Bildator med HeadUp display

Berätta om dina pågående projekt.
Timpa

Bildator med HeadUp display

Inlägg av Timpa »

Är nästa projekt jag tänkt få ihop.
Bygger på en 12 volts dator med VGA och S-video utgång.
Till S-videon kopplas en "backvideo" skärm som kan spegla och vända bilden upp och ner och hit och dit.
Så det blir den jag tänkt att ha som HeadUp display. Till VGA utgången får en pekskärm husera.
Allt med klonad bild på båda skärmarna.
GPS puck med Navigator 11 Free (MapFactor) är en av funktionerna.http://navigatorfree.mapfactor.com/en/
CAN bus USB adapter (Lawicel) med CarPC eller rättare sagt Dashboard programet från http://trionic.mobixs.eu/
för att visa motor data mm.
Samt en liten WEB kamera som backkamera. Musik och Video (TV-sticka) får bli överkurs.

Det jag har strul med är strömförsörjningen med till och från slag av datorn (drar 50mA avstängd).
Försöker bygga någon slags fördröjning när tändningen slås av så ska ett relä hålla datorn igång ca.30sek.
och en kort puls som kortsluter av/på knappen precis när tändingen slås av som gör att datorn börjar stänga ner.
Någon som har några bra ideer ?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Bildator med HeadUp display

Inlägg av MiaM »

Vad sägs om en I/O-port på datorn som känner av tändningen, och när tändningen brutits så gör datorn shutdown själv strax efteråt?

Vad gäller tomgångsströmmen så krävs väl en liten gnutta av detta för att klockan ska gå rätt. Kolla hur du har byglat standbyström till ps/2-portar och usb-portar, om det går att välja.

Kolla för övrigt också så att datorn verkligen är avsedd för "bil-12V" och inte "externnätaggregat-12V". Bil-el är ganska "smutsig" när motorn är igång...

Sidospår: Du vill kanske i vissa lägen inte ha klonad display. På natten vill du nog bara ha enstaka saker som visas i rutan medan pekskärmen kan visa många fler grejer. Eller?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Beror på hur mycket din dator kommer att dra i W, så kan denna: M3-ATX 6V-24V 125W Intelligent Car PSU eller någon annan bil-PSU från deras sida passa. Jag använde en M1-ATX PSU till min och på den kunde man välja tidfördröjning för nedstängning av datorn när man vred av tändningen. M1-ATX är nu ersatt av M2-ATX.

/// Marcus
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har datorn serieport? I såna fall kan du konfigurera den som "UPS-status" (jag har för mig det är RTS/CTS som används, stödet finns i alla fall i både Windows och Linux) så den signalerar till datorn att spänningen försvunnit (så stänger datorn ner). Då behöver du "bara" ett tidrelä med frånslagsfördröjning som håller igång datorn tills den hunnit stänga ner.

Men en vettigare lösning är ju att göra så datorn inte tar skada av att abrupt stängas ner. Journalfilsystem och program som inte håller filer öppna i onödan kan ju vara en bra utgångspunkt.
zimm

Inlägg av zimm »

länge sen jag gjorde ett inlägg på forumet här men såg att du håller på med ett väldigt liknande projekt som mig.

jag använder ett sånt här nätagg(http://mini-itx.se/m3atxhv95wingaendesp ... ath=76_149), de drar 0.6 mA i vila, så inget att tala om. jag driver även min skärm på 12v rälsen från nätagget, då dens viloström var 60 mA!, och då fick jag fördelen att skärmen numer klarar av att vara på när jag kör startmotorn.

det nätagget gör även exakt det du efterfrågar, startar datorn när man sätter på tändningen och stänger av efter en förbestämd tid när du stänger av bilen. den har även utgång för "remote" till slutsteg, finns några olika modeller med olika effekt och formfaktor.

och jag bygger även min på en saab med trionic 5 :) så t5-suite kommer.

min dator är baserad runt amd e-350 APU i ett mini itx-kort.

lite mer info finns här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 6&t=331611
Timpa

Inlägg av Timpa »

Nerre skrev:Har datorn serieport? I såna fall kan du konfigurera den som "UPS-status" (jag har för mig det är RTS/CTS som används, stödet finns i alla fall i både Windows och Linux) så den signalerar till datorn att spänningen försvunnit (så stänger datorn ner). Då behöver du "bara" ett tidrelä med frånslagsfördröjning som håller igång datorn tills den hunnit stänga ner.

Men en vettigare lösning är ju att göra så datorn inte tar skada av att abrupt stängas ner. Journalfilsystem och program som inte håller filer öppna i onödan kan ju vara en bra utgångspunkt.
Smart ide så jag testade lite, lyckades få den att loopa runt (det var någon varnings text vid inställningarna så nu för står jag varför) men med en omstart i felsäkertläge fixade det sig. Lyckades mosa in datorn i bilen för en provtur och upptäckte
att den nog bara är "bonna" 12 volts agg. den slocknade när jag startade bilen och den fick 14 volt :doh: så Mia hade rätt med sin varning.
Det får ju inte vara enkelt :lol:
Jag hade tidigare problem med GPS pucken som ville vara en seriell ballpoint mouse och
hur inaktiverar man den med en hoppande pekare. Den hamnade i något hybrid läge så att jag kunde inaktivera den så nu byter jag inte Usb port på den i förstataget man får väl köra smältlim på kontakten :evil:
PS. Zimm snyggt bygge, skärmen passar bra i 900an. Jag har inte någon pekskärm än och vet inte riktigt var jag ska ha den.
Timpa

Inlägg av Timpa »

Lösningen på 14,4 volts problemet blev 3 parallell kopplade 7812 regulatorer med kylflänsar.
På problemet med automatisk av och påslag blev det denna krets:
Bild
Varför köpa när man kan bygga själv :lol: Ändrade också i BIOS så att den ska starta när den får spänning.
Tyvärr så är inte det 100%-igt :humm:
Monterade in HeadUp displayen och det verkar inte heller fungera , mycke speglingar och
det måste det vara väldigt mörkt för att få bild i vindrutan och den blir för diffus med LCD skärm. :?
Så det blir nog en tillbaka montering av orginalpanel (hatthylla) utan HeadUp display.
Får återkomma med något annat kul projekt.
Skriv svar