att det hoppar igång.
Norpan

Inlägg av Norpan »

>Jag tror att motståndet som ger värme är ett seriemotstånd..
Japp, tror jag åxå efter att ha kollat i databladet till ic:n på kortet.

Ta hem databladet på ic:n, det ett grundläggande schema med där, det du har på kortet skiljer antagligen inte så mycket från det.
73-073-17
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag testade att mäta på mitt ntc, och det ska vara ett 10Kohm, men när jag mäter det(ca 18grader) ligger det bara på 8.15Kohm. Vad jag har för mig är mätvärdet 10Kohm vid 25grader. och ger större resistans vid lägre temperatur. så detta betyder alltså att den tror att det är ca 30 grader i rummet.

Jag ska leta efter ett 10k eller större och testa att löda dit. så ska vi ser vad som händer. att jag har triacen där eller inte, kan väl inte göra någon skillnad?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det beror på vad du menar med skillnad.
Kretsen kommer antagligen att skicka ut triggpulser men lysdioden ser ut all ligga i serie med gaten på tyristorn så den kommer nog inte att lysa.
Kanske funkar med ett 47 Ohms motstånd mellan ytterpadarna där tyristorn satt för att simulera gate.

Tänk på att kortet bits lite här och var med spänning på.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Har du lött loss NTC-motståndet när du mäter? Annars får du för lågt mätvärde på grund av läckströmmar genom dom andra komponenterna.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Norpan skrev:Tänk på att kortet bits lite här och var med spänning på.
Ja. det har jag märkt. :)

I min hast trodde jag att jag löst problemet, men ack. jag lödde bort motståndet och mätte upp 12k. så den var riktig iaf.
Sedan mätte jag även upp de andra 2 stora resistorerna, den blå gav 10k, och det var ju rätt.

men vad är den vita?
Först fick jag 0.9Mohm, sedan kom jag på att jag höll i spetsarna på multimetern, sedan fick jag 22Mohm på rätt sätt, Men när jag blåste mot det så sjönk det till ca 10Mohm, och sedan testade jag att värma det lite, och då sjönk det till 3Mohm. väntade man 10 sekunder och testade igen så fick jag 22Mohm. men om jag höll kvar istället för att släppa, då fladdrade den bara runt mella 10-20Mohm.

Jag passade även på att bättra på alla lödningar som var massa vitt gegg runt. det smattrade och levde, men nu ser de fina ut igen. ska testa att löda dit triacen igen och testa.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Hade du fler element kan du kanske kolla hur stort motståndet ska vara i nåt av dem.
Det ska garanterat vara mindre och stabilare än vad du mätte iallafall.
Enligt databladet borde det ligga mellan 25 och 47k.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det verifierat att själva elementet är helt?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag har inte mätt på elementet än. det borde ligga runt 200 ohm om jag inte har helt fel. jag ska mäta det imon när jag får tid över.
Norpan skrev:Hade du fler element kan du kanske kolla hur stort motståndet ska vara i nåt av dem.
Det ska garanterat vara mindre och stabilare än vad du mätte iallafall.
Enligt databladet borde det ligga mellan 25 och 47k.
Är det ett vanligt 2w motstånd tror du? det ser ju ut som att det har suttit färg på motståndet innan men att det försvunnit. det känns strävt, och känns som att det vittrar sönder lite om man tar på det. jag ska leta efter några motstånd modell stora.
Norpan

Inlägg av Norpan »

2 eller 3W skulle jag gissa på, typ 60-554-30, eller 60-867-89.
Lutar nog åt 3W, utan att veta några mått på det.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

då ska vi se. Jag skruvade isär nästa element. och kretskortet ser likadant ut. bara att det är en annan triac på denna för den var lägre effekt.
Men på detta har inte motståndet blivit vitt. Men nu har jag lite svårt att tyda detta, så någon får gärna bekräfta.
det är lite otydligt, jag hade bara mobilen i närheten. men färgerna ser ut att vara: grön, vit, orange, röd. Så jag får det till: 23000Mohm eller 59kohm.
måttet är ca 1cm, och ca 4mm i diameter. så det lutar mot att det är ett 2W. ska jag slänga dit ett 3W isåfall eller ska jag behålla 2W?

dock när jag mäter på detta så beter sig detta lika konstigt som det andra. alltså det hoppar och studsar när man blåser på det.

Bild
Skriv svar