Litet projekt med Joule Thief till bilnyckel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Litet projekt med Joule Thief till bilnyckel.

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Har i andra trådar sökt efter en ny lampa till min bilnyckel, kommit fram till att det onödigt dyrt att köpa ny lampa, dyrare än att bygga detta till och med... Så det kommer bli en konvertering av bilnyckeln till LED istället för glödlampa.

Första posten kommer innehålla själva kretsen som ska in i nyckeln. Har letat upp ett schema på nätet, kommer nedan, på en joule thief, köpte komponenter efter det. Blev lite letande men fixade det till slut ändå. Har nu också byggt ihop joule thiefen och faktiskt fått dett att funka över förväntan måste erkännas. Trodde inte alls det skulle funka så bra som det gör...

För att det ska få plats i nyckel, bilder kommer längre fram, så var jag tvungen att välja komponenter som är små, i detta fallet SMD. Det största är tyvärr spolen/trafon som inte kan göras mycket mindre, med de komponenter jag har tillgång till då...

I schemat hittar jag ingen riktigt bra modell för trafon, för hur den ser ut i verkligheten, den som är i schemat är ren schematiskt, alltså bara för att visa hur den ska kopplas. I verkligheten har den inte en mittpinne utan den har bara en lindning på primär och en på sekundär. Den är också lindad med 11 varv per sida med 0.1 mm kopplingstråd. Tråden har jag fått genom att slakta en gammal trafon som jag inte behöver längre.

Om någon vill bygga det själv finns länkar till electrokits hemsida med artikelnr:
http://www.electrokit.se

Ferritpärla Artnr: 41004623
Kopplingstråd Artnr: 41004110
Motstånd smd 0805 Artnr: 40819310
Transistor BC847 smd Artnr: 40320013
LED vit Artnr: 41000940
Kopplingstråd Artnr: 41010531

Nåja, bilder och film kommer här:
Film

Schema:
Schema.jpg
Bilder på kopplingen, jämför med storleken på batteriet som är ett vanligt LR44... LED är 3 mm, så det är ganska smått faktiskt.
IMG_2235 [1600x1200].JPG
IMG_2229 [1600x1200].JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MNorrgren 23 september 2012, 17:40:21, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Litet projekt med Joule Thief till bilnyckel.

Inlägg av MNorrgren »

Hmm. någon som ver hur man länkar snyggt till text, eg alltså artikelnr till electrokit i detta fallet... får inte till det :/
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Intressant!

Testa med följande(men utan de två ");
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tackar MicaelKarlsson, nu ser det något lite bättre ut!

Hoppas det kan vara till nytta för någon detta :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har för mig att Jouletjuven har lite instabil spänning- och strömkarakteristik. Så kolla upp det ;)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Verkar ändå rätt ok. Har mätt strömförbrukningen med logger nu under en stund och den ligger stabilt på ca 34 mA, visst lite högt för en lysdiod kanske men o andra sidan så lyser den så gott som aldrig. Kanske några sekunder om mna behöver hitta nyckehålet i bilen. Så ska nog vara ok :).
Skriv svar