Har en MTD åkgräsklippare som läcker olja från motorn. Verkstan har problem med att få packboxarna att hålla mer än några timmar. Kom på iden att montera en elmotor istället för den bullriga fyrtaktaren som sitter i nu. Det är blir en ganska enkel konstruktion efterssom motorn hela tiden går på ett och samma varvtal. Växellåda och koppling finns ju redan på gräsklipparen.
Nu behöver jag lite tips och ideér inför bygget. Någon som redan byggt något liknande? Var köper jag lämplig elmotor på 5-6kW 12-36V DC?
MVH Philipn
Eldriven åkgräsklippare
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Re: Eldriven åkgräsklippare
Visst går det att bygga batteridrivna åkklippare.Redan på 70-talet fanns det sådana att köpa.Men då bara i USA,förstås.
På YouTube finns det många ombyggda att få ideer från:
På YouTube finns det många ombyggda att få ideer från:
Re: Eldriven åkgräsklippare
Jag har två Stiga Villa med döda motorer så jag har också vart sugen på en sån idé. Men det är nog inte direkt snutet ur näsan.
Jag hade en idé om att ha kanske 4 stycken 70Ah fritidsbatterier i en liten kärra efter klipparen, det enklaste/bästa hade vart trådlös 230V till den, fantisera kan man alltid
Jag hade en idé om att ha kanske 4 stycken 70Ah fritidsbatterier i en liten kärra efter klipparen, det enklaste/bästa hade vart trådlös 230V till den, fantisera kan man alltid

Re: Eldriven åkgräsklippare
Jag skulle rekommendera att skita i koppling och växellåda lite onödigt när du har en elmotor. Lås växellådan på ettan istället och designa motor och batterispänningen efter vilken maxfart du vill ha. Till klippaggregatet har du en separat motor.
Re: Eldriven åkgräsklippare
Kul bygge i länken, men jag har några kommentarer.
* De har i princip bara bytt ut bensinmotorn mot en elmotor, helt fel om man vill utnyttja elmotorns fördelar.
* Jag tror de har valt en lämplig elmotor och styrning.
* De använder thundersky-celler som är billiga, men rätt kass både i kapacitet och livslängd.
Skillnaden mellan en el och en förbränningsmotor är att elmotorn kan ge fullt vridmoment från 0 rpm upp till maxvarvtalet som bestäms av batterispänningen (en intelligent motorstyrning kan höja varvtalet ytterligare med reducerat vridmoment). Elmotorn har oftast ett större varvtalsområde än förbränningsmotorn dessutom. Nackdelen är att batterier har mycket lägre energidensitet än bensin, så det är dumt att slösa energi på att värma upp koppling/motor.
Så här skulle jag göra om jag elkonverterade en åkgräsklippare:
Ta reda på utväxlingen för 1:an eller eventuellt 2:an och vilken maxfart som förväntas, därifrån räkna ut önskatmotorvarvtal. När du vet detta kan du börja leta efter en kombination av motor, batterier och motorstyrning som ger dig detta varvtal, en Mars Etek som de använder i länken kan vara en bra början att titta på. Den monterar du sedan direkt på växellådan utan koppling och kopplar motorstyrningen till en gas/bromspedal.
Ha en separat motor till klippaggregatet, eventuellt använda den utväxling som finns i form av drivremmen. Spaken som finns för att koppla bort klippaggregatet kan du låsa i aktivt läge. Som motor för klippaggregatet skulle jag börja titta på RC-grejer. Finns ordentligt kraftfulla sådana motorer och motorstyrningar till bra pris. Se till att överdimensionera dessa då de oftast inte är tänkta att köra kontinuerligt under längre perioder. Vill du spara ytterligare lite batterier kan du ta fram någon intelligent styrning som till viss del framkopplar åkgräsklipparens hastighet till klippmotorn.
* De har i princip bara bytt ut bensinmotorn mot en elmotor, helt fel om man vill utnyttja elmotorns fördelar.
* Jag tror de har valt en lämplig elmotor och styrning.
* De använder thundersky-celler som är billiga, men rätt kass både i kapacitet och livslängd.
Skillnaden mellan en el och en förbränningsmotor är att elmotorn kan ge fullt vridmoment från 0 rpm upp till maxvarvtalet som bestäms av batterispänningen (en intelligent motorstyrning kan höja varvtalet ytterligare med reducerat vridmoment). Elmotorn har oftast ett större varvtalsområde än förbränningsmotorn dessutom. Nackdelen är att batterier har mycket lägre energidensitet än bensin, så det är dumt att slösa energi på att värma upp koppling/motor.
Så här skulle jag göra om jag elkonverterade en åkgräsklippare:
Ta reda på utväxlingen för 1:an eller eventuellt 2:an och vilken maxfart som förväntas, därifrån räkna ut önskatmotorvarvtal. När du vet detta kan du börja leta efter en kombination av motor, batterier och motorstyrning som ger dig detta varvtal, en Mars Etek som de använder i länken kan vara en bra början att titta på. Den monterar du sedan direkt på växellådan utan koppling och kopplar motorstyrningen till en gas/bromspedal.
Ha en separat motor till klippaggregatet, eventuellt använda den utväxling som finns i form av drivremmen. Spaken som finns för att koppla bort klippaggregatet kan du låsa i aktivt läge. Som motor för klippaggregatet skulle jag börja titta på RC-grejer. Finns ordentligt kraftfulla sådana motorer och motorstyrningar till bra pris. Se till att överdimensionera dessa då de oftast inte är tänkta att köra kontinuerligt under längre perioder. Vill du spara ytterligare lite batterier kan du ta fram någon intelligent styrning som till viss del framkopplar åkgräsklipparens hastighet till klippmotorn.